וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתווה בסכנה: לראשונה זה 16 שנה - תפילה מעורבת ברחבת הכותל

15.6.2016 / 20:50

הרפורמים והקונסרבטיבים יקיימו את התפילה, לאחר שרבה של ירושלים התפלל ברחבה המעורבת והציב מחיצה במקום. הם אף החלו לדרוש שוב לאפשר תפילה מעורבת ברחבה המקורית, מתוך הבנה שהמתווה, שבמסגרתו תוקם רחבה שלישית, לא ייושם בשל לחץ החרדים

צילום: התנועה המסורתית, עריכה: יאיר דניאל

בווידאו: מתפללים בראשות רבה של ירושלים הציבו מחיצות ברחבת הכותל המעורבת, אתמול

ארבעה חודשים לאחר שהממשלה אישרה את מתווה הכותל, שבמסגרתו תיבנה במתחם רחבה שלישית ומעורבת לגברים ולנשים מדרום לרחבה הקיימת, הוא נראה רחוק מתמיד. מחר (חמישי), לראשונה מאז שנת 2000, יקיימו הרפורמים והקונסרבטיביים תפילה מעורבת ברחבת הכותל הקיימת, תוך שהם חוזרים על דרישתם המוקדמת לחלק את הרחבה הקיימת לשלוש, ולא להקים אחת חדשה. זאת, מתוך הבנה שהמתווה, שנחשף לראשונה בוואלה! NEWS, לא ייושם בשל לחץ החרדים שחזרו בהם.

ההחלטה על קיום התפילה התקבלה אמש, לאחר שקבוצת מתפללים בראשות רבה הראשי של ירושלים, הרב שלמה עמאר, הגיעו לרחבה המעורבת, שאמנם כבר קיימת אך על פי המתווה היא אמורה להיות מורחבת באופן משמעותי ולהיות צמודה לכותל. הם הציבו מחיצה והתפללו תפילת שחרית. כמה שעות לאחר המקרה החלו התייעצויות בין התנועה הקונסרבטיבית לרפורמית, והוחלט על קיום תפילת מנחה מעורבת מחר בשעה 17:00 ברחבה הציבורית – האזור שמעל שתי הרחבות הקיימות ובו נמצאים גברים ונשים ביחד, אך לא מתפללים.

עוד כתבות בנושא:
מחיצה הוצבה ברחבה המעורבת בכותל: "חבלה ביחסים עם יהודי העולם"
ח"כ גפני: "לא נתנגד לרחבה לרפורמים בכותל – אם תהיה כניסה נפרדת"
נתניהו מודה: הממשלה תתקשה ליישם את מתווה הכותל

מתפללים בראשות הרב שלמה עמאר הציבו מחיצה ברחבה המעורבת בכותל 14 יוני 2016. התנועה המסורתית, מערכת וואלה! NEWS
מתפללים עם מחיצה ברחבת הכותל המעורבת, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, התנועה המסורתית

ההסדר החדש בכותל המערבי אושר בממשלה בחודש ינואר, והוא קובע שהרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל יקבלו רחבה משלהם, וברחבה הראשית תישמר ההפרדה ותיאסר תפילה מעורבת, כמו גם התפילה שאותן מקיימות נשות הכותל. המתווה אושר על ידי החרדים ורב הכותל, אולם הלחץ הציבורי במגזר החרדי הביא אותם לחזור בהם מהסכמתם, ושר הדתות אף סירב לחתום על התקנות החדשות.

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודה כי הממשלה מתקשה ליישם את המתווה, אך הוא הדגיש כי הוא "מחויב למצוא פתרון לנושא הסדרי התפילה במתחם". כמו כן, לפני כשבועיים נפגש נתניהו עם נציגי הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות מארצות הברית שהגיעו לארץ, ואמר להם כי הוא מתכוון ליישם את המתווה.

בתנועה הקונסרבטיבית הבהירו כי הם חוזרים לדרישתם המקורית לחלוקת הרחבה הרגילה, המחולקת לשניים, לשלוש - גברים נשים ורחבה מעורבת. יזהר הס, מנכ"ל התנועה הקונסרבטיבית, אמר היום לוואלה! NEWS כי הוא מקווה שהמתווה לא קרס לחלוטין, "אך כל הסימנים מעידים שהרב הראשי של ירושלים לא היה מגיע לביקור המתריס שלו אלמלא קיבל את הגיבוי הנדרש מגורמים הסמוכים ללשכת ראש הממשלה". לדברי הס, "המתווה היה צריך להיות מיושם לפני שלושה חדשים, חיכינו ולא קרה כלום ותוך כדי תקופת ההמתנה הנוספת מתקיים אירוע כה מתריס. לי אין הסבר אחר זולת הבנה שהמתווה קרס, ולכן אנו חוזרים לדרישה המקורית שלנו של רחבה שלישית שיוויונית ברחבה הישנה".

מנגד, בתנועה הרפורמית לא מיהרו להספיד את המתווה. הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, אמר כי "קיימת החלטת ממשלה תלויה ועומדת, והממשלה אף הודיעה לבג"ץ שהיא מתכוונת ליישם את המתווה וראש הממשלה אף התבטא על כך פומבית, ולכן מבחינתנו אנו ממתינים לתשובת הממשלה".

לדבריו, התפילה מחר תתקיים ברחבה הציבורית ולא ברחבות הנפרדות, "כי אנחנו, להבדיל מהרב עמאר, לא רוצים להפריע. מה שאנחנו בהחלט אומרים זה שאם הממשלה לא תפעל ליישם את המתווה נחזור לדרישה המקורית שלנו לחלק את הרחבה הרגילה לשלושה חלקים".

נשות הכותל בכותל המערבי, ירושלים. אפריל 2016. AP
הארגון לא ישתתף מחר בתפילות. נשות הכותל/AP

הארגון השלישי שהיה מעורב במתווה, נשות הכותל, לא ישתתף מחר בתפילה מאחר והוא לא תומך בתפילות מעורבות, אלא בתפילות נשים בלבד שמתנהלות לפי מתכונתן. עם זאת, בארגון גם כן מבינים שיישום המתווה נמצא בספק גדול והן תומכות במהלכי הרפורמים והקונסרבטיביים.

"חברותינו, המשתייכות לתנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, יצטרפו מחר לתפילה", נמסר מנשות הכותל. "אולם, כארגון שהייחוד שלו הוא שיתוף של כל הזרמים לא נצטרף באופן פורמאלי, כי אנו מקפידות להתפלל עם מחיצה, כמנהג חברותינו מהזרם האורתודוקסי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully