וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו תקף את בנט בעימות על חוק ההסדרה: "ילדותי וחסר אחריות"

לקראת ישיבת ראשי הקואליציה הערב, שבה יעלה חוק ההסדרה, נידון הנושא גם בישיבת הממשלה. נתניהו, שקרא לכבד את עמדת היועמ"ש שטען שהחוק יפגע בסיכוי לדחיית פינוי עמונה, תקף את יו"ר הבית היהודי: "מדובר ברווח של רגע"

צילוםף רוני כנפו, עריכת וידאו: עמרי וייס

(עימות באולפן וואלה! NEWS בין ח"כ בצלאל סמוטריץ' לח"כ תמר זנדברג בנושא פינוי עמונה)

ישיבת הממשלה הסלימה היום (ראשון) בדיון על חוק ההסדרה שנועד למנוע את פינוי המאחז הלא חוקי עמונה. יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, התייחס לחוק ההסדרה, ובתגובה נתניהו תקף אותו ואמר: "זה כל כך ילדותי וחסר אחריות. רווח של רגע, בשעה שאנחנו מנסים להשיג דחייה מבית המשפט".

הרוחות בישיבה החלו לסעור כששרת התרבות מירי רגב אמרה כי "ראש הממשלה מעולם לא אמר שהוא נגד חוק ההסדרה". נתניהו פנה אליה ואמר: "אני לא זקוק להגנה מול הספינים. גם של הפוליטיקאים וגם בתקשורת". רגב המשיכה: "חבל שהבית היהודי מציירים כאילו רק הם בעד הסדרה והליכוד לא". בשלב זה שאל בנט את נתניהו אם הוא בעד חוק ההסדרה, ורגב התפרצה והשיבה: "בטח שהוא בעד חוק הסדרה". נתניהו תקף ואמר: "אני לא צריך את ההגנה שלך מירי, לא נבזבז כאן זמן על בלוגרים", ובנט המשיך ללחוץ: "מצוין, אז תצביעו בעד החוק". לכך ענה ראש הממשלה: "זה כל כך ילדותי וחסר אחריות. רווח של רגע בשעה שאנחנו מנסים להשיג דחייה מבית המשפט".

גורם בליכוד מסר בעקבות העימות כי "די ברור שגם הבית היהודי רוצים לדחות את חוק ההסדרה אבל הם רוצים שהליכוד יהיה חתום עליה. זו התנהלות של עשיית רווח פוליטי גם במחיר שעלול לפגוע בהתיישבות ובדחייה". לאחר הסערה, פרסמה השרה רגב בעמוד הפייסבוק שלה הבהרה: "הליכוד בעד הסדרת היישובים ביהודה ושומרון. נקודה. כל הצגה אחרת של הדברים היא מיצג שווא ממניעים פוליטיים צרים.
אנחנו מבינים את חשיבות החוק שאותו אנו מובילים והליכוד לא ייתן יד להרס בתים. כפי שאמרתי היום: 'אם בית המשפט לא יקבל את בקשת הממשלה לדחיית הפינוי בעמונה, אנחנו יודעים להעביר חוק גם בתוך שבוע'".

עוד בנושא:
הכשרות וניווטים ל"יום הפקודה": בעמונה נערכים למלחמה בפינוי
מרצ ו"שלום עכשיו" סיירו בעמונה: "דחייה תהיה פרס לעבריינות פוליטית"
בנט: אם פינוי עמונה לא יידחה – אלך על חוק ההסדרה עד הסוף

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. נובמבר 2016. רויטרס
נתניהו בישיבת ממשלה, היום/רויטרס

הבית היהודי מתכוונת להעלות את הצעת החוק לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה, על אף התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. לדברי נתניהו, ראשי מפלגות הקואליציה ידונו בנושא הערב לפני שתתכנס ועדת השרים. "בנוגע לעמונה, ברצוני להסיר את מסך הערפל", אמר נתניהו לאחר מכן, והוסיף: "הבקשה לבג"ץ (לדחיית הפינוי בשבעה חודשים) הוגשה. היועץ המשפטי אומר באופן ברור שהעלאת החוק תפגע קשות בסיכויי הדחייה. לכן היום בישיבת ראשי הקואליציה נבחן בשיקול דעת ובאחריות את האפשרויות העומדות לפנינו. אין מי שדואג להתיישבות יותר מאיתנו". בשבוע האחרון אמר יו"ר הקואליציה דוד ביטן בשיחות סגורות כי "יש עוד מספיק זמן לחקיקת חוק ההסדרה אם בג"ץ לא יקבל את בקשת המדינה לדחיית הפינוי".

בישיבת שרי הליכוד שהתכנסה לפני ישיבת הממשלה, אמר נתניהו כי יש לכבד את עמדת היועץ המשפטי לממשלה. הוא הוסיף שמתוך ראיית טובתם של תושבי עמונה, בפגישה עם ראשי מפלגות הקואליציה ייבחנו נושא החוק והשלכותיו, כולל מהו המועד האחרון שבו ניתן עדיין להעביר את חוק ההסדרה. לטענת נתניהו עדיין יש זמן מספיק בשביל להעביר את החוק.

תושבי עפרה ועמונה מפגינים לקראת העברת חוק ההסדרה, מול משרד רוה"מ. נובמבר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
בנט בהפגנה נגד פינוי עמונה, לפני ישיבת הממשלה/תצפית TPS, הלל מאיר

במקביל לפתיחת הישיבה הפגינו כמאה בני אדם מול משרד ראש הממשלה שבירושלים, בדרישה להעביר את החוק. המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב "ביבי למה להרוס?" ו-"ממשלת ימין?". יו"ר הבית היהודי הגיע למקום ואמר למפגינים: "הגיעה העת להסדיר אחת ולתמיד את מעמדם של היישובים ביהודה ושומרון באמצעות חוק ההסדרה". המפגינים מתכוונים להשאיר את מאהל המחאה במקום עד לסוף השבוע

חוק ההסדרה נועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות הבנויים על קרקעות פלסטיניות פרטיות. גלגולים קודמים של הצעת החוק הורדו מסדר היום או לא קודמו בהליך החקיקה מחשש להתנגדות בזירה הבינלאומית וכן בשל התנגדות נחרצת של מנדלבליט, שסבור כי מדובר בחוק שאינו מידתי ואינו עומד במבחן בג"ץ.

הנוסח האחרון של החוק גובש בשבועות האחרונים וקובע כי הפקעת קרקעות פרטיות שעליהן נבנו התנחלויות או מאחזים תיושם, לא לצמיתות אלא רק עד להגעה להסדר קבע מדיני. בבית היהודי קיוו כי יצליחו לעקוף באמצעות הנוסח החדש את הביקורת המשפטית, אך לפי ההערכה, גם ההצעה המתוקנת לא מרפאת את הפגמים המשפטיים והיועץ המשפטי לממשלה מתנגד גם לה.

תושבי עפרה ועמונה מפגינים לקראת העברת חוק ההסדרה, מול משרד רוה"מ. נובמבר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
"ממשלת ימין?" הפגנה מול משרד ראש הממשלה/תצפית TPS, הלל מאיר

בתוך כך ערכו אמש אנשי מטה המאבק נגד פינוי עמונה ניווט לילי בקרבת המאחז, כחלק מההכנות להתנגדות לפינויו בסוף חודש דצמבר. על פי הודעת מטה המאבק השתתפו באירוע מאות בני אדם שקיבלו תדריך מפורט אודות צירי התנועה ואפשרויות הפעולה במקרה של פינוי. "אנחנו תקווה שהיום המר לא יגיע, ושהממשלה תבחר בדרך של תבונה ולא של התנגשות, אך אנחנו ערוכים לכל תרחיש ומתכוונים למצות עד תום את זכותנו הדמוקרטית למחות על העוול והאיוולת", נמסר בהודעה. עוד נמסר כי מטה המאבק נערך לקליטת עשרות אלפי אזרחים שישתתפו במחאה נגד הפינוי.

על רקע בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית, ונוכח העובדה שתאריך היעד שקבע בג"ץ לפינוי המאחז עמונה הולך ומתקרב, בבית היהודי מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה. בנט אמר בסוף השבוע כי "לא אסכים שיהיו בישראל אזרחים סוג ב'". לדבריו, "הגיע הזמן שרבבות תושבי יהודה ושומרון, המשרתים במילואים ומשלמים מיסים יפסיקו להיות אזרחים סוג ב'. למענם אנו מגישים את חוק ההסדרה והנורמליזציה יחד עם שרי הליכוד. אני מצפה מראש הממשלה לתת רוח גבית לחוק זה, שכל כך מתבקש".

חברי הכנסת מהבית היהודי, בצלאל סמוטריץ ושולי מועלם-רפאלי, יוזמי החוק, שלחו בשבוע שעבר מכתב לנתניהו שבו כתבו כי הם מבקשים "לפעול בחלון הזמנים שנוצר" ולאשר את הצעת החוק. "תוצאות הבחירות בארצות הברית מביאות לסיום מערכת יחסים מורכבת עם הממשל הקיים, ויצירת מערכת יחסים אחרת עם הממשל החדש", כתבו סמוטריץ' ומועלם-רפאלי, "שילוב של רוח חדשה בבית הלבן והעובדה כי ארצות הברית נמצאת בתקופה של חילופי שלטון יוצרים כאן הזדמנות היסטורית, המאפשרת להסדיר את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".

(עדכון ראשון: 01:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully