וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ בביקורת על אי מימוש מתווה הכותל: "נסחב עד בלי קץ"

12.9.2016 / 13:31

בדיון על הקמת גוף שינהל את הכותל המערבי תוך ייצוג הזרמים השונים, מתחו השופטים ביקורת על כך שכבר הוסכם על מתווה לרפורמים ולקונסרבטיבים - אך טרם מומש. "למה לא מסיימים את העניין הזה?", תמהה נשיאת העליון. העתירה תשונה כך שהיא תעסוק בסחבת סביב הנושא

עריכה: מתן חדד

(בווידאו: עימותים בין חרדים למשתתפים בתפילה מעורבת ברחבת הכותל המערבי)

שופטי בג"ץ מתחו היום (שני) ביקורת חריפה על הממשלה בנוגע לאי מימוש מתווה הפשרה בכותל המערבי שהושג בתחילת השנה. הדיון עסק בעתירה להקמת גוף שינהל את הכותל המערבי תוך ייצוג הזרמים השונים ביהדות, שהוגשה לפני שלוש שנים ומאז הושג מתווה הכותל החדש שמספק רחבה נפרדת לרפורמים, נשים וזרמים נוספים - אך לא מומש.

בדיון, אמרה נשיאת בית המשפט מרים נאור כי "הדברים נסחבים עד בלי קץ ועד בלי גבול". נאור התייחסה לעיכובים במימוש המתווה ולחוסר ההסכמות סביבו: "אילו מחלוקות?" שאלה נשיאת בית המשפט, "עשו מתווה, עשו תקנות - מה זה מחלוקות? למה לא מסיימים את העניין הזה?". היא הוסיפה כי העניין מועבר לדיון משפטי כדי השופטים "יוציאו את הערמונים מהאש".

השופט אליקים רובינשטיין מתח ביקורת גם על הסיעות החרדיות המתנגדות למתווה למרות שלפני כן כבר אישרו אותו. "זה עניין של הממשלה", אמר רובינשטיין, "הכותל זה לא עניין של מישהו אחר". הוא הוסיף כי הגורם הממונה הוא רב הכותל שמואל רבינוביץ. "יש לרב השקפה וכבודו במקומו מונח", אמר השופט רובינשטיין, "אך השאלה היא מה עושים לגבי כל שאר הציבור שלא מחזיק בהשקפה זו".

עוד בוואלה! NEWS:
במרכז ירושלים, בצהרי היום: בן 33 חשוד באונס צעירה ברחוב
הסנאטור שמונע חתימת הסכם הסיוע: "אמרתי לנתניהו שהממשל יכול להזדיין"
בצל איום השביתה במעונות היום: הנתונים שחושפים את המצוקה הקשה

נשות הכותל בכותל המערבי, ירושלים. אפריל 2016. רויטרס
הממשלה אישרה את המתווה, אך לא מיישמת אותו. נשות הכותל/רויטרס

את העתירה הגישו המרכז הרפורמי לדת ומדינה, התנועה המסורתית, נשות הכותל, חדו"ש, ישראל חופשית וגופים נוספים. העותרים הסכימו לבקשת נשיאת בית המשפט העליון לתקן את העתירה כך שתעסוק באי מימוש המתווה וכך יוכלו השופטים להכריע בסוגיה. מנכ"ל התנועה המסורתית עו"ד יזהר הס אמר כי "בית המשפט העליון השמיע קול ברור וסימן לראש הממשלה את שהיה ברור מאליו". הוא הוסיף כי "המתווה ההיסטורי שאושר לא יכול להיעלם כי מישהו שינה את דעתו. הממשלה צריכה להזיז את עצמה ולעשות מעשה".

בתחילת השנה אישרה הממשלה את ההסדר בכותל המערבי הקובע שהרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל יקבלו רחבה משלהם, בעוד ברחבה הראשית תישמר ההפרדה ותיאסר תפילה מעורבת ותפילתן של נשות הכותל. המתווה אושר על ידי החרדים ורב הכותל, אך הלחץ הציבורי במגזר החרדי הביא אותם לחזור בהם מהסכמתם. שר הדתות דוד אזולאי מש"ס אף סירב לחתום על התקנות החדשות. גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודה כי הממשלה מתקשה ליישם את המתווה, אך הוא הדגיש כי הוא "מחויב למצוא פתרון לנושא הסדרי התפילה במתחם".

נשות הכותל בכותל המערבי, ירושלים. אפריל 2016. רויטרס
"בית המשפט הוציא כרטיס צהוב לממשלה". נשות הכותל/רויטרס

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, אמר לאחר הדיון: "בית המשפט הוציא כרטיס צהוב לממשלה. בדיון שאלה נשיאת העליון את נציג הממשלה מדוע הם מצפים שבית המשפט יוציא את הערמונים מן האש. אנו מצטרפים לשאלה הזו ומפנים אותה ישירות לראש הממשלה שמאפשר בשנה האחרונה לפוליטיקאים החרדים להפוך את סוגיית הכותל לבת ערובה".

ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל, הוסיפה: "יש שופטים בירושלים. בית המשפט שלח הבוקר רמז מאוד עבה לממשלה להתחיל ביישום המתווה החדש בכותל. אני בטוחה שנציג הממשלה ששמע את דברי השופטים רץ עכשיו למשרד ראש הממשלה כדי להבהיר לכולם שהזמן אזל ושהממשלה חייבת לגלות מנהיגות ולפעול ליישום החלטתה לאלתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully