וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון זכויות אדם: צבא סודאן תקף אזרחים בדארפור בנשק כימי

לפי דוח חדש של "אמנסטי", צבא סודאן השתמש בנשק כימי לפחות 32 פעמים באזור ג'בל מרה. הארגון קורא לישראל להימנע מנרמול יחסים עם סודאן: "ספק אם הפשעים נעלמו מידיעת משרד החוץ הישראלי"

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: טיפול בנפגעי נשק כימי בדמשק, בתחילת השנה)

כוחות של ממשלת סודאן השתמשו בשמונת החודשים האחרונים בנשק כימי נגד אזרחים בחבל דארפור – כך עולה מראיות שנאספו בדוח שפרסם היום (חמישי) ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל", וכותרתו "אדמה חרוכה, אוויר מורעל: הכוחות של ממשלת סודאן מחריבים את ג'בל מרה". הדוח מבוסס על צילומי לוויין, עדויות של 184 ניצולים והערכה מטעם מומחים של הפציעות שמהם סובלים האזרחים, כולל תינוקות וילדים.

תחקיר הארגון מצביע על לפחות 32 מקרים של תקיפות באזור ג'בל מרה, שבהן קיימת סבירות גבוהה לשימוש בנשק כימי, האחרונה שבהן לפני כשבועיים. להערכת "אמנסטי", לפחות 200 בני אדם נהרגו כתוצאה מחשיפה לנשק הכימי, ככל הנראה גז חרדל או ארסן, מרביתם ילדים. מבין שורדי המתקפות, רבים מהם פיתחו תסמינים קשים, הכוללים שלפוחיות, בעיות ראייה ובעיות נשימה שהובילו לא אחת למוות.

עוד בוואלה! NEWS:
משבר הפליטים: האיחוד האירופי שוקל שיתוף פעולה עם דיקטטורות
נשיא סודאן שהורשע ברצח עם: "התפקיד מתיש, אפרוש בסוף כהונתי"
בני ערובה בלב המדבר: ניצולי העינויים בסיני "התחננו למות"

נשים בדארפור על רקע סיור של צבא סודאן, נובמבר 2014. AP
"קשה לנסח במילים את ממדי המתקפות". כוחות צבא סודאן לצד אזרחיות בדארפור/AP

"קשה לנסח במילים את ממדי המתקפות האלה ואת הברוטליות שלהן", הסבירה טיראנה חסן, מנהלת תחום מחקרי המשברים בארגון. "קשה להגזים בתיאור האופן האכזרי שבו הכימיקלים הללו משפיעים על הגוף האנושי כשהם באים עמו במגע. לא ניתן להתעלם מהעובדה שממשלת סודאן משתמשת בהם כעת באופן חוזר ונשנה נגד בני עמה, והדבר מחייב תגובה". לטענת חסן, מדובר ב"נקודת שפל חדשה במבחר הפשעים נגד החוק הבינלאומי שביצע צבא סודאן נגד אזרחים בדארפור".

מולי מלאקר, מנהלת תחום התכניות בסניף הישראלי של "אמנסטי", הוסיפה כי "בעודו קורא למדינות המערב לנרמל את יחסיהם עם ממשלת סודאן, זו מחוללת פשעים מחרידים שספק אם נעלמו מידיעתו של משרד החוץ הישראלי". לטענתה, "נרמול יחסים דיפלומטים עם סודאן הוא שותפות לפשעים נגד האנושות, ועל ישראל לחזור בה לאלתר מפעילותה זו". כמו כן, קראה מלאקר לרשויות בישראל לבחון ולאשר את בקשות המקלט של כ-2,125 דארפורים החיים בישראל.

על פי רבות מהעדויות המופיעות בדוח, הנשק הכימי פוזר באמצעות פצצות שהוטלו ממטוסים או באמצעות ירי רקטות. יתרה מכך, רבים מהנפגעים ציינו כי לא הייתה להם כל גישה לתרופות וכי טיפלו בפציעותיהם בשילובים של מלח, לימונים ועשבי רפואה מקומיים. אחד המטפלים המקומיים, שמטפל בפצועים בקרבות באזור ג'בל מרה משנת 2003, סיפר כי מעולם לא נתקל בפגיעות שכאלה. לדבריו, 19 ממטופליו מתו תוך חודש מרגע חשיפתם לנשק הכימי.

צפו בראיות שנאספו בדוח. חלק מהתמונות קשות לצפייה.

המתקפות הכימיות לכאורה הן חלק ממתקפה נרחבת של צבא סודאן באזור ג'בל מרה, שהחלה בינואר 2016, נגד כוחות המורדים, "צבא השחרור של סודאן". על פי צילומי לוויין, 171 כפרים באזור זה של דארפור נהרסו או נפגעו בשמונת החודשים שעברו מתחילת המתקפה, וברוב המוחלט של הכפרים כלל לא הייתה נוכחות רשמית של כוחות חמושים מטעם האופוזיציה. במקביל, דווח על מקרים רבים של הרג, ביזה, אונס ופשעי מלחמה נוספים.

"אדמה חרוכה, אונס המוני, הרג והפצצות - אלו אותם פשעי מלחמה שתועדו בדארפור עוד ב-2004, כשהעולם נחרד לגלות את הזוועה", הבהירה חסן. "האזור הזה תקוע כבר 13 שנים במעגל של אלימות והעולם פשוט הסיט את מבטו". לדבריה, "לא הוטלו כל אמצעי אכיפה אפקטיביים במטרה להגן על האזרחים, אף על פי שהאו"ם והאיחוד האפריקני שלחו צוותי פיקוח למדינה. עד כה, התגובה של הקהילה הבינלאומית הייתה עלובה".

הארגון קורא למועצת הביטחון של האו"ם "להפעיל לחץ פוליטי ראוי על ממשלת סודאן, על מנת שזו תאפשר גישה לצוותים הומניטריים ולצוותי השמירה על השלום, לאוכלוסיות מרוחקות כגון זו שבג'בל מרה". כמו כן, דורש "אמנסטי" ממועצת הביטחון "להבטיח שאמברגו הנשק הקיים נאכף באדיקות ויורחב לכל שטח סודאן", ו"לחקור בדחיפות את השימוש לכאורה בנשק כימי, ואם יש ראיות מספיקות לכך, להעמיד לדין את כל החשודים באחריות לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully