וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קובנים בארה"ב חוגגים: "קסטרו הזקן מת"; אובמה: "ההיסטוריה תשפוט"

מהגרים תושבי שכונת "הוואנה הקטנה" במיאמי חגגו ברחובות, בעוד שבבירת קובה "מזועזעים" ממותו של מנהיג המהפכה. נשיא ארה"ב שלח תנחומים למשפחתו של קסטרו. "מושיטים את ידינו לעם הקובני"

רויטרס

מאות מתושבי שכונת "הוואנה הקטנה" במיאמי, פלורידה, יצאו הלילה (שבת) לרחובות, לאחר שהתקבלו הידיעות על מותו של נשיא קובה לשעבר ומנהיג המהפכה הקובנית פידל קסטרו. הכבישים המרכזיים בשכונה, שזכתה לשמה בשל השיעור הגבוה יחסית של מהגרים ומבקשי מקלט קובנים בה, כוסו תוך זמן קצר בקהל רב שנופף בדגלי קובה, הכה בסירים ובמחבתות וקרא קריאות שמחה.

הדיקטטורה הקומוניסטית שהקים קסטרו לאחר עלייתו לשלטון בשנת 1959 הובילה להימלטותם של מאות אלפי אזרחים מהמדינה, ורבים מהם מצאו את דרכם לפלורידה. הפשרת היחסים בין הוואנה לוושינגטון בחודשים האחרונים מוסיפה לעניין האמריקני במותו של קסטרו. "קובה חופשית!", קראו המפגינים, בעוד אחרים הוסיפו: "הזקן מת!". נוספים קראו קריאות תמיכה בנשיא הנבחר של ארצות הברית דונלד טראמפ ואף נשאו שלטי בחירות שלו.

עוד בוואלה! NEWS:
לכבוד יום הולדתו: פידל קסטרו הופיע בפומבי אחרי ארבעה חודשים
יום הולדת ושיא גינס: קובה חוגגת 90 שנה לפידל קסטרו
פידל קסטרו תקף את אובמה: "לא צריכים שום דבר מהאימפריה"

חגיגות במיאמי, הלילה:

רויטרס

בעברו השני של מפרץ מקסיקו, החדשות על מות המנהיג הנערץ, "המפקד" קסטרו, לא התקבלו באותה השמחה. "זה מסוג החדשות שאף אחד אף פעם לא מוכן לקבל", טענה תושבת הוואנה, בירת קובה. "אני מרגיש מעט מזועזע, אני לא מבין", הוסיף צעיר, שהצטרף לקהל הרב שגדש את רחובות העיר. "הוא היה דמות ציבורית שכולם אהבו וכיבדו".

תושבי הוואנה במרכז העיר, הלילה:

AP

פעילת האופוזיציה הקובנית המוכרת יואני סנצ'ז הגיבה למותו של השליט, שנודע בין היתר בהשתקת מתנגדיו בדרכים אלימות, בסדרת ציוצים בטוויטר. "היום אנחנו על סף המאה ה-20", כתבה, בצירוף ההשטאג "פידל קסטרו מת". היא הזהירה מפני "החרפה בדיכוי. ברגעים כאלה, המשטר לפעמים נלחץ". בהודעה אופטימית יותר עבורה, היא פרסמה תמונה של העיר הוואנה בשעת לילה, והוסיפה: "רק עוד כמה שעות עד לשחר הראשון בחיי ללא פידל קסטרו".

על פי ההודעה של אחיו, הנשיא המכהן ראול קסטרו, פידל הלך לעולמו אמש בשעה 22:29 (שעון מקומי; 5:29 שעון ישראל) בגיל 90, מסיבה שטרם התבררה. גופתו צפויה להישרף היום, והלווייתו צפויה להיערך בימים הקרובים. בעקבות כמה מחלות שמהן סבל, הוא העביר את מושכות השלטון לאחיו ראול בשנת 2008. למרות הסמליות שבדבר, מותו של קסטרו לא צפוי להוביל למשבר פוליטי במדינה.

"תמיד הביט בבטחה אל עבר העתיד"

גם במערכת הפוליטית במדינות היבשת הגיבו למותו של קסטרו, דמות נערצת בקרב חלק ממדינות אמריקה הלטינית ומתועבת בקרב אחרות. אילאנה רוס-להטינן, חברה רפובליקנית בכירה בבית הנבחרים האמריקני, המייצגת את מדינת פלורידה, טענה כי "היום שהאנשים באי (קובה) ומחוץ לו המתינו לו הגיע – עריץ מת, ויש הזדמנות להתחלה חדשה במעוז הקומוניסטי האחרון בעולם המערבי".

"המסר הוא כעת ברור, לכל אלה שחובשים שניתן להמשיך ולשלוט בקובה באמצעות דיכוי ופחד", הוסיפה. "אנחנו חייבים לנצל את הרגע ולכתוב פרק חדש בהיסטוריה של קובה; פרק של קובה חופשיה, דמוקרטית ומשגשגת". דברים דומים פרסם חבר קונגרס נוסף מפלורידה, מריו דיאז-בלרט, שהביע תקווה כי "העם הקובני יהיה סוף כל סוף חופשי".

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו הגיב למות עמיתו בסדרת ציוצים. "לכל מהפכני העולם, עלינו להמשיך את מורשתו ולהניף את דגל העצמאות, הסוציאליזם והמולדת", כתב. "הוא עשה היסטוריה, יחד עם עמי העולם, לקראת חיים בכבוד". מדורו הוסיף כי שוחח עם ראול קסטרו, ומסר לו "סולידריות ואהבה לעם בקובה עם מותו של המפקד פידל קסטרו".

פידל קסטרו הופיע בפומבי לרגל יום הולדתו ה-90, יחד עם נשיא ונצואלה מדורו ואחיו ראול 14.8.2016. AP
"סולידריות ואהבה". מדורו וקסטרו/AP

רפאל קוריאה, נשיא אקוודור, הוסיף: "הוא היה אדיר. פידל מת. תחי קובה! תחי אמריקה הלטינית!". כמו כן, נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו מסר: "אני מבנה את מותו של קסטרו, מנהיג המהפכה הקובנית וסמל המאה ה-20". לדבריו, "פידל קסטרו היה ידיד של מקסיקו, שקידם את היחסים הבילטראליים על בסיס כבוד, דיאלוג וסולידריות".

תגובות נוספות זרמו גם ממדינות נוספות ברחבי העולם. קרן נלסון מנדלה, שהוקמה על ידי נשיא דרום אפריקה לשעבר שהסתייע רבות בקסטרו במאבקו בשלטון האפרטהייד, מסרה היום כי "אנו שולחים את תנחומינו העמוקים לעם ולממשל בקובה. הנשיא מנדלה תמיד זכר את קסטרו בזכות הסולידריות שהפגין עם תנועת המאבק באפרטהייד".

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר כי "ההיסטוריה תשפוט את השפעתו של קסטרו על העולם". אובמה הוסיף כי הוא שולח תנחמים למשפחתו של קסטרו. "אנו מושיטים את ידינו לעם הקובני", אמר. על יחסי המדינות אמר כי בזמן כהונתו "ניסיתי לשים את העבר מאחורינו ולבנות עתיד שיתבסס על המשותף".

נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, התייחס גם הוא למותו של קסטרו ואמר כי הוא היה "רודן אכזר שדיכא את בני עמו". טראמפ הוסיף כי הוא יעשה כל שביכולתו כדי לסייע לעם הקובני להשיג חופש ושגשוג. "אני מקווה שהיום הזה יסמן שינוי ומעבר מהזוועות שמהן סבלו זמן רב מדי, לקראת עתיד שבו העם הקובני הנפלא יוכל סוף סוף לחיות בחופש שלו הוא כל כך ראוי".

דונלד טראמפ בפגישה עם ברק אובמה בבית הלבן, וושינגטון. נובמבר 2016. AP
"קסטרו היה רודן אכזר שדיכא את בני עמו". טראמפ/AP

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין העביר איגרת תנחומים לראול קסטרו, שבה כתב, על פי הודעת הקרמלין, כי "שמו של המדינאי הדגול הזה נחשב לסמל של תקופה בהיסטוריה המודרנית העולמית". לדבריו, "הוא בנה יחד עם עמיתיו קובה חופשית ועצמאית, שהפכה לחברה משפיעה בקהילה הבינלאומית ודוגמה מעוררת השרעה למדינות ולעמים אחרים".

"האדם החכם והחזק הזה תמיד הביט בבטחה אל עבר העתיד", הוסיף הנשיא הרוסי, ששיבח את קסטרו על קשריו הקרובים עם מוסקבה. לטענתו, "הוא מגלם את האידאלים הנעלים ביותר של הפוליטיקה והפטריוטיות, מתוך אמונה בצדקת דרכו. זכרו יישאר לעד בלבבות אזרחי רוסיה".

ודים טיולפנוב, בכיר בפרלמנט הרוסי, מסר בהודעה רשמית כי "רוסיה וקובה ישמרו על שותפות אסטרטגית גם אחרי מותו" של קסטרו. הוא הוסיף כי "שתי המדינות שיתפו פעולה במהלך כהונתו של קסטרו וימשיכו לעשות זאת גם אחרי מותו, המסמל סופו של עידן".

מנהיג ברית המועצות לשעבר מיכאיל גורבצ'וב, בביקור באוניברסיטה הבינלאומית במוסקבה, 9 בפברואר 2012. רויטרס
"הצליח להוביל את מדינתו חרף הלחץ העצום". גורבצ'וב/רויטרס

המנהיג הסובייטי לשעבר מיכאיל גורבצ'וב שיבח, על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס", את קסטרו על "חיזוק" היחסים בין ברית המועצות לקובה, והוסיף: "פידל חיזק את מדינתו במהלך החרם האמריקני הקשה, חרף הלחץ העצום שהיה עליו, ועדיין הצליח להוביל את מדינתו בנתיב של פיתוח עצמאי".

רשת הטלוויזיה הממלכתית של סין הקדישה שידור לקסטרו, שבו נטען כי "פידל קסטרו העריץ את מאו צה טונג, והביע חרטה על כך שלא היה יכול להכיר אותו". ברשת הטלוויזיה של הממשל הקומוניסטי בווייטנאם, קסטרו הוספד כ"חבר אדיר, עבור כל הווייטנאמים, וסמל טהור למאבק הבינלאומי האמיתי למען עצמאות העמים".

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי היה בין המנהיגים הראשונים להגיב בהודעה רשמית, ומסר כי "פידל קסטרו היה אחד מהדמויות האיקוניות של המאה ה-20. הודו מתאבלת על אובדן חבר קרוב". הוא הוסיף: "אני שולח את תנחומיי הכנים לעם ולממשלה בקובה". הנשיא ההודי רשטרפדי בהבאן עוד מסר "תנחומים כנים על מותו של המנהיג המהפכני של קובה, ידיד הודו, פידל קסטרו".

הנשיא הנבחר של ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב גם הוא לחדשות המרעישות, ונראה כי בחר בקפידה את מילותיו. בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, כתב בפשטות: "פידל קסטרו מת!". טראמפ יצא בכמה הזדמנויות נגד חידוש היחסים עם קובה.

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני ציינה בדברי ההספד שלה את חשיבותו ההיסטוריה, לטענתה, של קסטרו, והתחייבה כי יחסי המדינה עם האיחוד ימשיכו להשתפר. מוגריני הוסיפה כי קסטרו "היה אדם של נחישות, בעל שיעור קומה היסטורי". האפיפיור פרנציקוס טען מצדו כי מדובר ב"חדשות עצובות", והוסיף האפיפיור כי הוא שולח את תפילותיו למענו של קסטרו, אתאיסט שגדל בחינוך קתולי.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד הביע את תנחומיו על מותו של קסטרו, ובירך על ההתחממות ביחסים בין הוואנה לוושינגטון בתקופה האחרונה. "פידל קסטרו היה דמות משמעותית במאה ה-20", מסר, "הוא הוביל את המהפכה הקובנית, הן בתקוותה, והן באכזבה שהיא הביאה עמה". לדברי הולנד, "צרפת, שגינתה את הפרות זכויות האדם בקובה, יצאה גם נגד החרם האמריקני על קובה, ושמחה לחזות בחידוש השיח בין המדינות".

מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין בהפגנה נגד ההחלטה לעזוב את האיחוד האירופי בלונדון, בריטניה. 2 ביולי 2016. רויטרס
"דמות ענקית בהיסטוריה של העולם כולו". קורבין/רויטרס

משרד החוץ של ספרד פרסם הודעה בעקבות מותו קסטרו, בה נכתב כי: "דמות בעלת חשיבות היסטוריה גדולה אבדה". על פי הממשל במדריד, קסטרו היה "אדם שהביא לנקודת מפנה בהתפתחות המדינה, ושהשפעתו העצומה הורגשה בכל האזור. כבן להורים ספרדיים, הנשיא לשעבר קסטרו תמיד שמר על קשר חזק עם ספרד, והיה קשור אליה בדמו ובתרבותו".

שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון התייחס למותו של המנהיג הקובני בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, וכתב כי "מותו של פידל קסטרו מסמל את סיומה של תקופה עבור קובה, ואת תחילתה של תקופה חדשה עבור העם הקובני".

מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית, ג'רמי קורבין, ספד לקסטרו, כ"דמות ענקית בהיסטוריה של העולם כולו". הוא שיבח את ה"הירואיות" של קסטרו ואת המשטר הסוציאליסטי שהוא כונן במדינתו. "אני חושב שההיסטוריה תוכיח שקסטרו היה דמות כה מרכזית", הוסיף, "זה מרגיש כאילו הוא היה עמנו תמיד".

(עדכון ראשון: 11:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully