וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ על תקריות האלימות נגד מיעוטים: "עצרו זאת, זה מעציב אותי"

14.11.2016 / 3:10

בריאיון לתכנית "60 דקות", לצד רעייתו וילדיו, התייחס הנשיא הנבחר למקרי תקיפת מוסלמים והיספנים שאירעו ברחבי ארצות הברית מאז בחירתו. "אם זה עוזר - אני אומר עכשיו, עצרו את זה", ביקש. למפגינים נגדו שלח גם מסר: "אין לכם ממה לפחד"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: הפגנות נגד טראמפ ברחבי ארצות הברית, בשבוע שעבר)

הנשיא האמריקני הנבחר דונלד טראמפ התייחס בריאיון לתכנית "60 דקות" ברשת CBS ששודר הלילה (שני) לתקריות האלימות נגד מוסלמים והיספנים שאירעו ברחבי ארצות הברית מאז בחירתו, בידי תומכיו. "הופתעתי מאוד לשמוע את זה, שנאתי לשמוע את זה. ראיתי תקרית אחת או שתיים, זה נורא", אמר. "אני רוצה לאחד את המדינה הזו. אני כל כך עצוב לשמוע זאת, ואני אומר 'עצרו את זה'. אם זה עוזר, אומר זאת ישירות למצלמה, 'עצרו זאת'". טראמפ פנה גם למפגינים נגדו, שיצאו באלפים לרחובות מאז היבחרו, ואמר "אין לכם מה לפחד. אנחנו הולכים להחזיר את המדינה". הוא הוסיף כי "אם הילרי הייתה זוכה ואנשים שלי היו מפגינים היו אומרים שזה נורא, הייתה לזה גישה אחרת".

במהלך הריאיון, לצד רעייתו וילדיו, נשאל טראמפ על המרוץ בינו לבין קלינטון, שהתאפיין בעיקר בהכפשות הדדיות ופחות בדיון קונקרטי על מדיניות. "לעתים אתה צריך רטוריקה מסוימת כדי לגרום לאנשים למוטיבציה", הודה. "זה היה דו-צדדי, הם היו קשוחים, ואני הייתי קשוח. הלוואי וזה היה רך יותר, ויותר על מדיניות, אבל אני גאה בקמפיין, הוא היה יוצא דופן". כשנשאל אם יפרסם את דוחות המס שלו, ענה הנשיא הנבחר כי "בבוא היום". הוא סיפר כי הוא נמצא תחת בדיקת רשויות המס, "אבל לאף אחד לא אכפת מזה. ניצחתי את הבחירות בקלות".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ מינה את יו"ר המפלגה הרפובליקנית לראש מטה הבית הלבן
לה פן שואבת עידוד מניצחון טראמפ: "ניצחון העם על האליטות"
הפלסטינים: אם טראמפ יעביר את השגרירות לי-ם - נמרר את חיי ארה"ב

משפחת טראמפ בריאיון לתכנית "60 דקות", 13 בנובמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
"קלינטון לא הייתה יכולה להיות נחמדה יותר". משפחת טראמפ בריאיון ל-60 דקות/צילום מסך, טוויטר

בריאיון דיבר טראמפ על שיחת הטלפון שקיבל מהמועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון לאחר שנודעו התוצאות. "זאת הייתה שיחה קשה עבורה, אני יכול לדמיין. יותר קשה עבורה משזה היה עבורי, ואני יודע שלי זה היה קשה", אמר. "היא לא הייתה יכולה להיות נחמדה יותר. היא פשוט אמרה, 'ברכותיי, דונלד. כל הכבוד'. אמרתי: 'אני רוצה להודות לך, היית מתחרה מעולה'. היא מאוד חזקה ומאוד חכמה".

יחסו החם החדש ליריבתו הדמוקרטית בא לידי ביטוי גם כשהכריז כי לא בטוח שימנה תובע מיוחד נגדה בנוגע לפרשת המיילים. "אני אחשוב על זה. אני מרגיש שאני רוצה להתמקד בעבודות, בביטוח בריאות, בגבולות ובהגירה כרגע", אמר. המראיינת, לזלי סטאהל, הקשתה ואמרה: "קראת לה נוכלת, אמרת שתכלא אותה". לכך השיב טראמפ: "היא עשתה כמה דברים רעים. אני לא רוצה לפגוע בהם, הם אנשים טובים".

משפחת טראמפ בריאיון לתכנית "60 דקות", 13 בנובמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
"כשאני מקבל סיקור רע, יש לי שיטה להילחם בחזרה". משפחת טראמפ בריאיון/צילום מסך, טוויטר

גם בעלה של קלינטון, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, התקשר לברך את הנשיא הנבחר לאחר ניצחונו. "הוא אמר שזה היה מרוץ נהדר, אחד מהנהדרים ביותר שהוא ראה", סיפר טראמפ. "הוא היה מאוד מאוד נחמד. הוא מוכשר מאוד, זאת משפחה מאוד מוכשרת, בהחלט אחשוב על להתייעץ עם ביל בעתיד".

"כשאני מקבל סיקור רע, יש לי שיטה להילחם בחזרה"

טראמפ התייחס בריאיון גם ליחסיו המעורערים עם התקשורת, ולשימושו התדיר ברשתות החברתיות. "טוויטר הוא צורה מודרנית של תקשורת. עם פייסבוק וטוויטר ואינסטגרם, יש לי 28 מיליון אנשים. אני חושב שאתמול אספתי עוד מאה אלף אנשים", אמר. "אני לא אומר שאני אוהב את זה, אבל זה מפיץ את הבשורה. כשאני מקבל סיקור רע, יש לי שיטה להילחם בחזרה".

לדבריו, "אין פה במה להתבייש. שם זה קורה. אני באמת מאמין שהעובדה שיש לי כוח כזה, זה עזר לי לנצח בכל כך הרבה מקומות, איפה שהקמפיינים האחרים שהוציאו כל כך הרבה כסף. לרשתות החברתיות יש כוח אדיר יותר מהכסף שהם הוציאו, ובמידה מסוימת אני הוכחתי את זה".

הפגנות במנהטן שבניו יורק נגד בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות, 12 בנובמבר 2016. AP
"אין לכם ממה לפחד". הפגנות בניו יורק נגד טראמפ/AP

באשר לסוגיות הבוערות כמו נישואים חד-מיניים והפלות, ביקש הנשיא הנבחר שלא לומר דברים חד-משמעיים. על פסיקת בית המשפט העליון שאישרה נישואים גאים, אמר שהוא "בסדר" עם זה. "זה לא רלוונטי כי זה כבר הוכרע. זה החוק", אמר. "זה הוכרע בבית המשפט העליון וזה נגמר. זה יושב כבר ואני בסדר עם זה".

נושא ההפלות עוגן גם הוא בפסיקת בית המשפט העליון. לדבריו, אם הפסיקה תבוטל, ההכרעה על כך תעבור לכל מדינה בארצות הברית. כשנשאל מה יעשו נשים במדינות שיאסרו על כך, השיב: "אז הן כנראה יצטרכו לעבור למדינה אחרת". עם זאת, הסביר כי ישנה דרך ארוכה עד שזה יקרה.

הפגנות נגד דונלד טראמפ במיאמי, 12 בנובמבר 2016. רויטרס
"אני בסדר עם זה". הפגנת להט"ב במיאמי/רויטרס

במהלך הריאיון הכריז טראמפ כי יגרש באופן מידי בין שניים לשלושה מיליון מהגרים לא חוקיים מהמדינה, אף שבמהלך מסע הבחירות הבטיח כי יגרש 11 מיליון. עוד אמר טראמפ בריאיון, שנערך ביום שישי האחרון ובו השתתפו גם אשתו מלניה וילדיו איוונקה, טיפאני, אריק ודונלד הבן, כי החומה שהבטיח להקים בגבול מקסיקו יכולה להיות מוחלפת בחלקה בגדרות.

"מה שאנחנו הולכים לעשות זה לקחת את הפושעים ואלה עם העבר הפלילי, חברי הכנופיות, סוחרי הסמים, יש לנו הרבה כאלה, כנראה שני מיליון, יכול להיות אפילו שלושה מיליון. אנחנו נוציא אותם מהמדינה שלנו ואנחנו הולכים לכלוא אותם. אבל אנחנו מוציאים אותם מהמדינה, הם כאן באופן לא חוקי", אמר.

"הפגישה עם אובמה - אפס מוזרות"

יום לאחר ניצחונו נפגש טראמפ עם הנשיא המכהן, ברק אובמה, וגורמים בבית הלבן הגדירו את הפגישה, שנמשכה יותר משתוכננה, "פחות מוזרה משחשבו". "היה קשה לקטוע את השיחה עם אובמה, היה כל כך הרבה לומר", אמר טראמפ בריאיון. "הוא אמר דברים טובים ודברים קשים, דיברנו על המזרח התיכון, זו סיטואציה קשה. אני אירש את זה בעוד זמן קצר". על אובמה, סיפר כי הוא מאוד נחמד ושיש לו חוש הומור נהדר. כשנשאל אם היה מוזר לשבת לידו, השיב: "הייתה לנו כימיה טובה. מצאתי שהשיחה הייתה מעניינת בצורה יוצאת דופן. מעולם לא דנו במה שאמרנו האחד על האחר, אני אמרתי דברים נוראים עליו והוא אמר דברים נוראים עליי. מנקודת המבט שלי - אפס מוזרות".

ברק אובמה ודונלד טראמפ בבית הלבן, וושינגטון. נובמבר 2016. AP
"שיחה מעניינת בצורה יוצאת דופן". טראמפ לצד אובמה/AP

בשלב מסוים פנתה המראיינת גם לגברת הראשונה, מלניה, ושאלה אותה על תפקידה החדש. "יש לזה הרבה אחריות, הרבה עבודה שצריכה להיעשות, הרבה משקל על הכתפיים, ניקח את זה יום אחר יום", אמרה רעייתו של טראמפ והבטיחה: "אשאר נאמנה לעצמי. אני מלאת ביטחון, אקשיב לעצמי ואעשה מה שמרגיש לי נכון". טראמפ הוסיף כי הוא חושב שהיא תהיה נהדרת "היא מאוד חזקה וחמה, תהיה לה במה לעשות הרבה טוב".

סטאהל ביקשה ממלניה להתייחס להצהרתה על התמקדות בבריונות ברשתות החברתיות בתפקידה החדש. "זה מאוד חשוב כי הרבה בני נוער נפגעים ברשתות החברתיות, וצריך ללמד אותם כיצד לדבר בדרך הראויה", הסבירה מלניה. המראיינת תהתה אם זה לא אירוני שכן בעלה נקלע לכמה מריבות בטוויטר. "לא אמרת לו פעם, 'נו, בחייך'"?, שאלה. "אמרתי לו הרבה פעמים מתחילת הקמפיין. לעתים הוא מקשיב ולעתים לא. אני חושבת שהוא שומע אותי אבל הוא אדם מבוגר, הוא יודע את ההשלכות ושיעשה מה שהוא חושב". מלניה סיפרה גם על פגישתה עם הגברת אובמה. "היה מוזר להיפגש עם מישל?", נשאלה, וענתה: "לא, לא הרגשתי זאת בכלל. היא מארחת אדיבה, דיברנו על גידול ילדים בבית הלבן, היא היתה חמה ואדיבה".

בנו אריק נשאל בריאיון על הערב הגורלי שבסופו זכה אביו בבחירות לנשיאות. "ראינו שהמדינות נופלות לידיו בזו אחר זו. פלורידה, אוהיו, פנסילבניה, וויסקונסין, זה היה מדהים, התחבקנו ואבי היה הרגוע מכולם. זה היה רגע שלא אשכח". בתו איוונקה הוסיפה כי "קשה לומר במילים את הרגשות שאבא שלך נהיה נשיא של ארצות הברית. גאווה עצומה, זה מרגש בצורה מדהימה".

במקביל לשידור התכנית, אמר יו"ר בית הנבחרים האמריקני, פול ראיין, בריאיון לרשת CNN כי "לא יהיה גירוש, זה לא מה שאנחנו מתמקדים בו". לדבריו, "אנחנו מאמינים באבטחה וחיזוק הגבול, לא בגירוש. זה לא בסדר העדיפויות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully