וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: "מוכן להקפיא בנייה מחוץ לגושים במסגרת הבנות עם טראמפ"

16.11.2016 / 16:00

שר הביטחון אמר כי גורמים במטה הנשיא הנבחר "מצפים שנתנהג בצניעות" בכל הנוגע לבנייה בהתנחלויות. "אני מקווה שיהיה לנו מספיק הגיון בריא לא לרוץ קדימה". לדבריו, "מי שאומר שניתן לשמור על עמונה סתם מפזר אשליות"

צילום: לע"מ, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: נתניהו בירך את טראמפ על זכייתו בבחירות לנשיאות ארצות הברית, בשבוע שעבר)

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר היום (רביעי) בשיחה עם תא הכתבים המדיניים כי הוא מוכן להקפיא את הבנייה מחוץ לגושי ההתנחלויות, כחלק מההבנות שיגובשו עם הממשל החדש בארצות הברית. לדברי ליברמן, לקראת כניסת ממשלו של דונלד טראמפ בחודש ינואר הקרוב, ישראל צריכה לשאוף ל"אשרור" הבנות בוש-שרון, במסגרתן וושינגטון הכירה בגידול הטבעי באוכלוסייה היהודית בגדה המערבית ובזכותה של ישראל לבנות בגושי ההתנחלויות ובשכונות היהודיות במזרח ירושלים.

"אם הממשל החדש יסכים לאותה נוסחה, אני חושב שצריך לקחת את זה בשתי ידיים - אנחנו לא נבנה מחוץ לגושים אלא אך ורק בתוך הגושים", הבהיר ליברמן, "צריך ללכת אחד לאחד לפי אותה חליפת מכתבים". לדבריו, "מעשית - אם אני יכול להתמקד בבנייה במעלה אדומים, גבעת זאב, אפרת, אלון שבות - שם חיים 80% מאוכלוסיית יהודה ושומרון, זה מה שצריך לעשות".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ נחוש להגיע להסכם ישראלי-פלסטיני: "העסקה האולטימטיבית"
אולי הפעם? סיפורה של השגרירות האמריקנית בירושלים שלא הוקמה
שרה נתניהו ומלניה טראמפ שוחחו: "יחסים נהדרים בין המשפחות"

אביגדור ליברמן – ישיבת סיעה ישראל ביתנו – פתיחת מושב החורף בכנסת 2016. נועם מושקוביץ
"בטח שאשמח אם אפשר היה לבנות בנוקדים". ליברמן/נועם מושקוביץ

לטענתו של שר הביטחון, בנוגע להתנחלות שבה הוא מתגורר, "בטח שאשמח אם אפשר היה לבנות בנוקדים, אבל אם האלטרנטיבה היא בין נוקדים למעלה אדומים או לא לבנות בכלל, ברור מה צריך לעשות". ליברמן ביקר בחריפות את התנהלותם של חלק מחברי הכנסת והשרים בימין שבירכו בהתלהבות על בחירתו של טראמפ לנשיאות, ואמר שהתקבלו מסרים ממטה הנשיא הנבחר כי "הם מצפים שנתנהג בצניעות".

"באופן כללי, היו יותר מדי הצהרות של אנשים נלהבים", אמר ליברמן, "כדאי להתנהל יותר בצניעות ולהמתין ולא למהר. יש אנשים בצוות של טראמפ, שאנחנו מכירים היטב, והמסר שהתקבל מהם הוא 'תמתינו, אל תמהרו, אל תנסו לקבוע עובדות בשטח'". לדבריו, "צריך להמתין בסבלנות ולראות מי הם בעלי תפקידי המפתח בממשל ולהגיע למדיניות מתואמת. אני מאוד מקווה שיהיה לנו מספיק הגיון בריא לא לרוץ קדימה ולהפסיק עם הצהלה וההתלהבות הפומבית".

"מוקדם להגיד אם יש חיזוק לגורמים אנטישמיים"

ליברמן שיבח את סגן הנשיא המיועד מייק פנס כ"אחד מהידידים הגדולים של ישראל", אך סירב להתייחס למינויו של סטיב בנון, שנודע באמירותיו האנטישמיות, לתפקיד יועץ מיוחד לנשיא החדש. שר הביטחון הבהיר כי יש להמתין לפני שמסיקים מסקנות בדבר עלייה באנטישמיות כלפי יהודי ארצות הברית.

ברק אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 14 בנובמבר 2016. רויטרס
"יש לו מספיק עניינים שחשובים יותר מהסוגיה הפלסטינית". אובמה/רויטרס

"מוקדם להגיד אם יש פה חיזוק לגורמים אנטישמיים ותקריות אנטישמיות, או שזה מקבץ אקראי שייעלם תוך חודש", טען, "להסיק מסקנות כרגע פשוט יהיה לא נכון. ראיתי הצהרות של טראמפ בנוגע לאלימות והוא היה ברור מאוד. צריך לקוות שכל הנושא שם יירגע ושיעבור כל אפקט הפוסט בחירות".

הוא עוד העריך כי הנשיא היוצא ברק אובמה לא בהכרח יבחר לקדם מהלך אחרון בנושא הישראלי-פלסטיני בחודשיים שנותרו לו בתפקיד. "לאובמה יש מספיק עניינים מבחינת סדר העדיפויות שחשובים יותר מהסוגיה הפלסטינית", הסביר. "ההישגים הגדולים שלו ומה שהוא רוצה להשאיר לדורות הבאים זה כל השינויים שהוא עשה בתחום חקיקת הפנים, גישה ליברלית בנושא הגירה, ביטוח בריאות, וכו', והרבה פחות המזרח התיכון".

"מי שמדבר על כך שניתן לשמור את עמונה סתם מפזר אשליות"

ליברמן הביע ספק בנוגע להתקדמות חוק ההסדרה, שנועד למנוע את פינוי המאחז עמונה, והבהיר כי הוא סבור שבעת הזו, לקראת כניסת ממשל חדש, יש "להמתין". לדבריו, "אני לא בטוח שחוק ההסדרה הוא הפתרון הטוב ביותר. ברור שהוא לא יחול על עמונה כי אין לו תוקף רטרואקטיבי".

מאחז עמונה. 6 בנובמבר 2016. מגד גוזני
"לא בטוח שחוק ההסדרה הוא הפתרון הטוב ביותר". עמונה/מגד גוזני

הוא ציין כי מאז נכנס למשרד הביטחון, הוא הקדיש שעות של התייעצויות ופגישות לדיון בנושא פינוי עמונה. "המסקנה שלי הייתה מאוד ברורה - מי שמדבר על כך שניתן לשמור את עמונה במקום הנוכחי סתם מפזר אשליות והזיות", הבהיר. לטענתו, האלטרנטיבה הממשית היחידה היא העברתם של תושבי עמונה לשבות רחל. "לפעמים האמת היא גם אופציה - גם כשהיא מרה מאוד", הבהיר, "יש הרבה מאוד גורמים, גם בקרב ההתיישבות, שאומרים למתיישבי עמונה כאילו יש פתרון והממשלה לא פועלת מספיק ולא מספיק בנחישות".

"מערכת הביטחון הייתה חלק מהמו"מ לרכישת הצוללות מגרמניה"

שר הביטחון הוסיף כי ישראל העבירה לרוסיה מסרים בנוגע לעסקה הגדולה למכירת מטוסים לאיראן שדווח עליה בימים האחרונים. "זה עדיין רחוק מחתימה, אבל אין ספק שזה לא מוסיף לנו נחת", אמר. "יחד עם זאת, לא שואלים אותנו כשהולכים על עסקה כזאת אנחנו מנסים להסביר ובסופו של דבר הם עושים מה שהם רוצים".

בהתייחסות לפרשת רכש הצוללות הגרמניות והמחלוקת עליה דווח בין ראש הממשלה בנימין נתניהו למשרד הביטחון בנושא, ליברמן התייצב לצדו של ראש הממשלה והביע תמיכה ברכישת הצוללות. "אני בעד רכישת צוללות בהיקף הנוכחי", הבהיר. "אני חושב שזה מאוד נכון, וכל מי שמסתכל על מרוץ החימוש באזור – אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד". הוא הוסיף כי הוא עודכן בנושא בשבועות האחרונים, וכי "מערכת הביטחון הייתה חלק אינטגרלי מקבלת ההחלטות ומהמשא ומתן. את כל הנתונים סיפקה מערכת הביטחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully