וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע למבצע במוסול: טורקיה מתערבת - ודאעש פותח חזיתות נוספות

שר החוץ הטורקי טען כי הצבא סייע לכורדים לבקשתם, חרף הצהרותיה של עיראק המתנגדת לכך. לוחמי הארגון הסתערו על סינג'אר שממערב למוסול, ועדיין מחזיקים בעיירה סמוכה לגבול הירדני. בכיר בצבא ארה"ב: "כל המטרות הושגו עד כה"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

בעוד המערכה לשחרור העיר מוסול שבעיראק מידי "המדינה האסלאמית" (דאעש) נכנסת לשבועה השני, שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו טען אתמול (שני) כי ירי ארטילרי שביצע צבא טורקיה הביא למותם של 17 לוחמי דאעש. כמו כן, הוא הבהיר במסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו הצרפתי ז'אן-מארק איירו כי ארבעה מטוסי קרב מוכנים להצטרף לקרבות וכי טורקיה תהיה פעילה יותר במאבק נגד המחתרת הכורדית PKK.

לדברי הממשל הטורקי, הצבא סיפק סיוע לכוחות הפשמרגה הכורדים לבקשתם, בקרב על העיירה בשיקה, הסמוכה למוצב טורקי. זאת, חרף הצהרות מהממשל בבגדאד, שמתנגד למעורבותה של אנקרה בלחימה. ראש הממשלה חיידר אל-עבאדי הבהיר מוקדם יותר כי הטענות על מעורבות טורקית בלחימה היא "חסרת כל בסיס ושגויה", ושב וקרא לכ-500 החיילים הטורקים במדינה לסגת. דובר צבא עיראק הכחיש את "הדיווחים על מעורבות טורקית כלשהי במבצעים לשחרור נינווה", בהתייחסות למחוז שבו נמצאת מוסול.

עוד בנושא:
"חשבתי שלא תגיעו": בת 10 מודה לחיילים שהצילו אותה מדאעש בעיראק
הצבא העיראקי נוחל הצלחה במוסול, בעוד דאעש פותח חזית ליד ירדן
מתקפה כימית במוסול: כאלף נפגעים בפיצוץ מפעל גופרית בידי דאעש

לוחמי פשמרגה באזור העיר מוסול שבעיראק. רויטרס
לוחמי פשמרגה כורדים באזור העיר מוסול, אתמול/רויטרס

משרד החוץ האיראני הגיב למחלוקת בין המדינות השכנות, וטען כי טורקיה חייבת לבקש רשות מהממשלה בעיראק להשתתף במבצע. דובר משרד החוץ בטהראן בהראם קאסמי אמר כי "זה לחלוטין לא מתקבל על הדעת שמדינה, תחת התירוץ של מאבק בטרור או בפשעים אחרים, תנסה להפר את הריבונות" של מדינה אחרת.

בתוך כך, לוחמים כורדים הנתמכים על ידי הממשל האמריקני הדפו אתמול מתקפה של כוחות דאעש בסינג'אר, אזור יזידי ממערב למוסול. "זאת הייתה המתקפה הקשה ביותר על סינג'אר בשנה האחרונה", סיפר מהמה חליל, בכיר בהנהגת המחוז, ששוחרר לפני כשנה מידי דאעש על ידי לוחמים כורדים. לדברי חליל, 15 לוחמי דאעש נהרגו ושני לוחמי פשמרגה כורדים נפצעו בקרב.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
לוחמי פשמרגה באזור העיר מוסול שבעיראק. רויטרס
הצבט הטורקי סיפק סיוע. לוחם פשמרגה באזור מוסול/רויטרס

עם התקדמות המערכה, דווח על מתקפת נגד עיקשת מצד כוחות "המדינה האסלאמית", חרף המתקפה האווירית חסרת התקדים של הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית. כמו כן, דווח בימים האחרונים על שורת מתקפות של דאעש באזורים אחרים בעיראק, ככל הנראה במטרה להסיט את תשומת הלב מהמבצע באזור מוסול.

"שבוע לאחר תחילת המבצע במוסול, כל המטרות הושגו עד כה, ובוצעו יותר מתקפות אוויריות מכל תקופה אחרת במאבק נגד דאעש", מסר ברט מקגורק, השליח האמריקני לקואליציה הבינלאומית. דובר הקואליציה ג'ון דוריאן הוסיף בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית כי "היו 32 מתקפות עם 1,776 פצצות נגד מטרות של דאעש בשבוע שהחל ב-17 באוקטובר". לדבריו, הושמדו עד כה 136 עמדות של דאעש, 18 מנהרות ו-26 מכוניות תופת.

מפקד הקואליציה סטיבן טאונסאנד אמר ביום ראשון כי הוא מעריך שלא כל לוחמי דאעש "יילחמו עד למוות". לדבריו, "באמצעות פעילות נגד מפקדים זוטרים, שהכוחות המיוחדים שלנו וחיל האוויר עשו באופן יוצא מן הכלל, הצלחנו לגרום לבלבול רב בשורות הארגון". הוא הבהיר: "אני חושב שזה הולך להשתלם בשבועות הקרובים".

רכב של לוחמי פשמרגה באזור העיר מוסול שבעיראק. רויטרס
דאעש משיבים מתקפת נגד קשה. רכב של כוחות הפשמרגה שנפגע/רויטרס

עם זאת, האו"ם וארגוני סיוע בינלאומיים ממשיכים להתריע על ההשפעה של המבצע על האוכלוסייה האזרחית ולהבהיר כי קיים צורך דחוף בסיוע הומניטרי נאות. על פי ההערכות, כ-5,000 אזרחים מתוך כמיליון תושבי מוסול כבר נאלצו להימלט מבתיהם בשבוע האחרון. בעוד הממשל העיראקי קרא לאזרחים להישאר בבתיהם, ארגוני סיוע רבים טענו כי דאעש עלול להשתמש בהם כמגנים אנושיים.

יתרה מכך, ארגון זכויות האדם Human Rights Watch קרא אתמול לחקירה בעקבות מתקפה אווירית במסגד שיעי בעיירה דקוק ביום שישי האחרון, שבה נהרגו 13 נשים. עם זאת, הקואליציה האמריקנית וחיל האוויר העיראקי סירבו שניהם לאשר כי הם אחראים למתקפה, ולא ידוע על ארגונים אחרים שמפעילים כוחות אוויריים באזור. הממשל העיראקי פתח בחקירה בנוגע למתקפה בעיירה, מדרום לעיר כירכוכ שהייתה מוקד מרכזי בלחימה השבוע.

(עדכון ראשון: 18:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully