וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האסיר תופס עצמו כקורבן": נדחתה בקשת הנשיא לשעבר קצב לשחרור מוקדם

אחרי דיון בן שעתיים, הודיעה הוועדה כי היא דוחה את בקשתו לקיצור שליש מעונשו בן שבע השנים שנגזר על הנשיא לשעבר שהורשע באונס. הוועדה נימקה את קביעתה: "האסיר לא הביע חרטה או אמפתיה כלפי נפגעות העבירה". עורך דינו: "נערער על ההחלטה"

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניר חן

ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר (שב"ס) קבעה היום (רביעי) לדחות את בקשתו של הנשיא לשעבר שהורשע באונס, משה קצב, ולא לקצר את עונשו. על קצב נגזרו שבע שנות מאסר והוא נשא כארבע שנים וחצי מהן. הוועדה התרשמה כי "האסיר תופס את עצמו כקורבן, עסוק בהאשמת גורמים חיצוניים במצבו, מתנהל עדיין בצורה כוחנית ועסוק בעצמו, בצרכיו, בהפסדיו ובמחיר שהוא ומשפחתו שילמו בלבד. גם לאור שאלות הוועדה, לא הביע האסיר חרטה ו/או אמפתיה כלפי נפגעות העבירה, אלא חזר וציין את המחיר הכבד שהוא שילם ומשלם".

עורך דינו ציון אמיר אמר בתגובה להחלטה כי יערער עליה. "צר לי עד מאוד שהחברה שלנו, על כל מקבלי החלטות שלה, השתעבדה להלכי רוח שמנשבים בחוץ ומביאים לקבלת החלטות מהסוג הזה". "כמו שאפשר להעלות על הדעת, אדם רוצה לחזור לביתו ולמשפחתו אחרי שנים ארוכות בכלא", הוסיף אמיר. לדבריו, הנשיא לשעבר הגיב "בכאב גדול" וחזר לתאו עם קבלת ההחלטה. הוא הוסיף כי "הציבור יחליט אם ההחלטה צודקת".

חברי הוועדה סיכמו את קביעתם בכך "שבפנינו אסיר המכחיש את העבירות שביצע, שממשיך וטוען לחפותו למרות פסקי הדין בעניינו, וממשיך להיות עסוק בהוכחת חפותו כפי שהדבר בא לידי ביטוי בדבריו בפנינו, כאילו ולא היה כלל הליך משפטי, והוא ממשיך אותו גם היום". עוד נכתב: "מדובר במי שלא עבר כל טיפול סביב העבירות שביצע, למעט אותן מסגרות חינוכיות, בתי המשפט קבעו מפורשות שמדובר בעבירות חמורות וציינו את חומרת הפגיעה בקורבנות והפגיעה בנפשן, נפגעות העבירה הביעו עמדתן לשלילה בפני הוועדה. לדעת חברי הוועדה לא יהיה בכוחה של התכנית הפרטית למנוע המשך התנהלות לקויה, עיסוק אובססיבי בחפותו, ואולי גם המשך פגיעה בנפגעות העבירה, ולא יהיה בה למנוע את אותו סיכון שנקבע בחוות הדעת כלפי נשים".

עוד בוואלה! NEWS:
בדרך לדיון שלישי: ההכרעה על קיצור עונשו של קצב נדחתה ליום רביעי
ההחלטה על שחרור הנשיא לשעבר נדחתה; קצב דמע ואמר: "לא פגעתי באיש"
לא מסוכן, אך גם לא התחרט: הדילמה של ועדת השחרורים לפני הדיון בבקשת קצב

ההחלטה המלאה של ועדת השחרורים:

קצב מבקש משפט חוזר עקב "עיוות דין". דניאל בוק
דמע באחד הדיונים. קצב/דניאל בוק

הוועדה נימקה את החלטתה במסמך מפורט בן 18 עמודים. "באשר להתנהגותו של האסיר בכלא, מתרשמת הוועדה כי התנהגותו של האסיר בכלא ראויה". אולם, "כאשר בוחנים חברי הוועדה את כלל העובדות המוצגות בפניהם, מביאים הם בחשבון את ההלכה שנקבעה כבר בוועדות רבות ואף אושרה על ידי בתי המשפט שתחילתו של טיפול אמורה להיות בין כותלי בית הסוהר, והמשכו בטיפול לאחר השחרור".

"מסקנה זו של הוועדות נעוצה בעיקר בשל העובדה, שאם יחל הטיפול לאחר השחרור לא תוכל הוועדה להתרשם משינוי יחסו של האסיר לעבירות שביצע, הכלים שרכש במהלך הטיפול, ואופן השתלבותו הכללי באותו טיפול ובחברה. אילו האסיר כן באמירותיו שהוא מבקש טיפול בבעיותיו, היה עליו להתחיל את הטיפול תוך כדי מאסרו, ולא לתת את יהבו שהוועדה תחליט לשחררו ולקבל את הטיפול לאחר מכן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לבסוף קובעת הוועדה כי לדעת חברי הוועדה "ראוי לשחרור על תנאי" ו"מסוכנות לציבור אם ישוחרר", שלובים זה בזה והעובדות "יפות לשניהם גם יחד". "כפי שציינו, זכותו של אסיר לדבוק בחפותו ולהמשיך להאמין שהוא חף מפשע. אולם, "מצב זה מונע מהאסיר שבפנינו, כל אפשרות להתחלה של הפנמה ומכאן התחלה של טיפול".

"אין כל ספק בלב חברי הוועדה כי שחרורו של האסיר שבפנינו, כאשר הוא מכחיש את העבירה, כאשר לא עבר כל טיפול במהלך מאסרו, למעט אותם קורסים במסגרת החינוך, יהווה פגיעה של ממש באמון הציבור".

עורכי הדין של משה קצב ציון אמיר ויהושע רזניק בכניסה לכלא מעשיהו דיון בהמשך מאסרו של קצב. מגד גוזני
כלא מעשיהו, היום/מגד גוזני

בטרם פרסום ההחלטה אמר מקורבו של קצב, עורך הדין דוד מנע, בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS כי "נושא החרטה לא מופיע בחוק וכך גם התנהגות טובה או לא. אני מקווה שישחררו אותו". עו"ד מנע נשאל אם קצב ימשיך בטענותיו נגד המתלוננות אם וכאשר ישוחרר. "כל הדברים האלו היו בעבר. אנחנו בספירה אחרת. כשהוא נכנס לכלא אמרו שהוא יהיה כמו כולם, עכשיו שיתנו לו צ'אנס ככל האסירים. אם לכולם מגיע קיצור שליש, שיתנו לו גם".

השופט בדימוס דוד בר אופיר, יו"ר ועדת השחרורים לשעבר, סיפר באולפן וואלה! NEWS כי הוא מכיר שניים מתוך שלושת השופטים שיושבים בוועדה. "חרטה זה דבר מאוד אמורפי", אמר בשיחה באולפן. "אין כלים לכמת את זה ולבדוק את זה. אדם יכול להחזיק בדעה שהוא חף מפשע גם בתוך הכלא וגם מחוצה לו".

עו"ד כנרת בראשי, פרקליטתה לשעבר של א' מבית הנשיא, אמרה בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS כי היא לא חושבת שזה באינטרס הציבורי לשחרר אדם שלא הפנים את גודל עבירתו. "עבריינים צריכים להפנים את העבירה שהם ביצעו, להודות ולהביע חרטה". עם זאת, הסתייגה ואמרה כי "אם אסיר אחר היה מקבל את ניכוי השליש, אז גם קצב צריך לקבל אותו, אם אסיר אחר לא היה מקבל, אז גם קצב לא".

עורכי הדין של משה קצב ציון אמיר ויהושע רזניק בכניסה לכלא מעשיהו דיון בהמשך מאסרו של קצב. מגד גוזני
ציון אמיר, עורך הדין של קצב בכניסה לכלא/מגד גוזני

בשל שביתת הפרקליטים לא יתייצבו היום נציגי הפרקליטות לשמוע את ההחלטה בעניינו של קצב. בעקבות זאת, לא ברור מה יעלה בגורל הערעור על ההחלטה, אולם הם לא מחויבים להגישו היום. מארגון הפרקליטים נמסר בתגובה: "צר לנו על הפגיעה שנגרמת לציבור בשל העיצומים שעליהם הכרזנו. אנחנו מקווים שנוכל לחזור לעבודה תקינה במהירה. לצערנו, הפגיעה המתמשכת במעמדם, בביטחונם ובשמם הטוב של הפרקליטים חייבה אותנו לנקוט בצעדים ואנו קוראים לכל הנוגעים בדבר להתחיל במו"מ מידי על מנת להביא לסיום הסכסוך בהקדם האפשרי".

בשבוע שעבר התכנסה הוועדה בכלא מעשיהו שברמלה, שם כלוא קצב, ובמהלך דיון בן 11 שעות שמעה את טיעוני סנגוריו של הנשיא לשעבר, עורכי הדין ציון אמיר ויהושע רזניק. במהלך הדיון, גם לקצב ניתנה הזדמנות להביע את עמדתו. הוא עלה על הדוכן בפני השופטים וסיפר בדמעות על הסבל שהוא ומשפחתו עוברים בעשר השנים האחרונות, מאז התפוצצה הפרשה בעניינו. עוד אמר כי אינו מביע חרטה, זאת מאחר שלטענתו לא פגע באיש. על קצב נגזרו שבע שנות מאסר, וכעת הוא מבקש להפחית מתוכן שליש – לאחר שריצה ארבע שנים בכלא.

מן העבר השני, הציגה פרקליטות מחוז המרכז את הנימוקים להתנגדות המדינה לשחרורו המוקדם של קצב. בין היתר, נטען כי קצב לא הביע חרטה ולא קיבל אחריות על מעשיו הפליליים. כמו כן, הפרקליטות טענה כי הנשיא לשעבר לא עבר הליך שיקום, וכי למקרה יש השלכה רחבה על הציבור. לפי הפרקליטות, שחרורו המוקדם של קצב ללא קבלת אחריות עלול לפגוע בהרתעה במקרים עתידיים, בייחוד במקרים של אישי ציבור.

הוועדה פועלת על פי חוק שחרור על תנאי ממאסר, ומאפשרת לכל אסיר שריצה שני שליש מעונשו להתייצב בפני הוועדה, על מנות שזו תדון בשאלה אם ניתן לשחררו. הוועדה מורכבת משופט, בדרך כלל שופט בדימוס, ושני נציגי ציבור שצריכים להיות מתחום הקרימינולוגיה, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה או חינוך עם לפחות עשר שנות ניסיון.

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully