וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב שהסתיים בצעד היסטורי: הניצחון של בנט בחוק ההסדרה

14.11.2016 / 8:20

חוק ההסדרה אמנם אושר פה אחד בוועדת השרים, אך מאחורי הודעות האחדות של הליכוד והבית היהודי נשמעו צעקות שהרעידו את משרד ראש הממשלה. בנט, שקידם את החוק, בצעד שכונה בידי נתניהו "ילדותי", לא התקפל והוכרז מנצח, למורת רוחו של ראש הממשלה

צילום: נתנאל אייזדורפר, עריכה: יאיר דניאל

לרגעים, המחזה שנגלה אמש (ראשון) במשרד ראש הממשלה הזכיר את הסרט "לקום אתמול בבוקר", שבמהלכו סופת שלגים קשה משבשת את חייו של הגיבור ובכל יום הוא קם לבוקר האתמול – כשקורים אותם אירועים בדיוק. בדיוק לפני שבועיים, הונחה הצעת חוק ההסדרה על סדר יומה של ועדת שרים לחקיקה. בחדר אחד התכנסו השרים החברים בוועדה, התכוננו להצבעה, ושמעו את התנגדות היועץ המשפטי לממשלה לחוק, ובחדר שני התכנסו ראשי הקואליציה לישיבה סוערת שבה ראש הממשלה ניסה לשכנע את שרי הבית היהודי להוריד את ההצעה מסדר היום.

אתמול, בשעה קצת יותר מאוחרת, התכנסו בשני החדרים אותן הישיבות. שוב נעשו ניסיונות לדחות את הדיון, ושוב נשמעו צעקות רמות. לרגעים נדמה היה שהתוצאה תהיה דומה, ושהצעת חוק ההסדרה – שכבר עברה הרבה גלגולים בהיסטוריה של ממשלות נתניהו – שוב תורד מסדר היום. אך הפעם, התסריט עבר ליום המחר: הממשלה אישרה את ההצעה, שמכשירה בדיעבד אלפי בתים בגדה המערבית שהוקמו על קרקע פלסטינית פרטית, ובפרט – יכולה למנוע את פינוי עמונה.

עוד בוואלה! NEWS:
ריבלין יצא לביקור ממלכתי בהודו: "עדות ליחסים האיתנים"
בנט: "הרצוג מנסה להאשים חצי מהמדינה ברצח רבין"
פרשת ילדי תימן: הממשלה אישרה לחשוף את חומרי ועדת החקירה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
ליכוד והבית היהודי בירכו על אישור החוק, אך מאחורי הקלעים - קרב אימים. נתניהו ובנט/פול צלמים, אמיל סלמן

גם בליכוד וגם בבית היהודי בירכו אמש על המהלך ההיסטורי של הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון, שאותו שתי המפלגות מנסות לקדם כבר שנים, כצעד דרמטי של ממשלת הימין להגשמת חזונה ומימוש מדיניותה. אולם, אחוות הרעים ואחדות ההודעות לתקשורת לא טשטשו את קרב האימים שהתנהל בשבועות האחרונים בין ראשיהן, שהגיע אתמול לשיאו. זה חודשים שנפתלי בנט ואיילת שקד מתייחסים בסקפטיות לניסיונות ההסדרה בחקיקה ולאפשרות למנוע את פינוי עמונה, ואף הגדירו אותם כ"מנוף" בלבד למציאת פתרון לעמונה.

עם שובה של הכנסת מפגרת הקיץ, כשהדד-ליין של הפינוי בסוף דצמבר ממשמש ובא, שינה בנט גישה והחליט לקדם את החוק בכל הכוח. את הניסיון הראשון, לפני כשבועיים, נתניהו הצליח לסכל בגיבויו של היועץ המשפטי לממשלה, שהתריע כי החקיקה עשויה לפגוע בבקשת הדחייה של המדינה מבג"ץ לפינוי עמונה. הפעם, למרות המחאה העזה של היועץ אביחי מנדלבליט – שאליה נלווה סיוע קולני משר הביטחון אביגדור ליברמן שהזהיר מתגובת ממשל אובמה – בנט לא התקפל והוכרז כמנצח הגדול של הערב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נתניהו: נבחן את חוק ההסדרה בשיקול דעת; בנט: "להסדיר את מעמד היישובים". מערכת וואלה! NEWS
"הליכוד היה בעד חוק ההסדרה והצביע בעד חוק ההסדרה". נתניהו בדיון, אמש/מערכת וואלה! NEWS

אפשר לנחש שאם יש מישהו שראש הממשלה שונא להפסיד לו, זה בנט, ובמיוחד במאבק על לב המתנחלים. לכן, מיד בתום ההצבעה הבהירו אנשיו כי "הליכוד היה בעד חוק ההסדרה והצביע בעד חוק ההסדרה", תוך ניסיון לטשטש את עכבות המחלוקת ולהציג את המהלך כהיסטורי בתולדות ממשלת הימין בראשות נתניהו. כל שרי הליכוד, ללא יוצא מן הכלל, הצביעו בעד החוק, לאחר שהתחייבו לכך בפומבי בחודשים האחרונים. ראש הממשלה עצמו, כך מתעקשים בלשכתו, מעולם לא התנגד לחוק ההסדרה לכשעצמו, אלא לחקיקתו בעיתוי הנוכחי.

הבחירה המפתיעה של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית אמנם הציתה תקוות מחודשות בימין על תנופת בנייה המונית ביהודה ושומרון, אך בבית הלבן עדיין יושב אחד, הנשיא אובמה, שיש לו עוד קצת יותר מתשעה שבועות להגיב בכעס על חקיקת הנורמליזציה. מעבר לכך, בתזמון ספציפי יותר, נתניהו היה קשוב להליך העומד בבג"ץ, וביקש משרי הליכוד "לכבד את עמדתו" של מנדלבליט בדבר מיצוי אפשרות הדחייה לפינוי עמונה. ואולם, משיצאה הרכבת לדרך, נתניהו עכשיו מנסה לחזור להיות הקטר.

חברי הכנסת איילת שקד ונפתלי בנט במליאה בכנסת 11.05.15. נועם מושקוביץ
התייחסו בסקפטיות לניסיון ההסדרה. שקד ובנט/נועם מושקוביץ

מאחורי הקלעים צעקות הרעידו את משרד ראש הממשלה אתמול. בישיבת הממשלה נתניהו נבח על בנט שהוא "ילדותי וחסר אחריות", ולמקהלה הצטרף בערב ליברמן שהאשים בפורום ראשי הקואליציה את בנט ב"סיכון ההתיישבות לטובת גחמות אלקטורליות". ליברמן ובנט כבר עשו סולחה מיד בתום התקרית הקולנית, בסיועו של ראש הסגל של נתניהו יואב הורביץ, אך את רמת המתיחות בין בנט לבוס כנראה שיהיה קצת יותר קשה להוריד. כדי להוסיף לאי-שקט, גם יו"ר הקואליציה הצטרף אתמול לקלחת כשפתח אתמול בקרב שרירים מול "הבית היהודי" ו"כולנו" והודיע כי הוא מעכב להם את החקיקה. כשברקע עדיין מרחפת סוגיית תאגיד השידור הציבורי ותקציב המדינה נכנס לדיונים קדחתניים בכנסת, היה מי שסיכם היום את התחושה בקואליציה במילה אחת: "בלגן".

גם לתושבי עמונה עוד מוקדם לברך "שהחיינו". חוק ההסדרה צפוי לעלות לקריאה ראשונה כבר ביום רביעי, ואם תתעורר תרעומת בינלאומית קשה, יש בידיו של ראש הממשלה כלים שיכולים לעכב את קידומו של החוק, אף שאנשיו דחו אתמול בתוקף כל ספק בתמיכתו והתעקשו שהרכבת הפוליטית כבר יצאה מהתחנה. אם החקיקה אכן תתקדם בזריזות ותושלם ביעילות, ארגוני שמאל כבר הודיעו כי יעתרו לבג"ץ, ולנוכח ההתנגדות הנחרצת של היועץ המשפטי לממשלה, דינו של החוק עשוי להיות מוכרע בבית המשפט, שגם צפוי ככל הנראה לדחות את בקשת הדחייה לפינוי עמונה. בתרחיש שכזה, ביום שאחרי, נתניהו, בנט וכל אנשי הימין יוכלו להפנות את האש לשופטי בית המשפט העליון, כך שלא כל כך חשוב מי ניצח אמש, אלא די ברור מי הולך להפסיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully