וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הודף את הביקורת על הסכם הסיוע: "מעולם לא הוצע לנו דולר יותר"

18.9.2016 / 11:32

ראש הממשלה התייחס לטענות בנוגע להסכם הסיוע שנחתם בין וושינגטון לישראל, שבמסגרתו תקבל ישראל 38 מיליארד דולר בעשור הקרוב. "זהו הסכם שיא, ומן הראוי שכולנו נברך עליו ונודה לארצות הברית", אמר בישיבת הממשלה

עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה בנימין נתניהו הדף היום (ראשון) את הביקורת על הסכם הסיוע הביטחוני, שבמסגרתו תקבל ישראל 38 מיליארד דולר בעשור הקרוב. "בשבוע שעבר חתמנו על הסכם הסיוע. אני שומע כל מיני רעשי רקע ודיסאינפורמציה. אני מבקש להבהיר כי מעולם לא הוצע לנו יותר – אפילו לא דולר אחד. אלו סילופים ובדיות של גורמים אינטרסנטים", אמר בפתח ישיבת הממשלה.

לדבריו, התבטאויות אלו פוגעות ביחסים בין ירושלים לוושינגטון. "הדבר העצוב ביותר הוא שדברים אלו משדרים כפיות טובה כלפי ארצות הברית. זהו הסכם שיא, ומן הראוי שכולנו נברך עליו ונודה לארצות הברית", אמר ראש הממשלה.

נתניהו התייחס גם לאירועי הטרור בסוף השבוע וזליגת הירי ממלחמת האזרחים מסוריה. "לקראת חגי תשרי רף הסיכון עולה, וצה"ל והמשטרה מעבים כוחות ונמצאים בערנות מוגברת. במקביל, עינינו נשואות גם לצפון ולא ניתן לפתוח חזית נוספת ברמת הגולן. לא שם ולא בשום מקום אחר".

לקריאה נוספת:
בכיר אמריקני: הסכם הסיוע אינו פיצוי על ההסכם עם איראן
שליח המו"מ להסכם הסיוע: "הביקורת עליו חסרת אחריות ומנותקת"

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 18 בספטמבר 2016. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
הודף את הביקורת. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

דבריו של נתניהו נאמרו שעות לאחר שבכיר אמריקני דחה את הטענות על הקשר בין היקף הסיוע להסכם הגרעין בין איראן למערב. "הסכם הסיוע אינו פיצוי על ההסכם עם איראן וגם לא הכנה למהלך כלשהו בנושא הפלסטיני", אמר.

לטענתו, "התחלנו לדבר על הסכם הסיוע עוד הרבה לפני ההסכם עם איראן ואפילו לפני בחירתו של חסן רוחאני לנשיאות והיינו חותמים עליו גם בלי ההסכם עם איראן. ולמרות אי-ההסכמה עם ישראל בעניין הזה, אנחנו עדיין חושבים שההסכם עם איראן טוב לביטחונה של ישראל. אין קשר אמיתי בין ההסכם עם איראן לבין הסכם הסיוע, זה לא פיצוי".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"נתניהו משך את השטיח מתחת לתומכי ישראל בקונגרס"

לינדזי גרהאם, סנאטור פרו-ישראלי שמחלוקת בינו לבין הבית הלבן היא שהובילה לעיכוב בחתימה על ההסכם, תקף בסוף השבוע את התנהלותו של נתניהו. בשיחה עם מנהיגי קהילות יהודיות בארצות הברית, שעליה דווח באתר החדשות היהודי-אמריקני Jewish Insider, אמר גרהאם נתניהו "משך את השטיח מתחת לרגליהם" של חברי קונגרס פרו-ישראלים, כשמיהר לחתום על הסכם הסיוע עם ברק אובמה.

"זה מה שהייתי אומר לביבי", אמר הסנאטור למנהיגים היהודים. "'כשחברי קונגרס מגיעים לישראל, אתה מדבר ברהיטות על צרכיה של מדינת ישראל ועל האיומים עליה. ובכן, אל תספר לנו על כל הצרכים האלה וכשאנחנו מנסים לעזור לך – תמשוך את השטיח מתחתינו".

טקס החתימה בוושינגטון על הסכם הסיוע הביטחוני, 14 בספטמבר 2016. רויטרס
"הסיוע אינו פיצוי על הסכם הגרעין עם איראן". החתימה על ההסכם בוושינגטון, בשבוע שעבר/רויטרס

אמש הדף ממלא מקום ראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי), תת-אלוף (במיל') יעקב נגל שחתם על ההסכם בוושינגטון ביום רביעי האחרון, את הביקורת וכינה אותה "חסרת אחריות ומנותקת לגמרי מהעובדות". לדבריו, מדובר ב"הסכם היסטורי וחסר תקדים בהיקפו בארצות הברית, שבא בתקופה של קיצוצים בתקציב הביטחון האמריקני. החתימה עליו מדגישה את עומק ועוצמת היחסים האיתנים בין ישראל וארצות הברית".

הוא הוסיף כי "ראש הממשלה מעולם לא הבטיח למערכת הביטחון את המספרים המופרחים באוויר", והצביע על כך שראשי מערכת הביטחון פיתחו את התכנית הרב-שנתית "גדעון" בהתבסס על הנחה של היקף סיוע שנתי של 3.1 מיליארד דולר. "המשא ומתן לקראת חתימת ההסכם לווה באופן צמוד על ידי בכירי מערכת הביטחון. אמירות 'בשמם' אך בעילום שם התוקפות את ההסכם, אינן ראויות ואין להן על מה להתבסס", אמר.

ברק תקף את נתניהו: "נתפס כאדם חלש, אפוף חרדות ופחדים". מערכת וואלה! NEWS
"התערבות נתניהו בפוליטיקה האמריקנית פגעה בהסכם הסיוע". ברק/מערכת וואלה! NEWS

ביום חמישי האחרון, למחרת ההסכם, פרסם ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק מאמר בעיתון "וושינגטון פוסט" ובו תקף את התנהלות נתניהו בכל הנוגע להסכם הסיוע.

"מעשיו חסרי האחריות של נתניהו ערערו גם את ביטחונה של ישראל, שחתמה על הסכם סיוע עם ארצות הברית לעשור הקרוב. הנזק שנוצר בידי ניהולו הלא זהיר של נתניהו את יחסיו עם הבית הלבן, מוצג כעת במלוא חומרתו", כתב ברק. "ישראל תקבל 3.8 מיליארד דולר בשנה – תרומה חשובה לביטחוננו, אך נמוכה משמעותית ממה שיכולה הייתה להיות לפני שבחר ראש הממשלה להתערב בבוטות בפוליטיקה האמריקנית.

"יתרה מכך, בהתחשב בכך שמחירי הנשק עלו ביותר מ-20% במצטבר מתחילת הסכם הסיוע הקודם שנכנס לתוקפו ב-2007, ההסכם החדש לא מביא עמו כוח קנייה חזק יותר", הוסיף. "גם המימון המוצע כעת בהסכם, יותנה בכך שישראל תימנע מלבקש סיוע נוסף מהקונגרס. עובדה זו מדגישה את רמת חוסר האמון בין ירושלים לוושינגטון".

"כיפת ברזל" הוכיחה את יעילותה - אך נחלה כישלון מסחרי בעולם. טל אנגלנדר
"ההסכם לא מביא עמו כוח קנייה חזק יותר". סוללת "כיפת ברזל"/טל אנגלנדר

ביום רביעי האחרון, שעות לפני החתימה, תקפו באופוזיציה את הסיוע הביטחוני ואת נתניהו. ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), לשעבר שר הביטחון ויו"ר ועדת המשנה להגנה על העורף בוועדת החוץ והביטחון, אמר כי רבים יאבדו את עבודתם. "הפוליטיזציה שעשה נתניהו ליחסי ישראל-ארצות הברית צפויה לפגוע ביתרון האיכותי של צה"ל ובתעשייה הביטחונית בישראל. אלפי עובדים ילכו הביתה בגלל הפוליטיקה הקטנה של נתניהו מול נשיא ארצות הברית".

גם ח"כ עפר שלח (יש עתיד), חבר בוועדת החוץ והביטחון, תקף את ראש הממשלה. "נתניהו פגע בביטחון ובכלכלה במיליארדים", אמר, "הסכם הסיוע לעשר השנים הקרובות הוא עדות לידידות האמיצה ולשותפות האסטרטגית בין ארצות הברית לישראל. הוא גם עדות מצערת למה שאנחנו טוענים במשך חודשים: מערכת היחסים העכורה בין ראש הממשלה לבית הלבן, והדרך היהירה בה ניהל נתניהו את המשא ומתן, גרמו נזק של מיליארדי דולרים לכלכלה, לביטחון ולתעשיות הביטחוניות של ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully