וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגוני ניצולי שואה נגד העברתם למשרד הרווחה: "אנחנו לא מקרה סעד"

7.8.2016 / 8:20

ועד עשרות הארגונים שלח מכתב לראש הממשלה ובו מחו על העברתם ממשרד האוצר עקב סבב התיקים בממשלה: "מתנגדים להפיכתנו ללקוחות ביטוח לאומי הכושל, עברנו מספיק בחיים". יו"ר מרכז הארגונים קולט אביטל: "נצא להפגין". משרד הרווחה: זה קמפיין מתוזמר נגד הניצולים

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: גדי וינסטוק

(השר חיים כץ: "מאות מיליוני שקלים לא הועברו לניצולי השואה", באפריל)

הוועד המנהל של מרכז הארגונים של ניצולי השואה ערך ביום חמישי האחרון כנס חירום על רקע הכוונה להעביר את הרשות לניצולי השואה ממשרד האוצר לאחריות משרד הרווחה. מהלך זה מגיע לאחר חלוקת התיקים החדשה שהתקיימה באחרונה בממשלה, שבמסגרתה קיבל שר הרווחה חיים כץ גם את תיק התעסוקה ממשרד הכלכלה, וביקש את אחריות הטיפול בארגוני ניצולי השואה.

חברי המרכז, שמאגד 65 ארגונים של ניצולי שואה, פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו והזהירו מפני הנזקים שייגרמו עקב העברת הרשות. "אנחנו מתנגדים להפיכתנו ללקוחות של המוסד לביטוח לאומי, שהתפרסם רק לאחרונה כאחד המוסדות הכושלים ביותר במדינה", נמסר מהמרכז.

"אנחנו מקבלים פיצויים המגיעים לנו בדין בשל הסבל ופגיעות הנאצים בו, אך אנו לא מקרי סעד. השירות שאנחנו מקבלים מהרשות לניצולי השואה התייעל והשתפר לאין ערוך בשנים האחרונות, ואין כל הצדקה לערוך בנו ניסויים חדשים. עברנו מספיק בחיינו".

לקריאה נוספת:
פעילה למען ניצולי שואה מבקשת להישאר בארץ - משרד הפנים מסרב
ארה"ב: הרווחים ממכירת "מיין קאמפף" – תרומה לניצולי שואה
יומני אנה פרנק ו"מיין קמפף" מפורסמים מחדש - ומעוררים סערה

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
"אין כל הצדקה לערוך בנו ניסויים חדשים". המוסד לביטוח לאומי/ראובן קסטרו

בארגון חוששים כי העברת הקצבאות והשירותים שאותם הם מקבלים מהרשות למשרד ממשלתי אחר, עלולה גם להביא לקיצוצים או להעברת התקציב למשימות אחרות שבהן מטפל משרד הרווחה. "אנו קוראים לראש הממשלה להוריד לאלתר את הנושא מסדר היום, ולא להפוך את ניצולי השואה לקלף מיקוח פוליטי", אמרו.

"אנו דורשים לעגן בהחלטת הממשלה הבטחה שהמשך הטיפול בניצולים יישאר במשרד האוצר, על מנת לאפשר לנו ביטחון, ודאות וחיים בכבוד. אנו ניאבק בכל האמצעים הלגיטימיים נגד פגיעה נוספת בציבור הניצולים".

"יעבירו אותנו ממקום למקום וניפול בין הכיסאות"

קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי "כולם מרגישים פגועים ולא מוכנים בשום פנים ואולפן לעבור למה שהם מגדירים כ'משרד הסעד'. להרבה יש זיכרונות רעים מהמוסד הזה".

לדבריה, "הרשות שנמצאת תחת משרד האוצר התעשתה ויודעת לעבוד. אנשים מקבלים מהר את מה שמגיע להם, אז למה לקלקל את זה ולהעביר לארגון כושל כמו המוסד לביטוח לאומי? ניצולי שואה הם אינם מקרה סעד טיפולי. יש קצבאות שרק האוצר יודע לתת, כמו הנצחה וחינוך לדורות הבאים. החשש הגדול הוא שבשל לחצים פוליטיים ודילים בין כץ לנתניהו, יעבירו אותנו כמו חבילה ממקום למקום ואנשים יפלו בין הכיסאות".

הפגנת ניצולי שואה מול משרד האוצר. עומר מירון
"עברנו מספיק בחיים". ניצולי השואה בהפגנה מול משרד האוצר, 2012/עומר מירון

אביטל הביעה חשש מפני קיצוץ בתקציבים שעלולים להיות פועל יוצא של המהלך. "למשרד האוצר יש תקציב קבוע לנושא זה, אבל במשרדים כמו הרווחה יש קיצוצים", טענה. עם זאת, היא הבהירה כי החשש הגדול ביותר של הניצולים הוא דווקא התפיסה שלהם כמקרה סעד. "ניצולי השואה לא מוכנים להיות מתויגים שוב, בערוב ימיהם, כמקרי רווחה שזקוקים לנדבות. מה שמגיע לניצולי השואה הם מקבלים כדין".

"השר כץ היה אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה ב-10 ביולי ושם דרש את הטיפול בכל הנושאים הקשורים לניצולי שואה", המשיכה אביטל. "בהזדמנות זו הוא רוצה לחסל את הארגונים ולסגור את הקרן לרווחת ניצולי השואה. כל המהלך הזה הוא כוחני ופוליטי, שנועד לספק את רצונותיהם של כמה שרים. יש לפחות שלושה שרים שעוסקים בנושא של ניצולי השואה: שר האוצר, השרה לשוויון חברתי ושר הבריאות. לא ייתכן שכל אלו יסכימו להעברת הנושא לידי גוף כושל ובלתי מאורגן כמו ביטוח לאומי, עליו יש הרבה תלונות. הביטוח הלאומי יטפלו בהנצחה? באנדרטאות? במיטות גריאטריות? לכל דבר יש גבול. אם זה יקרה – נצא להפגנות".

משרד הרווחה: יש עודף פקידים

גורמים בכירים במשרד הרווחה מסרו בתגובה: "מדובר בקמפיין מתוזמר של חברות פקידים שלא רואה את טובת הניצולים. בסוף מדובר בשעות סיעוד שאותן נותן הביטוח הלאומי ולכן לא צריך עודף פקידים שנאמנים לבירוקרטיה בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully