וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: עלייה של 75% במניין הנפגעים ממוקשים ברחבי העולם

לפי "הקמפיין הבינלאומי לאיסור מוקשים", כ-6,500 בני אדם נפגעו ממוקשים ב-2015, ולפחות 1,672 מהם נהרגו. שלושה רבעים מהקורבנות – בחמש מדינות בלבד. הדוח מתריע בפני שימוש גובר במוקשים מצד ארגונים חמושים

צילום: המרכז הסורי לפינוי מוקשים, עריכה: ניב מעוז

6,461 בני אדם ברחבי העולם נפגעו ממוקשים בשנת 2015, בהם לפחות 1,672 הרוגים – כך עולה מדוח שפרסם היום (שלישי) מכון המחקר של "הקמפיין הבינלאומי לאיסור מוקשים". כשלושה רבעים מהקורבנות תועדו בחמש מדינות בלבד – אפגניסטן, לוב, תימן, סוריה ואוקראינה – ו-78% מהם אזרחים. באפגניסטן לבדה נרשמו 1,310 נפגעים, 20% מהסך הכולל.

הדוח, שפורסם כשבוע לפני הפגישה השנתית ה-15 של המדינות החברות באמנה לאיסור מוקשים, בסנטיאגו, צ'ילה, מתריע על עלייה של 75% במניין ההרוגים והפצועים מהנתון המקביל אשתקד, ועל שימוש הולך וגובר במטענים מאולתרים שפועלים באופן דומה למוקשים, כלומר מופעלים על ידי הקורבנות בעקבות מגע פיזי בחומר הנפץ. עם זאת, הדוח מציין כי שימוש חדש במוקשים נדיר למדי, הודות לאכיפת האמנה הבינלאומית שנכנסה לתוקף בשנת 1999 ואושררה על ידי 161 מדינות – ישראל אינה אחת מהן.

עוד בוואלה! NEWS:
דוח: יותר ממחצית ההרוגים מפצצות מצרר בשנה שעברה - בסוריה
שיקום נפגעים ממוקשים | האנשים במשאית הלבנה שמסייעים לילדים הסורים לשוב ללכת
חשש בצה"ל: קיימים מוקשים בשטחים בבקעת הירדן שהוגדרו נקיים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין אוקטובר 2015 לאוקטובר 2016, נמצא כי רק ממשלות מיאנמר, קוריאה הצפונית וסוריה – כולן לא חתומות על האמנה – שתלו מוקשים חדשים. כמו כן, דווח על שתילת מוקשים באיראן ובערב הסעודית, שאינן חברות באמנה, ובמדינות נוספות החברות באמנה – קמרון, צ'אד, ניז'ר, הפיליפינים ותוניסיה, אולם דיווחים אלה לא אומתו.

יתרה מכך, ארגונים לא ממשלתיים בלפחות עשר מדינות שתלו מטענים מאולתרים דומים למוקשים, כולל באפגניסטן, בקולומביה, בעיראק, בלוב, בפקיסטן, באוקראינה ובניגריה – המדינה היחידה שהצטרפה השנה לרשימה. מנגד, 171 קמ"ר של שדות מוקשים פונו במהלך 2015, 70% מהם באפגניסטן, קמבודיה וקרואטיה.

המטרה המוכרזת של המדינות החברות באמנה היא פינוי מלא של כל שדות המוקשים בעולם עד לשנת 2025. ג'ף אברמסון, עורך הדוח, מסר כי "ממצאי הדוח חייבים לעורר בכל המדינות מחויבות להקצות משאבים לאומיים ובינלאומיים, על מנת להשיג את המטרה של עולם נקי ממוקשים". הוא הוסיף כי "דווקא בזמן שבו מניין הקורבנות עולה, מדאיג לראות ירידה בתמיכה הבינלאומית לתכניות לפינוי מוקשים ולסיוע לקורבנות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"השימוש המתמשך במוקשים, ובמיוחד במוקשים מאולתרים המופעלים על ידי הקורבנות, של קבוצות חמושות בסכסוכים הנוכחים ברחבי העולם, מגמד באופן מוחלט את הדחייה הבינלאומית של השימוש בנשק כזה", הוסיף מרק היזניי, מנהל תחום הנשק בארגון זכויות אדם "Human Rights Watch". לטענת לורן פרסי, מעורכות הדוח, "סבלם של הקורבנות האזרחיים, יותר משליש מהם נשים וילדים, מוכיח פעם נוספת כי אסור עוד לעולם לאף אחד להשתמש בנשק חסר הבחנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully