וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר כץ וראשי הארגונים הגיעו להסכמה: בוטלה השביתה במעונות היום

12.9.2016 / 17:26

לפי ההבנות שאליהם הגיעו הצדדים, משרד העבודה והרווחה יעביר מידית 60 מיליון שקלים לארגונים ועוד 50 מיליון בשלוש פעימות. בתמורה, הארגונים התחייבו לא לשבות. נתונים שהגיעו לוואלה! NEWS חושפים: עשרת אלפים פעוטות ללא מעון

גן הילדים הגן הראשון שלי בבאר יעקב – ילדי הגן פונו לבית חולים בעקבות אכילת טונה. לירון מולדובן
לטענת ארגוני המעונות, הורים רבים מוותרים מראש ולא מנסים לרשום את ילדיהם/לירון מולדובן

ראשי הארגונים המפעילים מעונות מפוקחים ושר העבודה והרווחה חיים כץ הגיעו הערב (שני) להסכמות והחליטו לבטל את השביתה שתוכננה למחר. הארגונים מחו עקב היעדר תקציבים, מצוקת כוח אדם קשה ומחסור חריף במבני מעונות. נתוני משרד העבודה שהגיעו לוואלה! NEWS איששו את היקף הבעיה, ולפיהם כעשרת אלפים פעוטות שנרשמו לשנת הלימודים הנוכחית נדחו בשל מחסור במקום.

בעקבות המשבר שפוקד את ענף המעונות, כינס הבוקר שר הרווחה והעבודה כץ את ראשי הארגונים במטרה למנוע את השביתה. בפגישה שוחח כץ עם הנציגים בנוגע לתוספות תקציביות למעונות, אולם בסיומה החליטו ראשי הארגונים לקיים את השביתה. בעבר הבטיח כץ כי יתערב במשבר אם יקבל את תיק העבודה. כעת, משקיבל את התיק, ציפו הארגונים שיעמוד במילתו ויפתור את המשבר - אך בשעות הצהריים היה נראה כי המשא ומתן נכשל.

בהבנות שהושגו כעת בין כץ לארגונים הוסכם על העברה מידית של מענק חד-פעמי בסך של 60 מיליון שקלים. סכום זה כבר הובטח למעונות לפתיחה תקינה של שנת הלימודים הנוכחית אך עד כה לא הועבר. כמו כן, הוסכם על העלאה בשכר של 400 שקלים למטפלות מתחילות עם ותק של עד שלוש שנים והעלאה בשכר של 400 שקלים למטפלות ותיקות שתינתן בשלוש פעימות. בנוסף לכך, תוספת תקציבית של 50 מיליון שקלים שכבר הובטחה לארגונים תועבר בשלוש פעימות עד 2018. בתמורה להסכם, הארגונים מתחייבים לא לפתוח בשביתה או בעיצומים למשך שלוש שנים.

עוד בוואלה! NEWS:
במרכז ירושלים, בצהרי היום: גבר בן 33 חשוד באונס צעירה ברחוב
הבעיה של קלינטון החולה היא לא רק הדלקת - אלא גם האמינות
השופט זעם: "התנהלות תמוהה של המשטרה בירי בשועפאט"

חיים כץ שר הרווחה חותם על תכנית למימוש זכויות ניצולי השואה בישראל, בית העיתונאים סוקולוב – תל אביב. ניב אהרונסון
מנסה למנוע את השביתה. השר חיים כץ/ניב אהרונסון

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בירך את הצדדים על סיום המשא ומתן. הוא ביקש לציין את "הבגרות והאחריות שהפגינו לאורך הדרך יו"ר נעמת גליה וולוך וועדי העובדים, נציגות ויצ"ו ואמונה, אנשי משרד האוצר ושר העבודה והרווחה כץ אשר הוביל את המגעים בין הצדדים". עוד נמסר כי ההסתדרות תמשיך להיות "המגן לזכויות הסייעות ולעמוד בחזית הפיתוח של מעונות היום שממלאים תפקיד מהותי בחינוך ילדי ישראל".

גם שר האוצר משה כחלון בירך על ההבנות שהושגו. "מדובר בהסכם ערכי, מוסרי והוגן ששם במרכז את המטפלות הצעירות שמחנכות את הילדים שלנו בתחילת דרכם", מסר השר. "ההסכם שם דגש גם על דבר חשוב לא פחות - בטיחות הילדים במעון. אני שמח שהצלחנו להגיע להסכם מבלי שהגענו לשביתה אשר ממנה היו נפגעים ההורים והמשק".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מתוך 95 אלף פעוטות - עשרת אלפים נדחו בגלל המחסור במקום

מתוך 95 אלף פעוטות עד גיל שלוש, שנרשמו למעונות מפוקחים, עשרת אלפים נדחו בגלל המחסור במקום. במעונות אף מדווחים כי הביקוש גדול בהרבה ממספר הנרשמים בפועל, משום שהורים מוותרים מראש בשל סיכויי הקבלה הנמוכים ולא נרשמים. על פי משרד העבודה, בתל אביב ובאזור המרכז מצויים המעונות במחסור הגבוה ביותר לעומת הביקוש.

על פי נתוני רשת ויצו, שמפעילה 184 מעונות, 17 אלף פעוטות נרשמו לשנת הלימודים החדשה, ומתוכם נדחו 3,300 בשל מחסור במקום. פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו העולמית, אמרה לוואלה! NEWS בטרם הפגישה עם שר הרווחה כי "הממשלה לא מפנימה את גודל המשבר במעונות וכבר שנים שמזניחה את החינוך לגיל הרך ולא עומדת בהתחייבויות שלה לארגונים". לדבריה, "המחסור החריף בכוח האדם במעונות ותנאי העבודה הבלתי נסבלים, התקצוב החסר להפעלה תקינה של המעונות ומצוקת המקומות, מובילים אותנו במסלול בטוח להתרסקות. מי שמשלמים את המחיר הם הילדים והוריהם. אנו מאוד מקווים שמשרדי האוצר והרווחה ייקחו אחריות, פעם אחת ולתמיד, ויעבירו את התוספות הנדרשות כדי שאנו נוכל לטפל ולחנך את ילדי ישראל באופן הולם".

נעמת מפעילה 209 מעונות מפוקחים ובהם 16 אלף ילדים. 6,527 פעוטות נרשמו לשנת הלימודים תשע"ז במעונות שבהם מתקיימות ועדות קבלה, ומתוכם נדחו 2,405 בשל מחסור במקום. תל אביב היא העיר עם המחסור הגדול ביותר – כאלף נרשמים - ובהתאם לכך גם הביקוש. ביבנה נדחו 422 נרשמים, בגבעתיים 192 נרשמים, באר שבע והנגב המרכזי עם 180 נרשמים, מרחב אשקלון עם 174 פעוטות שנדחו וירושלים עם 89.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רשת אמונה, שמפעילה 130 מעונות, נאלצה לדחות 1,206 נרשמים בגלל היעדר מקום בוועדות הקבלה השונות שנערכו בירושלים, פתח תקווה, נתניה בבית שמש, גבעת שמואל, מושב צפריה ועוד. על פי מאיה וזנה, מנהלת מחלקת האגף לגיל הרך ברשת אמונה, צוואר הבקבוק והמצוקה הקשה ביותר הם בירושלים בנתניה, בפתח תקווה, בראש העין ובתל אביב.

יו"ר אמונה, ליאורה מינקה, מותחת ביקורת ולא בפעם הראשונה, על היעדר מסגרות לקליטת כל הילדים המעוניינים בחינוך במעונות המפוקחים. "על רגולציית יתר וסחבת במתן אישורים, על קצב הבניה שאינו עומד בדרישות ובצרכים, על מחסור עצום בכוח אדם מקצועי של מטפלות ומנהלות, על היעדר שיפוי מלא של המחיר בפיקוח, המתחייב מהפרוגרמה החינוכית והמבנית, על חסמים בירוקרטיים של הרגולציה בניהול השוטף ועל היעדר אחריות ומחויבות חוקית של המדינה והרשויות המקומיות בכל הנוגע לחינוך בגיל הרך", נמסר מהרשת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעון יום של ויצו/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי מינקה, "יש פתרונות ויש דרכי התמודדות, אלא שאין מי שידחוף ויפעל ליישומם המלא. בעניין הבנייה, למשל, יש לחייב בחוק של הרשויות לתת מענה למספר המסגרות הנדרשות, כפי שנעשה במהירות עם בניית גני הילדים בעקבות דוח טרכטנברג". עוד היא הוסיפה כי "יש אפשרות לשחרר חסמים בירוקרטיים בעניין הרחבתם של מבנים קיימים. עד אז, יש לקבל הרשאה לקלוט יותר ילדים במבנים הקיימים". היא הוסיפה: "בכל מקרה, אסור להשית על ההורים תוספות תשלום, אלא להוסיף את עליית המחירים המתבקשת על החלק המסובסד על-ידי המדינה לפי מבחן הכנסה".

רשת נאות מרגלית מפעילה כמאה מעונות יום ו-550 משפחתונים ברחבי הארץ. כ-450 נרשמים נדחו בשל מצוקת המקום. המספרים הגבוהים נרשמו בערים בת ים, עפולה, באר שבע, ירושלים, אלעד, נהריה, יהוד, רמלה ואשקלון. על פי הארגון, "זהו אבסורד שבכספים שמועברים על ידי משרד הכלכלה לצורך בניית מעונות, המעונות נבנים לאט מידי ומאוחר מדי וגם אז הרשות המקומית דורשת מהרשת המפעילה השתתפות משמעותית בבנייה. אנחנו מעוניינים בקבלת תקציבים באופן ישיר על מנת לבנות את המעונות בקצב הדרוש".

"ימים קריטיים להסתגלות הילד"

משה סוויסה, מייסד ומנכ"ל רשת המעונות יובלים, סיפר כי הרשת החליטה דווקא שלא לשבות. "החלטנו לא להצטרף לשביתה מחר מכיון שאנחנו מאמינים שהשביתה תפגע בעיתוי הזה קודם כל בהורים ובפעוטות", אמר. "רק לפני מספר ימים החלה שנת הלימודים, ואלו ימים קריטיים להסתגלות הילד למסגרת חדשה. ניתוק של הפעוטות מהמסגרת עלולה לפגוע בהתאקלמותו. אנו סבורים כי מאבק הארגונים נכון וצודק, אך חולקים על שיטת הפעולה. יש לטעמנו לכנס בהקדם שולחן עגול של הידברות וגישור מחלוקות, ולתת קרדיט לשר הרווחה שרק לאחרונה קיבל לאחריותו את תחום מעונות היום".

(עדכון ראשון: 12:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully