וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט נדרש להכריע: האם דאעש ארגון אויב?

31.10.2016 / 0:47

ההגנה במשפטם של ארבעה תושבי מזרח ירושלים שהואשמו בתכנון פיגוע בישראל בשם "המדינה האסלאמית", טענה כי "הדעות שלהם אולי דוחות את רוב הציבור, אבל הן במסגרת חופש הביטוי". האם התבטאויות הנאשמים נגד שיעים ישכנעו את השופטים?

צילום מסך

(מנהיג דאעש, בחודש דצמבר: "היהודים התאספו בישראל, נילחם בהם")

בית המשפט המחוזי בירושלים האריך אתמול (ראשון) עד תום ההליכים את מעצרם של ארבעת הפלסטינים תושבי מזרח ירושלים שהואשמו בתכנון פיגוע בשטח ישראל בשם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). למרות שהמשפט עוד רחוק מהכרעה, הוא כבר מעורר עניין רב בשל טענות התביעה וההגנה, שידרשו מבית המשפט להכריע בסוגיה אם דאעש הוא ארגון אויב, שמתן סיוע לו מהווה עבירה פלילית שעונשה מאסר עולם או מוות.

"דאעש לא שם לו למטרה לפגוע במדינת ישראל יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם", טען בשיחה עם וואלה! NEWS עו"ד ניק קאופמן, המייצג שניים מהנאשמים. לדבריו, "מטרותיו של הארגון הן הקמת חליפות וקריאה להילחם בכופרים המוסלמים, יותר מאשר באלו היהודים".

עוד בוואלה! NEWS:
המאבק בדאעש בסיני: צבא מצרים מתגבר כוחות ליד הגבול עם ישראל
מגלחים זקנים ומחליפים בגדים: לוחמי דאעש מתכוננים למתקפה במוסול
מבעד לעשן הקרבות רואים את מוסול: דיווח מיוחד מחזית המאבק בדאעש

נאשמים ממזרח ירושלים בהצטרפות לארגון דאעש 2 אוקטובר 2016. יוני ריקנר, מערכת וואלה! NEWS
"נשקול לערער על החלטת המעצר". הנאשמים בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, יוני ריקנר
"דאעש לא שם לו למטרה לפגוע במדינת ישראל יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם"

לדברי קאופמן, "הדבר היחיד שתומך בקביעה שדאעש הוא ארגון אויב היא חוות דעת שלא הורשינו להעתיק אותה, ושניתנה על ידי אדם שאינו מומחה לדבר. הדעות של הנאשמים אולי דוחות את רוב הציבור הישראלי, אבל הן במסגרת חופש הביטוי, והן לא עולות כדי הסכמה לתכנית פלילית לביצוע מעשה בפועל". הוא הוסיף כי "נשקול לערער על החלטת המעצר".

"לארגון דאעש אין כרטיס חבר", ביקש להסביר עו"ד שמוליק ברזילי, התובע מטעם פרקליטות מחוז ירושלים, את הקשר בין הנאשמים לארגון האסלאמיסטי. לדבריו, דאעש "עובד באופן מבוזר ותלוי בעיקר בנכונות ובמעשים של אלו שמקבלים את כללי המשחק שלו". ברזילי יטען במהלך המשפט כי יש להתייחס לדאעש כארגון אויב, ואילו ההגנה תבקש להדגיש, בין היתר, דברים שאמרו הנאשמים בגנות מוסלמים שיעים, על מנת לייתר לפחות את אחד מסעיפי כתב האישום החמור.

הקשר בין הארבעה לדאעש החל לכאורה בקבוצת לימוד, שבראשה עמד אחמד שוויקי, תושב מחנה הפליטים שועפאט בן 29, שהורשע בעבר בהשתייכות לארגון אל-קאעדה. קבוצת הלימוד שלו הפכה למעשה, לפי כתב האישום נגדו, לקבוצה להפצת האידיאולוגיה של דאעש, ובמסגרתה צפו המשתתפים בסרטוני התעמולה של הארגון, בעוד שוויקי הטיף להם להילחם בכופרים - בהם גם היהודים.

נאשמים ממזרח ירושלים בהצטרפות לארגון דאעש 2 אוקטובר 2016. יוני ריקנר, מערכת וואלה! NEWS
"טעה שהוא רצה להצטרף לדאעש". הנאשמים בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, יוני ריקנר

כשחלק מהמשתתפים בקבוצה סיפרו לשוויקי על כוונתם להצטרף ל"מדינה האסלאמית" ולבצע פיגוע בשמו, הוא ביקש מהם שלא לערב אותו בנושא. מכתב האישום עולה כי למרות זאת, ארבעה מתלמידיו החלו לשקוד על תכנית לביצוע פיגוע תופת בישראל, ושניים מהם ביקשו בתחילה להצטרף לשלוחת דאעש בסיני, ולאחר מכן לארגון בסוריה.

השניים, עמאר אל-בייאע, בן 32, ומוחמד חמיד, בן 33, תושבי שועפאט, לא הצליחו לקבל אשרת כניסה למצרים בשל גילם, וניסיונותיהם לחצות את הגבול דרך מעבר הגבול באילת, דרך רפיח ובאמצעות מבריחים בדואים כשלו. לאחר מכן, על פי כתב האישום, פנו השניים לאפיק חלופי, וניסו להגיע לסוריה דרך טורקיה, אלא ששם נעצרו על ידי המשטרה הטורקית בעיר גזיאנטפ, הסמוכה לגבול הסורי, וגורשו לישראל.

"מה שמשך אותי זה הרצח והשריפות שעושים לשיעים"

לאחר שנכשלו בהצטרפות לשלוחות דאעש במדינות האזור, החלו השניים, על פי כתב האישום, לשקול את האפשרות של ביצוע פיגוע בישראל בשם הארגון. "יש ילדים שנהרגים בעזה מטילים", הסביר חמיד בחקירתו. "צריך להעניש את ישראל מידה כנגד מידה". הנאשמים החלו לחסוך כסף כדי לרכוש רובה קלצ'ניקוב, ולאחר מכן תכננו להשיג חומרי נפץ כדי לבצע פיגוע באצטדיון טדי או בקריית הממשלה, אלא שהם נעצרו לפני שהוציאו לפועל את תכניתם.

נאשמים ממזרח ירושלים בהצטרפות לארגון דאעש 2 אוקטובר 2016. יוני ריקנר, מערכת וואלה! NEWS
"לארגון דאעש אין כרטיס חבר". אחד מהנאשמים בבית המשפט/מערכת וואלה! NEWS, יוני ריקנר

לאחר מעצרם, החליטו שני הנאשמים הנוספים, יוסף א-שייח עמר, תושב שועפאט בן 29, וסעד ערמין, תושב ענאתה החדשה בן 24, לבצע חטיפה במטרה לשחררם. את הרעיון העלה לכאורה ערמין, שהוגדר בחקירותיהם של חבריו "קיצוני ביותר". עמר, גיסו של אל-בייאע, תיאר בחקירתו את הלהט של ערמין: "יום אחר הוא הגיע אלי הביתה ואמר, 'אי אפשר להמשיך ככה. צריך להשיג נשק'".

באחת מחקירותיו, סיפר עמר: "באמצע 2014 התחלתי להתעניין במה שקורה בסוריה. ביולי התעניינתי בג'בהת אל נוסרה, ובתחילת 2015 ראיתי שדאעש יותר חזקים אחרי שצפיתי בסרטונים שלהם. לאחר מכן רציתי ללכת לסוריה להצטרף". לאחר שניסה לברר כיצד ניתן להצטרף לארגון, חברת פייסבוק סגרה לו את חשבון המשתמש.

"מה שמשך אותי זה הרצח והשריפות שעושים לשיעים", סיפר בחקירתו. אל-בייאע, מצדו, סיפר באחת מחקירותיו במשטרה כי הוא "טעה שהוא רצה להצטרף לדאעש", והסביר שרצה להילחם בשיעים, כלומר במשטר אסד הנתמך על ידי איראן, ולא ביהודים.

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully