וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קו התפר המתוח בין מזרח למערב: הכביש בבירה שהפך לציר הפיגועים

10.10.2016 / 15:04

הפיגוע שאירע בדרך בר לב, שבו נהרגו שני בני אדם, הוא אחרון בשורה של פעולות טרור בציר המהווה חוצץ בין השכונות הערביות ליהודיות בעיר. "הכביש מתאים לתפיסת העולם של המפגע", אמר ח"כ מיקי לוי, לשעבר מפקד מחוז ירושלים. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

דרך בר לב, חלק מכביש 60 החוצה את ירושלים מצפונה לדרומה, הפך בשנים האחרונות לציר רווי בפיגועי טרור קטלניים. הכביש, המשתרע לאורך הקו הירוק, מהווה למעשה את מקום המפגש הראשון של תושבי מזרח העיר עם תושבי מערבה – דבר שהופך אותו לאזור רגיש במיוחד. הפיגוע שאירע אתמול (ראשון) בסמוך למטה הארצי של המשטרה, שבו נרצחו שוטר יס"מ יוסי קירמה ותושבת ירושלים לבנה מליחי, הוא אחד מני רבים שהתרחשו באזור בגל הטרור האחרון, ואף בשנים שקדמו לו.

בחודש אוגוסט 2014, במהלך מבצע "צוק איתן", יותר משנה לפני שהחלה "אינתיפאדת אל-קודס", כפי שהיא מכונה בפי פלסטינים, דרס למוות נהג טרקטור תלמיד ישיבה בכביש זה. חודשיים לאחר מכן נהרגו בציר עולה בת 20 מאקוודור, קארן ימימה מוסקרה, וחיה זיסל ברון, תינוקת בת שלושה חודשים על הציר, גם כן בפיגוע דריסה. ב-5 בנובמבר אירע פיגוע דריסה קטלני נוסף לאורך הציר. מחבל דרס 11 בני אדם בשתי זירות שונות, והרג את ג'דעאן אסעד, קצין מג"ב, ואת תלמיד הישיבה בן ה-17, שלום אהרן בעדני, בטרם יצא עם מוט ברזל מרכבו וניסה לפגוע באזרחים.

עוד בוואלה! NEWS:
השוטר שנהרג בפיגוע הובא למנוחות: "בן שלי, אני לא צריך לקבור אותך"
לא עוד נער עם סכין: הפיגוע שעלול להשיב את הרובים לפלסטינים
"גאים ושמחים במה שעשה אבא": בת המחבל מירושלים מתגאה בפיגוע

זירת פיגוע הירי בירושלים. גבעת התחמושת, 9 באוקטובר 2016. הלל מאיר/ TPS, תצפית TPS
זירת הפיגוע בירושלים, אתמול/תצפית TPS, הלל מאיר/ TPS

באפריל 2015 נדרס למוות שלום שרקי בתחנת האוטובוס שבצומת הגבעה הצרפתית שעל דרך בר לב. צעירה שעמדה עמו בתחנה נפצעה בפיגוע, שנדמה היה תחילה כאיבוד שליטה בלתי-מכוון של הנהג הפלסטיני, ולבסוף הוכרז כפעולת טרור.

בחודש אוקטובר שנה שעברה, החודש שבו החל גל טרור הבודדים, נרשמו לא פחות מארבעה אירועי דקירה בדרך בר לב. ב-4 באוקטובר דקר מחבל בחור ישיבה בן 15 ליד תחנת הדלק בסמוך לשער שכם בירושלים. בחור הישיבה נפצע באורח בינוני והמחבל נורה למוות. ארבעה ימים לאחר מכן, דקר מחבל בן 19 חרדי בן 25 בתחנת הרכבת הקלה שבגבעת התחמושת. הצעיר נפצע באורח קשה והמחבל נוטרל ונעצר. ב-12 באוקטובר נדקר שוטר מג"ב על ידי מחבלת פלסטינית ונפצע באורח קל. המחבלת נורתה ונפצעה. בסוף החודש דקר מחבל תייר אמריקני בגבעת התחמושת ופצע אותו באורח בינוני. כתוצאה מירי נטרול המחבל נפצע צעיר נוסף באורח בינוני. המחבל נפצע קשה ומת לאחר מכן מפצעיו.

בחודש מרץ 2016 שבו הפיגועים לכביש. ב-9 בחודש ביצעו שני מחבלים שנסעו ברכב פיגוע משולב של דריסה וירי בתחנת הרכבת הקלה בירושלים ליד שער שכם. בפיגוע נפצע אדם אחד באורח קשה. המחבלים נורו למוות על ידי שוטרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם בימי האינתיפאדה השנייה, ספג הציר פיגועים קשים. אחד מהם התרחש ב-1 באפריל 2002 כששוטרים ניגשו לבדוק רכב חשוד בפנייה מכביש 1 לרחוב הנביאים. מטען חבלה שהופעל בתוך הרכב פצע אנושות את השוטר תומר מרדכי, שמת לאחר מכן מפצעיו בבית החולים.

"השדרה הזו היא הגבול. בחלק המזרחי השכונות הערביות וממערב היהודיות", הסביר ח"כ מיקי לוי, לשעבר מפקד מחוז ירושלים במשטרה. הוא מנה סיבות נוספות לריבוי הפיגועים במקום, ובראשן רוחבה של השדרה והעובדה שהתנועה זורמת בה בדרך כלל ללא עומסים. "השדרה רחבה מאוד ויש במרכזה גם את מסילת הרכבת הקלה. קל להתנייד בה, כי יש שלושה ולעתים ארבעה נתיבים ואין כמעט פקקי תנועה. היא מתאימה לתפיסת העולם, במרכאות, של המפגע, שמסמל לעצמו דרך נסיגה קלה". לוי הדגיש כי "כמובן שזה מתברר כלא נכון, כי הנחישות והתגובה של הכוחות מחסלים את האירוע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גופתו של ג'דעאן אסעד מפונה מזירת פיגוע הדריסה שאירע בדרך בר לב בנובמבר 2014/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי לוי, לסמיכות של הכביש לשכונות "הקשות" של מזרח ירושלים גם יש חלק בהפיכתו לציר דמים במהלך גל הטרור. "הכביש סמוך למחנה הפליטים שועפט ולראס אל-עמוד וואדי ג'וז. זה למעשה החיץ והגבול הבלתי נראה", ציין. הוא העריך כי כעת יעובה מערך האבטחה לאורך דרך בר לב. זאת, על אף שמאז תחילת גל הטרור פרושים לאורך הציר עשרות שוטרים, ובתחנות האוטובוס והרכבת הקלה שלאורכו הוצבו בטונדות, כדי למנוע פיגועי דריסה.

"ברמה של הציר, אני מעריך שיעבו אותו עם לוחמי מג"ב, יס"מ ולוחמים על אופנועים, ואף יתרגלו ירי תוך כדי תנועה מאופנועים ומניידות", אמר לוי והוסיף: "להבדיל אלף אלפי הבדלות, זה כמו פשיעה - המשטרה מתחכמת ומונעת, והעבריינים ממציאים משהו חדש. היו דריסות, אז מיגנו את התחנות. היה סכינאות, היום כל מי שיש לו תיק נבדק. עכשיו יש דפוס פעולה חדש של ירי ממכונית חולפת, ולזה יצטרכו לעשות תחקיר מבצעי רציני ובהתאם לכך להסיק מסקנות. אני בטוח שזה אפשרי כי שוטרי ירושלים הם משטרה חזקה מאוד".

תחנת אוטובוס בדרך בר לב, ירושלים, 19 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
שוטרי מג"ב בתחנת האוטובוס בדרך בר לב/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully