וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוגשה הצעה מתוקנת לחוק ההסדרה: הפקעת קרקעות – רק עד הסדר מדיני

ההצעה החדשה מגיעה בעקבות ביקורת משפטית על הנוסח הקודם, ומבקשת, בין היתר, למנוע פנייה של בעלי קרקעות פלסטיניים לערכאות משפטיות בינלאומיות. גורמים בקואליציה: ההצעה היא מנוף לחץ נוסף לפתרון בסוגיית המאחז עמונה

צילוםף רוני כנפו, עריכת וידאו: עמרי וייס

חברי הכנסת דוד ביטן, יואב קיש, שולי מועלם-רפאלי ובצלאל סמוטריץ' הגישו היום (רביעי) הצעה מתוקנת לחוק ההסדרה, שאמור להסדיר את מעמדם של התנחלויות ושל מאחזים שנבנו על קרקע פרטית פלסטינית. זאת, בין היתר, בעקבות ביקורת משפטית על הנוסח הקודם לאור הפגיעה בזכות הקניין, ובשל החשש ממעורבות גורמים משפטיים בינלאומיים.

על פי הנוסח החדש, הפקעת קרקעות פרטיות שעליהן נבנו התנחלויות או מאחזים, תיושם לא לצמיתות, אל רק עד להגעה להסדר קבע מדיני בנוגע לשטחי הגדה המערבית. כמו כן, ניתנת זכות לבעלי הקרקע הפלסטינים לפנות לבית המשפט הישראלי נגד הצעת הפיצוי, זאת במטרה למנוע את האפשרות שבה יפנו בעלי הקרקע לערכאות משפטיות בחו"ל.

עוד בוואלה! NEWS:
המדינה לבג"ץ: "שב"כ טוען כי פינוי עמונה ישפיע על ביטחון האזור"
השר אריאל מאיים: אם עמונה תפונה – נצביע נגד התקציב
ראשי הקואליציה החליטו לדחות את ההצבעה על חוק ההסדרה בשבוע

אורי אריאל, זאב אלקין, חיים כץ, בצלאל סמוטריץ', יואב קיש חותמים על מגילת ריבונות למעלה אדומים, 3 ביולי 2016. יוני זילברמן, מערכת וואלה! NEWS
קיש, סמוטריץ' וח"כים נוספים בכנס למען החלת הריבונות בגדה/מערכת וואלה! NEWS, יוני זילברמן
"ההצעה לוקחת בחשבון את הטיעונים נגד נוסחים קודמים, כדי למזער את יכולת הגורמים המשפטיים לטעון כי ההצעה אינה מידתית"

שינוי מהותי נוסף בנוסח המחודש נוגע לאופן ההוכחה של חזקת בניית ההתנחלות או המאחז בתום לב, שמצריך הוכחה כי המדינה הייתה שותפה להקמתם. על פי הסבר החוק, גם תמיכה כספית או מתן אישורים מוכיחים תום לב זה. על אף שהמנהל האזרחי, כזרוע האכיפה של הממשלה בגדה, הוציא צווים להפסקת עבודה והריסה של מבנים בלתי-חוקיים מתחילת הבנייה, עצם מעורבותם של הרשויות או של משרדי הממשלה מותירים לבונים את חזקת תום הלב הנדרשת על פי החוק.

עוד קובעת הצעת החוק כי מרגע העברתו, כל הצווים וההחלטות השיפוטיות הנוגעות להריסת מבנים בהתנחלויות או במאחזים, כמו בעמונה, מושהים, ועוברים לאישור. בכך מקווים מציעי החוק למנוע את פינוי המאחז. בהצעת החוק מעורב גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ועל פי גורמים בקואליציה גם השר יריב לוין מעורב בהצעה המתוקנת. הבוקר, לאחר עריכת שאלון טלפוני, אושרה הגשת החוק והוא יכול לעבור לוועדת השרים לענייני חקיקה כבר בישיבתה הקרובה, ביום ראשון הקרוב.

עם זאת, גורמים בקואליציה העריכו כי לא בטוח שהחוק יעלה בישיבה הקרובה, והוסיפו כי ההצעה משמשת כרגע כאמצעי לחץ נוסף, שנועד להביא לפתרון סוגיית עמונה. כמו כן, גורם בכיר בקואליציה העריך כי ההצעה לא תובא השבוע לוועדת השרים, כדי להמתין לתשובת בג"ץ בנושא בקשת הדחייה לפינוי עמונה. לדבריו, "ההצעה החדשה לוקחת בחשבון את מרבית הטיעונים המשפטיים שהועלו נגד נוסחים קודמים של החוק, כדי למזער את יכולת הגורמים המשפטיים לטעון כי ההצעה אינה מידתית או לא תעמוד במבחן בג"ץ".

עוד באותו נושא

"יכול להגיע לתל אביב - אך לא לאדמה שלי": בעל הקרקע בעמונה מדבר

לכתבה המלאה
קרקעות בעמונה, אוגוסט 2016. מגד גוזני
אישור מהרשויות יספיק כדי להוכיח תום לב. עמונה/מגד גוזני

על פי החוק, בעל הקרקע החוקי יקבל פיצוי כספי מוגדל, אם "יוכיח כי היה בעליהם של המקרקעין או כי היה זכאי להירשם כבעליהם, כפי ערך הקרקע קודם שנבנו עליה השכונה או היישוב". לשון החוק מציינת כי "קביעת שיעור הפיצוי תיעשה על ידי ועדה ובה נציגי משרדי האוצר, המשפטים והבינוי והשיכון, יחד עם נציג רשויות האזור, והיא תקבע את שיעור הפיצוי לאחר שתשמע את טענותיו של הבעלים. הענקת פיצוי כספי מוגדל למי שזכויותיו המוכחות נפגעו משקפת את האיזון הראוי בנסיבות העניין".

עוד נכתב בדברי ההסבר לחוק כי "העברת זכויות השימוש לממונה היא פגיעה מתונה ומידתית בקניינו של מי שיוכיח כי הוא בעלי המקרקעין או רשאי להירשם כבעליהם, שכן הוא יפוצה בגין המקרקעין שבבעלותו". עוד נמסר: "מוצע לקבוע כי לאחר הרישום או העברת זכויות השימוש לממונה תוקצה הקרקע לשימושו של היישוב, ובתוך פרק זמן קצר ככל האפשר יושלמו הליכי התכנון ומתן ההיתרים".

מארגון יש דין נמסר בתגובה: "חוק ההסדרה החדש נועד למטרה אחת בלבד: למסד גזל קרקעות המוני בכל רחבי הגדה המערבית, תוך רמיסת כל ערך שמדינת ישראל מתיימרת לקיים. מדובר בחוק הפקעה שאין שני לו במדינות דמוקרטיות, אשר שולל רכוש מחסרי כוח פוליטי ומעניק אותם לבעלי השררה. על הדרך החוק גם מקדם את סיפוח הגדה המערבית. כל חברי הכנסת שהדמוקרטיה וזכויות האדם חשובות להם חייבים להתנגד לחוק נחרצות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully