וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדירת המזל"ט מסוריה: קריאת השכמה לקראת מלחמה עם חיזבאללה

18.7.2016 / 0:40

בצה"ל יוצאים מנקודת הנחה שהארגון ישגר לישראל 1,500 רקטות וטילים מדי יום במקביל להפעלת כלי טיס בלתי מאוישים. ניסיון היירוט הכושל מוכיח כי העורף אינו ערוך למערכה הבאה, על אף ההשקעה האדירה בטכנולוגיות וריבוי מקרי חדירות מזל"טים לישראל בשנים האחרונות

צילום: מאיר וקנין, עריכה: מתן חדד

חדירת כלי הטיס הבלתי מזוהה אתמול (ראשון) מסוריה לישראל וחזרתו באין מפריע למרחב האווירי הסורי, לאחר שחיל האוויר הישראלי שיגר לעברו שני מיירטי פטריוט וטיל אוויר-אוויר ונכשל, מהווה צלצול השכמה עבור הציבור הישראלי והדרג המדיני לקראת מלחמות עתידיות: בדרום נגד חמאס ובצפון נגד חיזבאללה.

לפי התרחיש בצה"ל, במלחמה העתידית ישגר חיזבאללה לעבר ישראל 1,500 רקטות וטילים מדי יום. במקביל, הארגון השיעי ינסה להפעיל כלי טיס בלתי-מאוישים, שבפיתוחם ובהפעלתם השקיע משאבים רבים.

האירוע הביטחוני מוכיח, כפי שנוהגים להדגיש בצה"ל, כי אין אפשרות ליירוט ודאי ב-100%. המיירטים אף מהווים סכנה לסביבה ולשלום הציבור, ולראייה רסיסי טילי הפטריוט שפצעו באורח קל נערה בת 14 וגרמו לשריפה בשטח הנפילה. במלחמה מתמשכת, שיגורי הרקטות והמיירטים יסבו נזק קשה בעורף – גם בזמנים שבהם כלל המערכות יפעלו במלוא העוצמה. אין ספק כי המענה השתפר דרמטית, אולם הוא לא מושלם.

לקריאה נוספת:
תושבי הצפון לא התרגשו מהאזעקות והטילים: "אנשים נשארו בבריכה"
אחיו של החייל הבודד שנהרג בצפון: "רצה להיות קרבי עד הסוף"
שלמה היה חייל בודד וחוסאם התעקש על קבע: ההרוגים בפיצוץ בגולן

טיל שוגר לעבר ישראל, מרחב רמת הגולן. יולי 2016. ניצן גלוסמן, קול ישראל, מערכת וואלה! NEWS
אין מענה מושלם. זירת ניסיון יירוט המזל"ט ברמת הגולן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ניצן גלוסמן, קול ישראל

המקרה הנוכחי מזכיר כי מזל"טים קשים לזיהוי במערכת המכ"ם, וקיים קושי גדול יותר ליירט אותו. צה"ל ומשרד הביטחון משקיעים משאבים אדירים בפיתוח יכולות טכנולוגיות וכשירויות: לא רק לאנשי מערך ההגנה האווירי, אלא גם בקרב צוותי האוויר של חיל האוויר, ובכללם מסוקי קרב ומטוסי קרב.

בעשור האחרון הצטרפו למערך ההגנה על שמי המדינה סוללות "כיפת ברזל", שנבחנו באחרונה בארצות הברית ביירוט מזל"ט ועברו זאת בהצלחה. גם מערכת "שרביט קסמים", שבימים אלו נמצאת בשלבי הקמה מתקדמים בחיל האוויר, אמורה לתת מענה למזל"טים.

עם זאת, אין מענה מושלם, ובזמן מלחמה יידרש הצבא לקבל החלטה על מה הוא מגן והיכן הוא מקווה שהממ"דים יספיקו. סדרי העדיפויות ישתנו בהתאם להתפתחויות המלחמה, וכשיוחלט את מה צריך ליירט, הסטטיסטיקה תשחק לידי האויב. כמו אתמול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נפילות שברים בעקבות טילי פטריוט ששוגרו לעבר כלי טיס בלתי מאויש, איילת השחר. יולי 2016. ליאור רוכמן, מערכת וואלה! NEWS
"המיירטים מסכנים את הציבור". האזור שבו נמצאו שרידי הטילים, קיבוץ איילת השחר, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ליאור רוכמן

חדירת המזל"ט, שפרטי תחקיר ראשונים לגביו כבר התפרסמו, תספק מידע להפקת לקחים בעתיד. לפי שעה, הדריכות בחיל האוויר היא בעיקר לנוכח העובדה שלא ברור מי הפעיל את כלי הטיס. איראן? חיזבאללה? אולי הרוסים שמנסים לאתגר את ישראל?

כרוניקה ידועה מראש

הופעתו של כלי הטיס הזר במרחב האוויר של ישראל היא חלק מכרוניקה שנמשכת זה שנים רבות. בנובמבר 2004 הצליח חיזבאללה להטיס מזל"ט מדרום לבנון אל המרחב האווירי הישראלי ולהשיבו צפונה, אולם הוא התרסק מול חופי לבנון. שבריו נאספו על ידי דייגים לבנונים. לאחר שנה, טענו בחיזבאללה כי מטוס נוסף חדר לישראל ל"מטרות צילום", אך בצה"ל סרבו להתייחס לפרסומים בביירות.

באוגוסט 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, הטיס חיזבאללה מזל"ט לעבר ישראל. הפעם הוזנקו במהירות מטוסי קרב מדגם F-16 של חיל האוויר, שאיתרו את המזל"ט, עקבו אחריו והשמידו אותו מול חופי ישראל.

נפילות שברים בעקבות טילי פטריוט ששוגרו לעבר כלי טיס בלתי מאויש, איילת השחר. יולי 2016. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
צה"ל משקיע משאבים אדירים ביכולות טכנולוגיות לזיהוי העצמים. איילת השחר, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

שש שנים לאחר מכן, באוקטובר 2012, הצליח מזל"ט לטוס מלבנון לאורך רצועת החוף של ישראל, תוך שהוא מבצע פעולת הסחה בדרום הארץ, כפי הנראה לפי תכנון מראש, כדי שיחשבו כאילו המריא מרצועת עזה והגיע עד ליער יתיר שבנגב. חיל האוויר זיהה את החדירה והזניק מטוסי קרב, שליוו את המזל"ט. אחד מהם אף נעל עליו את המכ"ם, שיגר טיל ופספס. לאחר מכן שוגר טיל נוסף, שהצליח להשמידו. בניגוד לרעש התקשורתי, המזל"ט לא היווה איום משמעותי על הסביבה.

למרות היירוט המוצלח, זיהו במערכת הביטחון את החור בהגנת שמי המדינה והוחלט בתום הערכת מצב להציב סוללת טילי פטריוט בכרמל. זאת, כדי לשפר את יכולת הגילוי באמצעות מכ"ם מתקדם, שיכול לאתר כלי טיס זעירים בעלי חתימה קטנה על גבי המערכת. באפריל 2013 יורט מזל"ט נוסף מול חופי חיפה. ביולי 2014 יורט מזל"ט שטס מרצועת עזה לדרום הארץ, וחודש לאחר מכן יורט מזל"ט שחדר מגבול סוריה.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully