וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתווה המתגבש: פיצוי לבעלי קרקע פלסטינים והגנה על חוק ההסדרה

5.12.2016 / 10:30

במסגרת ההבנות בין נתניהו לבנט, בעלי קרקעות יקבלו פיצוי, ואילו "סעיף עמונה" לא יכלל בחוק ההסדרה. ההסכם דורש את אישור היועץ המשפטי לממשלה - וקובע כי תקופת השהות הזמנית בחלקות הסמוכות תוארך

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו: נמצא פתרון מושכל בנוגע לעמונה)

ההסכם שגובש בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר החינוך נפתלי בנט בנוגע לחוק ההסדרה נתפס כחסר תקדים בעיני גורמים בכירים בהתיישבות ביהודה ושומרון. לפי ההסכם, החוק יקודם ללא סעיף 7 – אותו סעיף המחיל רטרואקטיבית את החוק גם על המאחז עמונה. למרות זאת, בכירי ההתיישבות רואים בו הישג חשוב, שלטענתם הם יכלו רק לחלום עליו בעבר. בדרג המדיני מעריכים כי חוק ההסדרה המתוקן יעבור את מבחן בג"ץ, וגם אם תוגש עתירה נגדו – המדינה תגן עליו בבג"ץ, בניגוד לדבריו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

בשבוע שעבר אישר מנדלבליט פתרון זמני להעתקת מקום מושבם של תושבי עמונה. הפתרון מתבסס על מתווה "נכסי נפקדים", שלפיו יאכלסו תושבי עמונה המפונה את שלוש החלקות הסמוכות לו. 31 יחידות דיור תוכננו על שתי חלקות מתוך השלוש, ובהן ישוכנו תושבי המאחז. לגבי החלקה השלישית, חלקה 61, נקבע כי הינה צרה מדי ולא ניתן להעביר אליה מבנים. לכן, ככל הנראה תשמש החלקה כשביל מעבר.

לקריאה נוספת:
בונים ומתפללים: עמונה נערכת להגעת הכוחות שיכשירו הקרקע החלופית
נתניהו לשרים: "זו תקופה מדינית רגישה, התבטאו באחריות על עמונה"
חרף התנגדות התושבים: השבוע צפויות להתחיל העבודות להעתקת עמונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המפה הטופוגרפית של תכנית "נכסי נפקדים" לאחר פינוי עמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי המתווה שהתגבש, צריך לתת מענה לכל 42 המשפחות המתגוררות בעמונה. בשל כך המדינה צפויה לפנות שוב לבג"ץ בבקשה לדחות את הפינוי ב-30 יום, כדי לאפשר את סיום הליך תכנון המעבר לחלקות החדשות. לדעת הדרג המדיני, בקשה זו היא לגיטימית, שכן יש סיבה מוצדקת לדחיית הפינוי, שנקבע לעוד 20 ימים, ומקווים שהיא תתקבל.

היבט נוסף בהסכם נוגע למשך הזמן שבו ישהו תושבי עמונה בחלקות הסמוכות. במסגרת ההסכם, ישנה התחייבות להאריך את המתווה מעבר לשמונה חודשים, כפי שהמליץ מנדלבליט. בהסכם לא נכתב במפורש מה משך ההארכה, אך הכוונה היא להאריך את השהות הזמנית לשלוש שנים כמקובל.

לוואלה! NEWS נודע גם כי ההסכם כולל גם פתרונות חלופיים להתיישבות על אדמה פרטית פלסטינית, במקרה שחוק ההסדרה לא יחוקק לבסוף או ייפסל על ידי בג"ץ. במקרה כזה, ישנה כוונה להסתמך על "המודל הקפריסאי", שלפיו יינתן פיצוי לבעלי הקרקע הפלסטינים תחת חסות בינלאומית. אם גם מתווה זה לא יתאפשר, סוכם כי יש להסתמך על סעיף 5 בצו אלוף בנוגע לבנייה בגדה, הקובע כי במקרים שבהם המדינה הקצתה שטח להתיישבות והתגלה שהייתה טעות לגבי סטטוס הקרקע - המדינה מחויבת לפצות את הבעלים ולא לפגוע בהתיישבות זו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד סוכם כי המדינה תקבל אחריות למציאת פתרון עבור תושבי שכונת נתיב האבות בגוש עציון ותשעת הבתים בעפרה, שבג"ץ פסק כי צריך לפנותם. המדינה תצטרך לדאוג לספק להם קרקע חלופית ולבנות עבורם בתים חלופיים.

גורמים בהתיישבות אמרו כי מדובר בהישג חשוב, משום שגם אם עמונה תפונה ממקומה הנוכחי, עדיין תישאר נוכחות יהודית על ההר והוא לא יועבר לידי הפלסטינים. בנוסף לכך, במקומות אחרים עם סטטוס דומה, בתים לא ייהרסו אלא יועתקו ממקומם, ושטחים עדיין יישארו בשליטת ההתיישבות.

פרטי ההסכם הוסכמו בידי שני הצדדים וכעת הוא מחכה לאישורו של היועץ המשפטי לממשלה שצפוי, ככל הנראה, לתת את תשובתו עד לשעות הצהריים. אם ההסכם יאושר על ידו, הוא יתקבל למרות התנגדותם של תושבי עמונה. במקרה שלא, צפוי משבר קואליציוני חריף, ובבית היהודי יפעלו לקדם את חוק ההסדרה המלא עם הסעיף הכולל את עמונה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
על פי המתווה - מענה יינתן לכל משפחות עמונה. נתניהו ובנט/פול צלמים, אמיל סלמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully