וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הסערה בקואליציה: חוק ההסדרה עבר בכנסת בקריאה טרומית

שלושת נוסחי החוק, שנועד למנוע את פינוי עמונה, אושרו במליאה, לאחר שסיעת כולנו הכריזה כי תתמוך בו. סמוטריץ': "חוק ההסדרה נשען על כיבוד פסק דין בג"ץ". יו"ר הקואליציה: "נעביר את החוק ונמשוך אותו - כי יש פתרון אחר"

צלמים זמניים מורשים

הצבעה על חוק ההסדרה - ההתפתחויות האחרונות:

שלושת נוסחי חוק ההסדרה, שנועד למנוע את פינוי המאחז עמונה, אושרו היום (רביעי) על ידי מליאת הכנסת בקריאה טרומית. בהצעה הראשונה תמכו 58 חברי כנסת והתנגדו לה 50 ח"כים, ההצעה השנייה התקבלה ברוב של 57 ח"כים בעד ו-52 נגד, וההצעה השלישית הוכרעה עם 58 בעד ו-51 נגד.

מוקדם יותר הודיעה סיעת כולנו כי תצביע בעד חוק ההסדרה. זאת, לאחר שסיעות האופוזיציה משכו את כל הצעות החוק הפרטיות שהיו אמורות לעלות להצבעה, כדי להקדים את ההצבעה על חוק ההסדרה - שהיה אמור לעלות להצבעה רק בסוף סדר היום.

עוד בוואלה! NEWS:
גורמים בקואליציה: מתקשים להשיג רוב להצבעה על חוק ההסדרה
בשמאל שוקלים לא לעתור נגד חוק ההסדרה: "שהממשלה תיקח אחריות"
ח"כ בגין תוקף את חוק ההסדרה: "יש להיזהר מהפעלת כוח מיותר"

שר האוצר משה כחלון בכנס אילת לעיתונות, 15 בנובמבר 2016. חיים דוד, מערכת וואלה! NEWS
"סיכמנו שלא תהיה פגיעה בבית המשפט". כחלון/מערכת וואלה! NEWS, חיים דוד

"עכשיו יצאתי מראש הממשלה, סיכמנו שיו"ר הקואליציה יודיע שלא תהיה פגיעה בבית המשפט העליון, וסיעת כולנו תוכל לתמוך", מסר כחלון. "אם תהיה פגיעה בבית המשפט לאורך החקיקה, אנחנו נתנגד בכל שלב". בדברים שנשא בפני המליאה, הבהיר ביטן: "חוק ההסדרה לא יפגע בבית המשפט העליון".

ח"כ יואב קיש (הליכוד) הציג את החוק במליאת הכנסת, אולם לדבריו התפרצו חברי הכנסת מהרשימה המשותפת וח"כים נוספים. הוא פנה לח"כ אוסמה סעדי, לפני שזה הוצא מהאולם, וקרא: "אוסמה, זה לא יעזור לכם. לא ניתן ידינו להריסת בתים בהתיישבות". הוא הוסיף: "החלטה שרירותית על הריסה חייבת להיפסק".

קיש טען כי הטענה כי מדובר בחוק "עוקף בג"ץ לא נכונה. לא זו הייתה הכוונה". לדבריו, "ההחלטה ברורה. הבית הזה הוא זה שמחוקק, שקובע את המדיניות. הוא הבית שנבחר על ידי כל העם. בג"ץ תפקידו לשמור על המדיניות של החוקים, לפתור מצב שבו חוקים מתנגשים, ולתת עדיפות לחוקי יסוד. דווקא הצורך לכבד את החלטות בג"ץ מחייב אותנו לחוקק את חוק ההסדרה, מהסיבה הפשוטה שאנחנו חייבים לייצר בהירות משפטית סביב הקרקעות ביהודה ושומרון, בדיוק כפי שקיימת בהירות משפטית סביב הקרקעות במדינת ישראל".

מליאת הכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"שנה של גרירת רגליים". מליאת הכנסת, היום/נועם מושקוביץ

"אף אחד לא מדבר על גחמה פרטית של אדם שקם בבוקר והחליט להתיישב באיזה מקום", טענה ח"כ שולי מועלם רפאלי במליאה, לפני ההצבעה, "הממשלה שלחה את האנשים האלה לשם. המדינה רואה ביישובים אינטרס ציבורי".

לדבריה, "במשך שנה, אנחנו עובדים להביא פתרון אסטרטגי להסתדרות. חשבנו שיש דרכים אחרות, אולם לדעתי חוק ההסדרה הוא דרך המלך". היא הוסיפה כי "תושבי יהודה ושומרון אינם אזרחים סוג ב'. יש להם גם זכויות - והזכות הראשונה היא שתפסיק להיות מונפת חרב הגירוש מעל צווארם". לטענתה, "למישהו יש מחשבה שאם נדחה את זה למחר או למחרתיים, הנושא ייעלם? לא".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' טען במליאה כי "החוק הזה נשען על כיבוד פסק הדין של בית המשפט בעניינה של עמונה". לדבריו, "במדינת ישראל, בית המשפט העליון הוא הפרשן המוסמך של החוק. בית המשפט מוודא שהממשלה פועלת במסגרת החוק. בית המשפט לא קובע החוק ולא מתיימר לקבוע את החוק". סמוטריץ' הוסיף כי "אני שומר לעצמי את הזכות לייצר מצב משפטי אחר, שיאפשר לממשלה ליישם את מדיניותה בהתאם לחוק".

חבר הכנסת דוד ביטן בכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"יש פתרון אחר". ביטן/נועם מושקוביץ

שרת המשפטים איילת שקד, שהציגה את עמדת הממשלה במליאת הכנסת, קראה: "אני רוצה לנצל את ההזדמנות לדבר קצת על צביעות, של חבריי ממחנה השמאל. המשחק הכל כך טוב, שאנשי השמאל מצליחים לשכנע את עצמם שהם ואין בלתם, אנשי שלטון החוק. הגיע הזמן לנפץ את התדמית השקרית סביב אלוהי זכויות האדם, ליברלים בעיני עצמם".

לדבריה, "בן גוריון הכריז על הקמת המדינה. תנועת העבודה הייתה פעם תנועה מפוארת שקידשה את בניית הארץ, בין היתר באמצעות הפקעת קרקעות פרטיות. אתם מעדיפים להכחיש, אבל הייתם חלק מפיתוח ההתיישבות ביהודה ושומרון וחבל עזה". שקד הוסיפה: "אני לא מדברת רק על יהודה ושומרון. אם בעבר התיישבות בגליל ובנגב היו לדגל, ייהוד הגליל והנגב הפכו למילה גסה. לא 'פוליטיקלי קורקט'".

שקד הבהירה כי "ממשלת ישראל תמלא את החלטות בג"ץ". לדבריה, "הוא מתנהל לפי שיקול דעת משפטי. כשהכנסת משנה את חוקי המשחק, בית המשפט יכול לבחון את סיבותיו מחדש. מצב משפטי משתנה לאחר פסיקת בית משפט, לאור חקיקה של הכנסת".

"המחלוקת כאן היא לא בעד ונגד המתיישבים", השיב יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. "בשנתיים האחרונות נתניהו לא נקף אצבע כדי לפתור את המחלוקת בצורה חוקית. כרגע הגיע רגע האמת, יש צו לפנות". בפנייה לתושבי עמונה, הוסיף: "אני קורא לכם, אל תרימו יד, קבלו את פסק הדין. הבינו שהחוק הוא חוק, עם כל הכאב שבדבר".

לדברי ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), "בין כל החוקים הרעים שהממשלה הזאת מקדמת, אתם מבקשים לסמן היום נקודת שפל עמוקה במיוחד". הוא טען כי מדובר ב"חוק לא צודק, חוק לא חוקתי, וחוק כל כך מזיק. הסדרה? יש כל כך הרבה דברים שצריכים הסדרה במדינה. תתחילו לטפל בבעיות". ח"כ עפר שלח (יש עתיד) הוסיף: "אין בחוק הזה לא סדר ולא הסדרה, רק ספין ופוליטיקה. שאיפתם הגלויה של אלה שמביאים אותו היא שיפסל על ידי בית המשפט: כך הם יוכלו להתגולל שוב על בג"ץ ולערער עוד יותר את יסודות הדמוקרטיה. ואירוני מכל, אין בו גם הסדרה של חייהם של תושבי עמונה או התנחלות אחרת על קרקע פלשתינית. אנשים שבמקום לומר להם את האמת משקרים אותם פעם אחר פעם שיהיה בסדר. עליהם אתם עושים את הספין החמור מכולם".

שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין, הר הרצל ירושלים, 13 בנובמבר 2016. הארץ, אוליבייה פיטוסי, פול צלמים
"ליברלים בעיני עצמם". שקד והרצוג/פול צלמים, הארץ, אוליבייה פיטוסי

אמש התקיימו מגעים בתיווכו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן, לשינוי חלק מסעיפי החוק, כך שסיעת כולנו תוכל לתמוך בו. במפלגתו של משה כחלון דרשו להוריד את הסעיף שמחיל את חוק ההסדרה על עמונה ועל פסקי דין נוספים של בג"ץ, אולם לא הושגו הסכמות בנושא.

ביטן קיים הבוקר מגעים עם סיעות הקואליציה בלשכתו, ובמהלך הדיונים אמר: "חשוב מאוד שנעביר את ההצבעה היום כמו שהיא הוגשה ללא שינויים". בפגישה עם סיעת כולנו, טען ביטן: "נעביר את חוק ההסדרה בקריאה טרומית ואז נמשוך אותו, כי יש פתרון אחר". גורם פוליטי בכיר הוסיף כי "נתניהו התחייב לכחלון שיעבור טרומית ואחר כך לא יקודם. יושג ככל הנראה פתרון אחר".

גורמים בקואליציה הבהירו כי "הבית היהודי מתעקש על ההצבעה בקריאה טרומית היום, ולעומת זאת כולנו מתעקשים על הורדת הסעיף שמחיל את חוק ההסדרה על עמונה ועל פסקי דין נוספים של בג"ץ, אולם עד כה לא הושגו הסכמות". הם הוסיפו כי "יש ניסיונות בלשכת ראש הממשלה להשיג פתרון שמייתר את החקיקה. גם אם יושג כזה, יצטרכו להצביע על החוק היום בקריאה טרומית".

ראש לשכת ראש הממשלה יואב הורוביץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו וממלא מקום ראש המל"ל יעקב נגל, כנסת ישראל, 16 נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"ניסיונות בלשכת ראש הממשלה להשיג פתרון שמייתר את החקיקה". נתניהו/נועם מושקוביץ

שלושה ח"כים מיהדות התורה, משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר, התמהמהו עם ההחלטה ככל הנראה בשל המתיחות הקיימת עם הבית היהודי בתקופה האחרונה, אך הצביעו לבסוף בעד. "הם מנסים להפעיל שרירים", אמר גורם בקואליציה.

גורם בבית היהודי הבהיר מוקדם יותר כי החוק "יעלה היום להצבעה בשלמותו, כולל סעיף עמונה". הגורם התייחס לניסיונות להגיע לפשרה בנוגע לחוק מעורר המחלוקת, ואמר: "אין מגעים ואין פשרה, בנט נחוש ללכת עד הסוף. אחרי שנה של גרירת רגליים, אין דרך אחרת להציל אלפי בתים ביהודה ושומרון".

על פי הגורם, יו"ר המפלגה נפתלי בנט "הורה לחברי סיעתו: אין מגעים ואין קיזוזים". הוא הוסיף כי "מעניין שמה שראש הממשלה לא הצליח לעשות במשך שנה שלמה, פתאום מצליחים עכשיו בשלושה ימים". זאת, בהתייחסות להכרזה על קרקעות עמונה כנכסי נפקדים ומציאת פתרון כולל למניעת פינוי מאחזים.

ח"כ שולי מועלם בעימות שערך ארגון לתת בין המועמדים לתפקיד חברתי-כלכלי של המפלגות, הבינתחומי הרצליה מרץ 2015. ראובן קסטרו
"אנחנו לא חושבים שצריך לפרוש מהממשלה". ח"כ מועלם רפאלי/ראובן קסטרו

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) פנתה לכחלון, ודרשה בטרם ההצבעה "התנגד לחוק ההסדרה! הוא לא פוגע רק בבית המשפט העליון - הוא פוגע באזרחי ישראל. הם לא רוצים לחיות במדינה שבית משפט קובע משהו והמדינה לא מקיימת".
לדבריה, "חוק ההסדרה פוגע במשמעות של בית משפט במדינה דמוקרטית. לא חושבת שמספיק לומר לא לתמוך - צריך להתנגד לחוק הזה".

"אם החוק לא יעבור במליאה, הח"כים של הבית היהודי יראו את עצמם משוחררים ממשמעת קואליציונית", טענה הבוקר ח"כ שולי מועלם רפאלי בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. לדבריה, "יש תחושה שהבחירות מעבר לדלת".

היא הוסיפה כי "אנחנו לא חושבים שצריך לפרוש מהממשלה, אלא שהממשלה צריכה להעביר את החוק ולהסדיר את ההתיישבות". לטענתה, "זאת ממשלת ימין טובה לעם ישראל. אבל אם חוק ההסדרה נופל היום, הקואליציה תתפרק וזה רק שאלה של זמן. אני מניחה שבמציאות הנוכחית אף אחד לא רוצה שזה יקרה".

ח"כ משה גפני, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
"מנסה להפעיל שרירים". גפני/ראובן קסטרו

ממטה המאבק של תושבי עמונה נמסר כי "אנו מודיעים באופן ברור וחד כי כל מי שיהיה שותף לתרגיל המסריח של ביטול 'סעיף עמונה' בחוק ההסדרה יישא באופן אישי באחריות לדורות על הרס יישוב יהודי שלם בארץ ישראל". מטה המאבק הזהיר מפני "התוצאות הקשות והבלתי נמנעות של פינוי כפוי ועימות בין כוחות הביטחון לאלפים רבים שיגיעו למחות ולהיאבק".

חוק ההסדרה אושר ביום ראשון פה אחד בוועדת השרים לענייני חקיקה, אף שראש הממשלה בנימין נתניהו הפציר בשרים לדחות את קידומו וחרף ההתנגדות הנחרצת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שסבור שמדובר בחוק לא חוקתי ולא מידתי שלא יעמוד במבחן בג"ץ.

בחודש יולי האחרון מנע כחלון קידום של נוסח אחר של חוק ההסדרה, כשדרש להביא את החוק לפורום ראשי סיעות הקואליציה לפני שעלה להצבעה בוועדת השרים לחקיקה. אולם, בגלגול הנוכחי של החוק כחלון נמנע מלהתבטא בסוגיה עד אתמול. הוא עצמו לא השתתף בישיבת ראשי סיעות הקואליציה ביום ראשון, ולא הוא ולא השר יואב גלנט ממפלגתו לא השתתפו בהצבעה על החוק בוועדת השרים.

(עדכון ראשון: 10:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully