וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת ילדי תימן: הממשלה אישרה לחשוף את חומרי ועדת החקירה

סוגיית מסמכי הוועדה שחקרה את היעלמותם של ילדים, בני עולים מתימן, נבדקה בגנזך המדינה וביחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים, הועברה כעת לאישור בוועדת החוקה של הכנסת. דרעי: "ביקשתי סליחה מעוזי משולם"

צילום: רוני כנפו, גנזך המדינה וארכיון עמותת עמר"ם, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

הממשלה אישרה היום (ראשון) פה אחד לפרסם את חומרי ועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדים, בני עולים מתימן, בשנים הראשונות של המדינה. לאחרונה נבדקה הסוגיה בגנזך המדינה וביחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים והובאה לפתחה של הממשלה. לאחר אישור הממשלה תובא הצעת ההחלטה לאישור ועדת החוקה של הכנסת. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבה: "למשפחות שילדיהן נעלמו ולציבור הרחב מגיע לדעת מה העלו ועדות החקירה".

חשיפת החומרים באה בהמשך לפניית שרת המשפטים איילת שקד וח"כ נורית קורן למנות שר שיטפל בסוגיה. ראש הממשלה מינה את השר צחי הנגבי לטיפול בנושא. על פי ההצעה, יפורסמו לציבור הפרוטוקולים החסויים של ועד כהן-קדמי משנת 2001, וכן רשימות שנתפסו על ידי הוועדה, מידע על התנהלות רשויות הרווחה באותה עת ועוד. ועדת כהן-קדמי בחנה את הטענה למעורבות ממסדית בהיעלמות ילדי תימן, וכן מקרים פרטניים שהובאו לעיונה.

לאחר הישיבה פרסם שר הפנים אריה דרעי בעמוד הטוויטר שלו: "ביקשתי היום בישיבת הממשלה שדנה בילדי תימן החטופים, סליחה ומחילה מהרב עוזי משולם, על שלא תמכנו בו ולא התייחסנו ברצינות לדבריו. יהי זכרו ברוך". ב-1994 התבצר משולם עם מאמיניו במסגרת מאבקו לחשיפת פרשת ילדי תימן. בעקבות אירוע זה הוקמה ועדת החקירה הממלכתית.

לקריאה נוספת:
"מצאנו 22 ילדים בעשרה קברים": האיש שפתח את קברי ילדי תימן
חוקר פרשת ילדי תימן: "מי שדורש לפרסם מסמכים יתאכזב, לא היו חטיפות"
נתניהו: "הגיע הזמן לדעת מה קרה לילדי תימן ולעשות צדק"

ד"ר דב לויטן, חוקר טענות על חטיפת ילדי תימן, בריאיון לאולפן וואלה. מערכת וואלה!
"אינטרס ציבורי גדול לחשיפת הפרשה". עולים מתימן/מערכת וואלה!

מתוך 1,053 מקרים שאותם בחנה הוועדה, נקבע כי 979 ילדים מתו, 69 הוגדרו "עלומים" (מקרים שבהם לא נמצאה עדות למיקומם הנוכחי של הילדים) – ש-13 מהם עוד בתימן, וחמישה אותרו. עם זאת, משפחות הילדים לא קיבלו את ממצאי הוועדה וטענו כי הילדים לא מתו אלא נחטפו והועברו לאימוץ אצל משפחות אחרות מעוטות או חשוכות ילדים.

לפי הצעת ההחלטה, המדינה תכבד את רצונן של משפחות שיבקשו לא לחשוף את החומר בעניינן. בנוסף לכך, על מנת לשמור על פרטיות המשפחות, מידע מזוהה בעניינים רפואיים, רווחה ומידע אחר שיש בו פגיעה בפרטיות, לא יפורסמו לציבור אלא יועמדו לעיון המשפחות. עם זאת, מקרים של נעדרים או מתים יפורסמו, אלא אם המשפחה תבקש מעצמה את אי פרסום הפרטים. המשפחות לא יהיו רשאיות לעיין בתיקי אימוץ, אלא אם המאומצים יאשרו זאת. כדי לייעל את העניין, הממשלה תפנה למאומצים הידועים, על מנת לקבל אישור בית משפט לחשיפת המידע לגביהם.

"באיחור של שנים רבות, אני שמחה שהממשלה תאפשר סוף סוף להאיר על פרשה זו שהעיבה על קבוצות שלמות בקרב אזרחי ישראל והטילה צל על התנהלות המדינה בתקופת היווסדה", אמר שרת המשפטים איילת שקד. "יש אינטרס ציבורי גדול מאוד לחשיפת הפרשה, ולחשיפת מקסימום הפרטים שניתן. עידן ההסתרות במדינה תם מזמן. אני מודה ליחידה הממשלתית לחופש המידע ולגנז המדינה על העבודה המאומצת בבחינת החומר הרב והצעת מתווה לחשיפתו, ואני מודה לח"כ נורית קורן שהייתה ממובילי המאבק לחשיפת החומר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. נובמבר 2016. אמיל סלמן, הארץ
ישיבת הממשלה, היום/הארץ, אמיל סלמן

שלוש ועדות חקירה בדקו את פרשת חטיפת ילדי תימן, שהאחרונה שבהן היא ועדת כהן-קדמי. עם סיום עבודתה לא קבעה הוועדה הוראות כלשהן בדבר פרסום הפרוטוקולים של דיוניה או החומר הארכיוני הנוסף שהופקד בארכיון המדינה. העובדה כי חומרי ועדת כהן-קדמי נותרו חסויים ברובם מכוח הדין עוררה תהיות בנוגע למניעים שביסוד חיסיון זה.

בפתח ישיבת הממשלה הודה ראש הממשלה לשר הממונה, צחי הנגבי. "אני רוצה להודות לך, צחי, על הפעולה המאומצת והמבורכת שלך ושל הצוות שלך. אני רוצה להודות גם לחברת הכנסת נורית קורן וחברי וחברות כנסת אחרים שפעלו לקדם את הנושא החשוב הזה". הנגבי הגיב: "ההחלטה היום לא תעלים את הייסורים ואת הכאב ואת הסבל שהיו מנת חלקם של אלפי עולים, אחים, אחיות ומשפחות, לאורך עשורים רבים שמשפחות חיות בתחושה שהילדים שלהם נעלמו. אבל ההחלטה חשובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully