וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברי קצב בוועדת השחרורים נחשפים: "להעניש רק כי נאבקתי על האמת שלי?"

20.7.2016 / 0:45

לפני שלושה חודשים הופיע הנשיא לשעבר שהורשע באונס בפני ועדת השחרורים שדנה בקיצור עונשו. כעת, יום לפני שהוא שב אליה, וואלה! NEWS חושף לראשונה את הדברים שאמר בוועדה. בין השאר, הודה שגם הוא טעה, וטען: "לא מרגיש בנוח לשבת ולחשוף את נפשי בפני אסירים אחרים"

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

(שחרור קצב - אודליה כרמון בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

"אין יום שאני לא חושב איפה טעיתי. למה להעניש אותי רק כיוון שרציתי להיאבק על האמת?" – כך אמר האסיר משה קצב, נשיא המדינה לשעבר, שהורשע באונס, בפני ועדת השחרורים שדנה בקיצור עונשו לפני שלושה חודשים. ממידע שהגיע לוואלה! NEWS עולה כי בדבריו, קצב לא ביקש לערער על פסק דינו אלא להציג את מה שעבר עליו ועל משפחתו במשך שנות הדיונים. היום צפויה להתכנס הוועדה שוב כדי לדון בעניינו בעקבות חוות דעת חדשה שהציגה הרשות לשיקום האסיר, לפיה קצב יוכל לעבור שיקום מחוץ לכותלי הכלא.

הוא סיפר לוועדה על תנאי המאסר שלו, על הטיפולים הרפואיים שלהם הוא נזקק, על בדידותו ועל הניתוק מכלי התקשורת, למעט תחנות הרדיו. בפני הוועדה, שדנה אם לנכות שליש מעונשו בן שבע השנים, הוא טען שכל מפעל חייו הציבורי נמחק ואות קין הוטבע במצחו.

האסיר קצב, שהוועדה מתחה עליו ביקורת משום שלא השתתף בתכנית טיפולית לעברייני מין בכלא כחלק מתכנית השיקום שלו, הסביר כי השתלב בכל קורס שהוצע לו: "כדי שאסירים ידעו שאני לא מקבל יחס מועדף". על המעשים שהובילו אותו לשהות מאחורי סורג ובריח, סיפר שדן באריכות עם העובדת הסוציאלית. "אין כמעט פגישה אחת שלא דנו בפרשה, על האשמות, על ההרשעה", ציין בפני הוועדה.

עוד בוואלה! NEWS:
הרשות לשיקום האסיר: קצב יכול לעבור שיקום מחוץ לכלא
הנשיא לשעבר קצב עשוי להשתחרר מהכלא כבר בשבוע הבא
"התנהלות מיוחדת": ועדת השחרורים תדון שוב בקיצור מאסרו של קצב

חג בבית הנשיא לשעבר והאנס משה קצב שוחרר לחופשת פסח בביתו. ניב אהרונסון
"אין כמעט פגישה אחת שלא דנו בפרשה". קצב יוצא מהכלא לחופשת חג/ניב אהרונסון

קצב טען כי לא התנגד להשתלב בקבוצה טיפולית ייעודית לעבירות שבהן הורשע, אלא שהצעה כזאת כלל לא הוצעה לו. "אין יום שאני לא חושב איפה טעיתי", סיפר. "אני טעיתי גם. לצערי הרב אני לא יכול להפיק לקחים לעצמי. גם היום אני רוצה להתנצל בפני מי שחש שפגעתי בו. למה להעניש אותי רק כיוון שרציתי להיאבק על האמת?", אמר והוסיף כי החליט לדחות את הסדר הטיעון שהוצע לו משום "שהחליט לנהל מאבק על האמת" שלו. כשנשאל לגבי טיפול קבוצתי, אמר: "אני לא מרגיש בנוח לשבת ולחשוף את נפשי בפני אסירים אחרים".

מילותיו לא שכנעו את הוועדה והיא החליטה לדחות את בקשתו לשחרור מוקדם. "האסיר תופס עצמו כקורבן", נימקו חברי הוועדה. "הוא עסוק בהאשמת גורמים חיצוניים במצבו, מתנהל עדיין בצורה כוחנית ועסוק בעצמו, בצרכיו, בהפסדיו ובמחיר שהוא ומשפחתו שילמו בלבד. גם לאור שאלות הוועדה, לא הביע האסיר חרטה ו/או אמפתיה כלפי נפגעות העבירה, אלא חזר וציין את המחיר הכבד שהוא שילם ומשלם".

משה קצב יוצא מכלא מעשיהו לחופשת חג,  22 באפריל 2016. טליה קדוש, מערכת וואלה! NEWS
"לא מרגיש בנוח לשבת ולחשוף את נפשי בפני אסירים אחרים". קצב/מערכת וואלה! NEWS, טליה קדוש

חברי הוועדה ציינו כי "זכותו של אסיר לדבוק בחפותו ולהמשיך להאמין שהוא חף מפשע. אולם, מצב זה מונע מהאסיר שבפנינו כל אפשרות להתחלה של הפנמה ומכאן התחלה של טיפול". בין היתר ציינה הוועדה כי קצב לא עבר הליך טיפולי משמעותי בין כותלי בית הסוהר כפי הנדרש. במהלך הדיונים ניסו באי כוחו של קצב לפעול בשיתוף עם הרשות לשיקום האסיר לכינון תכנית שיקום ייחודית שתחל עם שחרורו של קצב במספר מפגשים שבועיים. אך חברי הוועדה הסבירו כי "אם יחל הטיפול לאחר השחרור, לא תוכל הוועדה להתרשם משינוי יחסו של האסיר".

בנימוקיהם כתבו חברי הוועדה כי "אילו האסיר כן באמירותיו שהוא מבקש טיפול בבעיותיו, היה עליו להתחיל את הטיפול תוך כדי מאסרו, ולא לתת את יהבו שהוועדה תחליט לשחררו ולקבל את הטיפול לאחר מכן". הם הוסיפו כי "לא יהיה בכוחה של התכנית הפרטית למנוע המשך התנהלות לקויה, עיסוק אובססיבי בחפותו, ואולי גם המשך פגיעה בנפגעות העבירה, ולא יהיה בה למנוע את אותו סיכון שנקבע בחוות הדעת כלפי נשים".

(עדכון ראשון: 19:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully