וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן נשיא קונגו לשעבר נשלח ל-18 מאסר בשל פשעים שביצעו חייליו

22.6.2016 / 13:59

בית המשפט בהאג הטיל את העונש על ז'אן-פייר במבה, שעמד בראש ארגון מורדים שפעל במרכז אפריקה. הוא האדם הראשון שמורשע באחריות ישירה למעשים שביצעו כוחותיו. "לקח למפקדים אחרים"

ז'אן-פייר במבה, לשעבר סגן נשיא הרפובליקה הדמוקרטית, בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 21 ביוני 2016. רויטרס
לא דיבר בשימוע. ז'אן-פייר במבה, אתמול/רויטרס

הפוליטיקאי הקונגולזי ז'אן-פייר במבה נשלח אתמול (שלישי) ל-18 שנות מאסר על ידי בית המשפט הפלילי הבינלאומי אחרי שהורשע בניהול קמפיין שיטתי של אונס ושל רצח ברפובליקה המרכז אפריקנית השכנה בשנים 2002 ו-2003. במבה, שעבר סגן הנשיא של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הוא האדם הראשון שעליו מטיל בית הדין אחריות ישירה לפשעיהם של כוחותיו.

השופטת סילביה שטיינר אמר כי כוחות מהתנועה לשחרור קונגו (MLC), שבראשה עמד במבה, פעלה "באכזריות" כשפשטה על המדינה השכנה כחלק מתמיכה של הנשיא דאז אנגה-פליקס פטסה. אחת הקורבנות תיארה כיצד נאנסה, עוד כשהייתה בתולה, בפני אביה בזמן שחיילים הצמידו לרקתו אקדח.

לפי השופטת, במבה חימש את לוחמיו ואז שילם להם כמה מעט עד שהם החלו במעשי ביזה. הוא נקט צעדים סמליים בלבד כדי להדוף את תשומת הלב הבינלאומית לפשעים של כוחותיו. על במבה, שלא דיבר במהלך השימוע, נגזרו 18 שנה בשלושה משפטי אונס ו-16 שנה על שני משפטי רצח. כולם ירוצו במקביל.

במבה, בנו של איש עסקים שהתעשר בתקופה שבה היו לו יחסים קרובים עם המנהיג הקונגולזי לשעבר מובוטו ססה סקו, נכנס לממשלתו של הנשיא הנוכחי גו'זף קבילה ב-2003, כחלק מההסכם לסיום מלחמת האזרחים במדינה. כיום ה-MLC היא מפלגת האופוזיציה השנייה בגודלה במדינה. במבה יכול לערער על עונשו. "נמשיך ולא נפסיק לעולם לגנות את הצדק הסלקטיבי של בית הדין", אמרה מזכ"לית המפלגה, שביקרה את הפסיקה.

מנגד, ז'רלדין מטיולי-זלטנר, מנהל אגף הדין הבינלאומי בארגון משמר זכויות האדם, אמרה כי המשפט מציע צדק לקורבנות האלימות המינית ברפובליקה המרכז-אפריקנית. "מפקדים אחרים צריכים לדעת שגם הם יוכלו לעמוד לדין בגין מעשי עונש ופשעים אחרים שבוצעו בידי חיילים שהיו תחת שליטתם", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully