וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף הסרת סעיף עמונה: היועמ"ש צפוי להתנגד לחוק ההסדרה

בשיחות סגורות טען היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט כי גם במתכונתו הנוכחית, החוק המכשיר מאחזים לא חוקיים בשטחים נוגד את החוק הבינלאומי, וצפוי להיתקל בהתנגדות גם בבג"ץ. בקואליציה בוחנים אפשרות שעורך דין פרטי יגן על החקיקה בבית המשפט

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ורד לידני

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט צפוי להתנגד לחוק ההסדרה - גם במתכונתו הנוכחי, ללא סעיף 7, המחיל אותו על המאחז הלא חוקי עמונה. בשיחות סגורות שקיים היום (שני) היועץ המשפטי הוא טען כי חוק ההסדרה נוגד את החוק הבינלאומי ושגם בלי הסעיף הקשור לעמונה, הוא ייתקל בהתנגדות גם בבג"ץ.

בימים האחרונים התגבש הסכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר החינוך נפתלי בנט, שלפיו, חוק ההסדרה יקודם ללא סעיף 7 – אותו סעיף שנוי במחלוקת המחיל רטרואקטיבית את החוק על מאחזים שלגביהם יש פסיקת בג"ץ, ובהם עמונה.

גורמים בקואליציה אמרו במהלך היום כי הם מודעים לכך שהיועץ המשפטי ממשיך להתנגד לחוק, אולם הם הדגישו כי לא התנגדותו היא זו שמנעה את העלאת החוק להצבעה אלא העובדה שלא היה לה רוב. כעת, בוחנים בקואליציה אפשרות שלפיה מי שיגן על החוק בבג"ץ יהיה עורך דין פרטי במקום הפרקליטות. אפשרות אחרת שהועלתה היא כי יהיה זה היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, חרף התנגדותו לחוק. ינון אמר בעבר כי במידת הצורך יסנגר על החקיקה.

לקריאה נוספת:
סעיף המחלוקת על עמונה הוסר: חוק ההסדרה חוזר להצבעה בכנסת
תושבי עמונה זועמים: "נשכבנו על הגדר והבית היהודי והליכוד בגדו בנו"
המתווה המתגבש: פיצוי לבעלי קרקע פלסטינים והגנה על חוק ההסדרה

ישיבת הממשלה, 17 בינואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
ייתקל בהתנגדות גם בבג"ץ. מנדלבליט/פול צלמים, עמית שאבי

הצעת חוק ההסדרה הוגשה היום מחדש על שולחן הכנסת לאחר שהוסרה ממנה סעיף המחלוקת. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק החדשה. ההצעה תעלה בהמשך הערב להצבעה בקריאה טרומית. ההצבעה בקריאה ראשונה צפויה להתקיים ביום רביעי הקרוב.

שר האוצר משה כחלון, שהתנגד נחרצות לאותו "סעיף עמונה", אמר היום כי "לא ניתן לקיים את ערך ההתיישבות ושמירה על המתיישבים בלי לשמור על שלטון החוק. זה לא שני ערכים מנוגדים, להיפך, קיום האחד תלוי בשני". הוא הוסיף כי הוא שמח שכל המעורבים הצליחו להתקדם לקראת הסדרה בלי לפגוע בעליונות שמירת החוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
סיכמו על המתווה ביניהם. נתניהו ובנט/פול צלמים, אמיל סלמן

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הביע היום שביעות רצון על ההסכמות שהושגו, ואמר: "אם החוק הזה אכן יעבור אפשר לומר שמהפך 77' התרחש היום שוב כי היום המחנה הלאומי חזר לשלוט. זה יום היסטורי: הכנסת עברה ממסלול של הקמת מדינה פלסטינית למסלול של ריבונות ביהודה ושומרון".

כחלק מההסכם, הוחלט כי המאחז עמונה יועבר לשלוש חלקות אחרות באדמות שעל ההר המוגדרות נכסי נפקדים. בישיבת סיעת הליכוד אמר נתניהו: "אנחנו עובדים קשה מאוד כדי למצוא פתרון לעמונה. אני וכולם מבינים את מצוקת התושבים ומעריכים את מסירותם. הפתרון שאנחנו בוחנים יאפשר לתושבים להישאר על ההר כקהילה הוא נכון. הם יצטרכו לזוז כמה עשרות מטרים אבל יוכלו להישאר במקום וזו בשורה מאוד חשובה". הוא הוסיף כי "מעבר לעמונה יש עמונות. זאת שאלה שמאוד מטרידה אותנו, אנחנו מחפשים פתרונות שלא היו עד היום אבל הם כולם במסגרת החוק כדי לפתור את הבעיה הזו".

אבי ברזילי, עוזי לוי, משה פדלון, משה כחלון, אברהם נובוגרוצקי נובו. רועי אבן צור,
"שלא יפגע בעליונות שמירת החוק". כחלון, היום/רועי אבן צור

לפנות ערב הגישו ארבעה פלסטינים, באמצעות עמותת "יש דין", התנגדויות להכרזה על שתיים מתוך שלוש החלקות שבמתווה כעל נכסים נטושים. מדובר בחלקות 61 ו-69, השתיים הצמודות זו לזו במתווה. נכס נטוש הוא נכס שבעליו החוקי עזב את האזור לפני, במהלך או אחרי יוני 1967. החלקה היחידה לגביה אין לפלסטינים טענות על בעלותה מאפשרת למקם רק 12 מבני מגורים. לכן, אם טענות הפלסטינים יתבררו כאותנטיות, הדבר ישים סוף למתווה המדובר.
מיש דין נמסר כי "החלקות שהמדינה מנסה להכריז עליהן כעל 'נכסים נטושים' הן אדמות פרטיות עם בעלים מוכרים, והניסיון לעשות בהן שימוש נועד אך ורק כדי להשתלט על קרקעות פלסטיניות נוספות כדי להעבירן לידי פורעי החוק מעמונה. אנחנו מקווים שכעת יבוא הסוף לניסיונות לעקוף את פסק הדין של בג"ץ ושהמדינה תפעל לפינוי המאחז ולהחזרת האדמות לבעלים הפלסטינים החוקיים".


השתתף בהכנת הידיעה: שבתי בנדט

(עדכון ראשון: 19:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully