וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבעד לעשן הקרבות רואים את מוסול: דיווח מיוחד מחזית המאבק בדאעש

פאזל הווארמי, מוסול

25.10.2016 / 15:00

הכוחות הכורדיים מתקדמים לעבר מעוז הארגון, בדרך רצופה מטענים, מכוניות תופת ומנהרות. התושבים באזור, שנתונים לשלטון האימה של "המדינה האסלאמית" זה יותר משנתיים, מצפים לשחרור אך חוששים שהארץ שהכירו השתנתה לעד

עריכה: ניב מעוז

מרכס החולש על העיר מוסול מבטיחים הכוחות הכורדיים על מטוסי הקואליציה ממטירים פצצות על עמדות של דאעש ועל מסוקי אפאצ'י החגים בשמיים ותרים אחרי מטרות. "תקפו אותם!", צועק אחד מלוחמי הפשמרגה בהתרגשות. אלפי לוחמים כורדים משקיפים מפסגת ההר כשהקרב מתפתח לנגד עיניהם. לוחמי דאעש נצורים בבעשיקה ללא יכולות להימלט. ימיהם ספורים שם.

כשברקע עשן סמיך המיתמר לשמיים, צוות של מהנדסים עוסק בהקמת אמצעי שהוא אמנם קצת פחות ברור מאליו, אך חיוני במידה שווה לכלי נשק אחרים – מגדלי תקשורת. ככל שהכוחות העיראקיים מתקדמים אל מעוז "המדינה האסלאמית" במוסול, הם מנסים לחזק את הקווים מתוך העיר כדי להקל על התושבים להעביר מידע חיוני על החמושים, על אף שהעונש על כך הוא מוות.

"המגדלים האלו יעזרו לנו להבין טוב יותר את המצב במוסול באמצעות אלו העוזרים לנו", אמר קצין בכוחות העלית הכורדים זרבאני. "בכל קרב, צוות תקשורת מלווה אותנו כדי להגביר את הסיקור".

הקרב על מוסול - כותרות אחרונות:
שבוע למבצע: טורקיה מתערבת - ודאעש פותח חזיתות נוספות
"חשבתי שלא תגיעו": בת 10 מודה לחיילים שהצילו אותה מדאעש
הצבא העיראקי נוחל הצלחה במוסול, בעוד דאעש פותח חזית ליד ירדן

כוחות כורדיים בפאתי מוסול, עיראק, אוקטובר 2016. פאזל הווארמי, מערכת וואלה! NEWS
"תקפו אותם". לוחמי פשמרגה משקיפים על מוסול/מערכת וואלה! NEWS, פאזל הווארמי
כוחות כורדיים בפאתי מוסול, עיראק, אוקטובר 2016. פאזל הווארמי, מערכת וואלה! NEWS
כוחות כורדיים בפאתי מוסול, עיראק, אוקטובר 2016/מערכת וואלה! NEWS, פאזל הווארמי

שבוע לאחר תחילת המבצע לשחרור מעוז דאעש, הכוחות העיראקיים, יחד עם הפשמרגה, השתלטו על כ-80 עיירות באזור, מה שקירב אותם לפאתי העיר. התקווה היא שניתן יהיה לכבוש את מוסול עוד בטרם יחל החורף שיקשה עוד יותר על תנועת הכוחות במישורים הבוציים של מחוז נינווה. ככל שהם מתקרבים לעיר, כך הלחימה מתגברת.

"דאעש הוא ארגון אכזרי ואין לו רחמים כלפי בני אדם", אמר לוחם הפשמרגה מוהיאדין אחמד, בן 58, שהתמקם בעמדות ממזרח לעיירה בעשיקה. כשהוא חובש טורבן כורדי מסורתי על ראשו ואוחז ברובה קלצ'ניקוב, הוא מתגאה שהוא לוחם בשורות הפשמרגה כבר 25 שנה. "דאעש הוא איום לכל העולם, הוא רוצה לכבוש אותו".

ביום רגיל, אפשר לראות מכאן את מוסול דרך מישורי נינווה. ואולם, העיר כמעט כולה אפופה עשן לאחר שלוחמי דאעש הבעירו צמיגים במטרה להסתיר את תנועותיהם מפני עיניהן הבוחנות של כלי הטיס שבשמיים. למטה שוכנת בעשיקה, שהייתה בעבר ביתם של מיעוטים שונים, בהם יזידים ונוצרים, אך כיום היא עיירת רפאים שנמצאת על הכוונת בחזית האחרונה במלחמה נגד דאעש.

ההתקדמות של הכורדים מצפון למוסול כבר גבתה מחיר כבד. כ-20 מכוניות תופת וירי צלפים קידם את פניהם בבעשיקה. חמושי הארגון פיזרו במקום מטעני צד, שאותם הכינו החל מבקבוקי מים ריקים עד לספר קוראן שעלול להיות קטלני. מנהלות מאפשרות ללוחמי דאעש לחמוק מעיירה אחת לאחרת ולהפתיע את האויב.

כוחות כורדיים בפאתי מוסול, עיראק, אוקטובר 2016. פאזל הווארמי, מערכת וואלה! NEWS
תושבים נדרשים לעבור בידוק. שיירה של הכורדים באזור מוסול/מערכת וואלה! NEWS, פאזל הווארמי
כוחות כורדיים בפאתי מוסול, עיראק, אוקטובר 2016. פאזל הווארמי, מערכת וואלה! NEWS
כוחות כורדיים בפאתי מוסול, עיראק, אוקטובר 2016/מערכת וואלה! NEWS, פאזל הווארמי

במוסול, לתושבים המפוחדים הסובלים ממחסור במזון אין הרבה ברירות פרט להישאר בבתיהם ולקוות לטוב ביותר. העתיד שלהם לוט בערפל ואפילו אם העיר תיבש מידי דאעש, הם חוששים שיתייחסו אליהם כאל משתפי פעולה רק כי הם נותרו בה. "אני לא יודע מה אעשה כשצבא יגיע לשכונה שלנו", אמר תושב בחלק המזרחי של העיר בשיחת טלפון שנקטעה בשל קליטה חלשה. "לא עשיתי שום דבר רע. אולי אניף דגל לבן מעל הבית שלי". תושבים אחרים התלוננו על התנאים בעיר וסיפרו כי הם ממתינים בקוצר סבלנות לשחרורה על ידי הצבא.

התמונה מסתבכת יותר כשבוחנים את האינטרסים המנוגדים של שלל הכוחות המשתתפים במתקפה ושואפים לצבור השפעה על העיר, בהם איראן, טורקיה, הכורדים והממשלה בבגדאד. "הקרב לא יהיה קשה יותר מדי, אך העתיד של האזרחים לא ברור", אמר קצין מודיעין בן 28 שמוצב בעמדה בקיארה. עשרות אזרחים שברחו מצפון לעיירה מחכים כדי לעבור בידוק על ידי הקצינים בעמדה. העקורים כמו גם החיילים מכוסים בפיח מבארות הנפט הסמוכים שהובערו מאז סוף אוגוסט, כחלק מניסיונם של לוחמי דאעש הנסוגים לעצור את צבא עיראק.

כוחות כורדיים בפאתי מוסול, עיראק, אוקטובר 2016. פאזל הווארמי, מערכת וואלה! NEWS
ככל שהכוחות מתקדמים לעיר, הקרב הופך עיקש יותר. עשן מאזור מוסול/מערכת וואלה! NEWS, פאזל הווארמי

"אנחנו חוקרים את העקורים כדי לגלות מי הם, הם חיו תחת שליטת דאעש במשך יותר משנתיים כך שעלינו לדעת אם הם עשו פשעים כלשהם", הסביר חאלד בדרי, חייל שאוחז ברובה M16 אמריקני. שיירות של האמרים חלפו על פני המחסום, כשעליהם מתנוססים דגלי עיראק לצד דגלים שעליהם מצוירים קדושים שיעים.

"אנחנו מברכים על צד שמסייע לנו לשחרר את מוסול, אבל הם חייבים להיות עיראקים ולא ממדינה זרה כמו טורקיה", אמר קצין המודיעין, שסירב לגלות את שמו. על כך שהקואליציה האמריקנית המסייעת לצבא עיראק מורכבת אף היא מגורמים זרים, הוא השיב: "הם זרים, אבל הם לא על הקרקע, אלא באוויר".

אזדן חאדר, יזידי שהתגורר בבעשיקה והצליח להימלט ממנה בטרם נכבשה בידי דאעש, ממתין בחרדה. "כשאני צופה בחדשות בימים אלו, אני מרגיש כאילו שהלב שלי נשרף. בדרך כלל אני לא צופה בחדשות, אבל מאז יום שני שעבר, אני דבוק למסך". עם זאת, בעשיקה כפי שהוא זוכר אותה – מהימים שבהם שתה עראק עם חבריו ונהנה מהשקיעה שהתיזה אור על מישורי נינווה – אבדה ככל הנראה לנצח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully