וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הפרת זכויות אדם: בורונדי אישרה פרישה מבית הדין בהאג

94 מתוך 110 חברי הפרלנט במדינה המזרח אפריקנית הצביעו בעד ביטול חברותה של בורונדי באמנת רומא. זאת, לאחר שהממשלה סירבה השבוע לאפשר לחוקרי האו"ם להיכנס למדינה. בכך תהפוך בורונדי לראשונה בעולם לפרוש מהאמנה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בחודש דצמבר: האו"ם הורה על שליחת צוות חקירה לבורונדי)

הפרלמנט בבורונדי הצביע היום (רביעי) ברוב גדול בעד פרישה מבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. על רקע טענות רבות בדבר הפרות זכויות אדם במדינה המזרח אפריקנית, 94 מתוך 110 המחוקקים בבירה בוג'ומבורה תמכו בפרישה מאמנת רומא, שעל בסיסה נוסד בית הדין. שני מחוקקים התנגדו ו-14 נמנעו.

בכך, למעשה, הפכה בורונדי למדינה הראשונה אי פעם לפרוש מהאמנה. "בורונדי הצטרפה מרצונה לבית הדין הפלילי הבינלאומי, וכך גם הפרישה ממנו היא מרצון", טענה היום שרת המשפטים לורנטין קניאנה, זמן קצר לפני ההצבעה. היא הבהירה כי "כל הנהלים של אמנת רומא מבוטלים במסגרת החקיקה החדשה".

עוד בוואלה! NEWS:
הרשות הפלסטינית: "לתבוע את בריטניה בהאג על הצהרת בלפור"
לקראת פנייה להאג: התובע הכללי לשעבר ביקר פליטים יזידים ביוון
סגן נשיא קונגו לשעבר נשלח ל-18 מאסר בשל פשעים שביצעו חייליו

יום הבחירות לנשיאות בבורונדי, יולי 2015. רויטרס
"המתקפות על אמנת רומא אינן ראויות". מהומות בבורונדי, בשנה שעברה/רויטרס

אנדרה נדייזמבה, אחד משני המחוקקים שהצביעו נגד ההצעה, טען לפני ההצבעה כי "המתקפות על אמנת רומא אינן ראויות. לעזוב אותה יהיה בבחינת שגיאה פוליטית ודיפלומטית עבור בורונדי". גם סגן יו"ר הפרלמנט אגתון רוואסה הצביע נגד, והביע את התנגדותו למהלך השנוי במחלוקת.

הצעד מגיע יום לאחר שממשלת בורונדי הכריזה כי תשעה את פעילותה של לשכת האו"ם במדינה לענייני זכויות אדם, בעקבות פרסום דוח המאשים את כוחות הביטחון המקומיים בהפרות חמורות ונרחבות של זכויות אדם. זאת, במסגרת גל האלימות הקשה שפרץ בבורונדי באפריל 2015, לאחר שהנשיא פייר נקורונזיזה ביקש להיבחר לכהונה שלישית בתפקיד, חרף הטענות כי חוקת המדינה אוסרת על כך. מאות בני אדם נהרגו בעימותים.

ההצבעה בפרלמנט בבוג'ומבורה, היום:

דובר ממשלת בורונדי פיליפ נזובונריבה מסר אתמול כי ההחלטה על השעיית פעילות צוות האו"ם בבורונדי התקבלה על ידי משרד החוץ יום קודם לכן. ביום שני גם הכריזה בורונדי כי לא תאפשר לחוקרי זכויות אדם מטעם האו"ם להיכנס למדינה. זאת, בשיאה של המתיחות בין האו"ם לבוג'ומבורה בעקבות פרסום הדוח בחודש ספטמבר, שכלל ראיות למאות מקרים של הוצאה להורג ללא משפט, מעצרים שרירותיים, עינויים ואלימות מינית.

בית הדין הפלילי הבינלאומי הכריז בעבר כי יחקור חשדות לפשעי מלחמה או לפשעים נגד האנושות בבורונדי, אולם טרם התברר באיזה אופן תוכל התביעה בהאג להמשיך בהליכים לאחר פרישתה של בורונדי מהמוסד הבינלאומי. כמה מדינות אפריקניות נוספות איימו בשנים האחרונות לפרוש מאמנת רומא, בטענה כי בית הדין הבינלאומי מתמקד באופן לא פרופורציונלי במדינות היבשת, אולם אף אחת מהן, מלבד בורונדי, לא נקטה בצעדים ממשיים לעשות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully