וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו כאן ובכל מקום": 2,000 איש הפגינו עקב ביטול מצעד הגאווה בב"ש

14.7.2016 / 20:50

המפגינים הגיעו כשבידיהם בלונים שחורים במחאה על ביטול המצעד בעיר ושרו "באנו חושך לגרש". "גאווה היא לא רק לתל אביב ולערים הגדולות", סיפרה אחת המפגינות. "בג"ץ הכניס לי אגרוף בבטן", סיפר משתתף נוסף. מאות שוטרים אבטחו את האירוע

צילום: שי מכלוף, עריכה: אוהד פיטר

כ-2,000 איש הגיעו הערב (חמישי) להפגין ברחבת העירייה בבאר שבע לאחר ביטול מצעד הגאווה בעיר כשבידיהם בלונים שחורים, בעקבות החלטת בג"ץ אתמול להסיט אותו משדרות רגר המרכזיות לרחובות הצדדיים. המפגינים הניפו שלטים ועליהם נכתב: "אנחנו כאן ובכל מקום", ושרו "באנו חושך לגרש". משטרת ישראל נערכה עם מאות שוטרים גלויים וסמויים להפגנה, שנערכה בהובלת עמותת "הבית הגאה" בעיר.

שחר, אחת המשתתפות בהפגנה, טענה כי "גאווה זה לא רק לתל אביב או לערים הגדולות". "אני חלק מהקהילה. גדלתי פה, חייתי פה, לא מתכוונת ללכת. באר שבע זה אני. גאווה זה לא רק לתל אביב או ערים גדולות - היא לכל מקום. זכויות צריכות להתקיים. לא הגיוני שאנחנו מקבלים אפס תקצוב. חשובה לנו הנראות, שיידעו שאנחנו קיימים וחלק מבאר שבע. נתראה בשנה הבאה במצעד גדול". הדר, תושב באר שבע, סיפר כי כמות האנשים מרוממת את רוחו. "אתמול הלכתי לישון עצוב, הכניסו לי אגרוף בבטן עם בג"ץ. היום אני מחייך. אנשים באו".

עוד בנושא:
ביקורת על החלטת בג"ץ: "מצעד הגאווה היה צריך להתקיים ברחוב הראשי בב"ש"
עקב הכרעת בג"ץ: המארגנים החליטו לבטל את מצעד הגאווה בבאר שבע
בג"ץ: המידע על פגיעה בצועדים מצדיק שינוי ציר מצעד הגאווה בב"ש

הפגנה נגד ביטול מצעד הגאווה, עיריית באר שבע. יולי 2016. שי מכלוף
המפגינים מול בניין העירייה/שי מכלוף

ד"ר קתרין רוטנברג, מרצה בחוג ללימודי מגדר באוניברסיטת בן גוריון, הגיעה להפגנה ואמרה: "אני חושבת שזה מאד חמור שלא איפשרו את זה. בכל זאת, אני מאד שמחה שהחליטו לקיים מחאה. משמח אותי לראות כל כך הרבה אנשים. זאת הפריפריה, זה לא תל אביב. זאת המציאות. מהרבה בחינות, המציאות היא אחרת בתל אביב וזה בדיוק משקף את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגנה נגד ביטול מצעד הגאווה, עיריית באר שבע. יולי 2016. שי מכלוף
"נתראה בשנה הבאה במצעד גדול"/שי מכלוף

להפגנה הגיעו תושבי ירושלים, שהרגישו כי בעקבות הרצח של שירה בנקי במצעד בעיר בשנה שעברה, להפגנה חשיבות מיוחדת. "מאוד הפתיע אותנו שביטלו את זה", אמרה ענת, שהגיעה להפגין. יובל ובן, גם הם ירושלמים, הוסיפו: "לירושלים יש משמעות סמלית. השנה בגלל שירה, ובכלל. זה כבר כמה שנים". אופק, משתתף נוסף, אמר: "את מצעד הדגלים אפשר לאבטח ואת זה לא? הרשויות נכשלו אחת אחרי השנייה".

חן, סטודנט באוניברסיטת בן גוריון, הגיע להפגנה כדי להעניק גיבוי לאחריו. "הגעתי לתמוך באח שלי", סיפר. "אני לא מסכים עם הרוב פה, שלוקחים את זה למקום פוליטי, זה לא קשור".

"יש לקהילה שלנו תפקיד. להמשיך לחרוג מהמציאות כך שבאמת יהיה מקום לכולם"

מיקה גבריאלי, בת 32, פעילה בבית הגאה בבאר שבע, התייחסה לביטול המצעד. "לא קל לי, אני אישה פמיניסטית אבל גם יהודייה, ציונית וסוציאליסטית. ויש ששואלים: מה זה כל ההגדרות? לא מוגזם? מה רע בלהיות כמו כולם? אז אני אומרת להם שמבחינתי הזהות שלי היא פוליטית. כי אצלי האישי הוא הפוליטי והפוליטי הוא כל כך אישי, זה בנפשי. זה בנפשי כשאתיופית זועקת על אלימות ועוצרים אותה במכות, ופועל בניין נוסף נופל למותו כי חייו שווים פחות.

"זה אפשרי לאהוב א.נשים מכל מיני מגדרים, אפשר לבחור בשיתוף ודיאלוג, זה אפשרי להיות אישה ולהיות סולידרית עם נשים אחרות", הוסיפה. "הקיום שלי חשוב. אני חשובה. ואני מבינה כמה זה דבר כל כך פוליטי לומר. אני פה היום כדי להגיד שבעיני יש לקהילה שלנו תפקיד. להרחיב את מנעד האפשרויות שלנו כבנות ובני אדם. להמשיך לחרוג מהמציאות כך שבאמת יהיה מקום לכולם. ולבני ובנות הנוער שנמצאים כאן היום, ולא רק לכן. תסתכלו לימינכם ולשמאלכן. בין אם זה נשים שאתן מכירות או לא. אתן לא לבד במאבק. בהחלט לא".

הפגנה נגד ביטול מצעד הגאווה, עיריית באר שבע. יולי 2016. שי מכלוף
"הקהילה ספגה סטירה בגיבוי בית המשפט"/שי מכלוף

להפגנה הגיעו גם חברי סיעת מרצ; יו"ר המפלגה זהבה גלאון, אילן גילאון, תמר זנדברג ומיכל רוזין. ''הקהילה הגאה ספגה סטירה מצלצלת בגיבוי בית המשפט העליון שנכנע ללחצים פוליטיים נלוזים. בשילוב זרועות של משטרת ישראל עם רב העיר באר שבע, נפגעו בברוטליות חופש הביטוי וזכות המחאה שהם זכויות אזרחיות בסיסיות", נמסר מהשלושה. "שנת 2016 תיזכר לעד כשנה שבה הקהילה הגאה הופקרה למען שיקולים פוליטיים, והבינה שוב עד כמה ארוך וקשה צפוי להיות מאבקה לשיוויון זכויות ולניצחון האור על החושך. כבכל ימות השנה, אנו ניצבים לצד חברי הקהילה הגאה במאבק על זכויותיהם ועל פרצופה של החברה כולה".

הפגנה נגד ביטול מצעד הגאווה, עיריית באר שבע. יולי 2016. שי מכלוף
"את מצעד הדגלים אפשר לאבטח ואת מצעד הגאווה לא?"/שי מכלוף

מהמשטרה נמסר כי מאתמול עוסק הארגון "בניטור האיומים לפגיעה בסדר הציבורי ובוצעו מספר פעולות גלויות שכללו עיכובם לחקירה של מספר פעילים מהחשש לפגיעה בביטחון ושלום הציבור כפי שעלו בהערכת המודיעין במשטרה". החלטת בג"ץ הגיעה בעקבות הערכת המשטרה, ולפיה אם הצעדה תעבור כולה בשדרות רגר, הדבר עלול להביא לפגיעה בחיי אדם וכי יש בידה מידע מודיעיני על רצון לבצע שימוש בנשק חם נגד הצועדים.

עוד נמסר: "לנגד עיני המשטרה עומדים אך ורק האינטרסים הציבוריים, תוך מציאת נקודת האיזון הנכונה והראויה בין קיום זכות היסוד לחופש המחאה והביטוי לבין שמירת שלום הציבור, גופו ורכושו".

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', התייחס הבוקר לסערה סביב מצעד הגאווה בעיר, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "כואב לי שזה המצב שהגענו אליו, המצעד היה צריך להתקיים ברחוב הראשי". לדבריו, "באר שבע היא עיר סובלנית, ולא קל להפחיד אותי באיומי פרישה מהקואליציה בעירייה. הקהילה חשובה מאוד לעיר – ולי אישית".

"אמרתי למשטרת המחוז שמבחינתי הם יכולים לצעוד ולמחות בצורה תרבותית ומכובדת", הבהיר ראש העיר. "התבטאתי בצורה חד משמעית. אפילו הצעתי ציר חלופי מאוד מרכזי בכיוון ההפוך. באר שבע היא עיר של כולם, ואני חושב שברגעים אלה צריכים לבנות אמון מחדש. באר שבע היא עיר מאוד סובלנית ופלורליסטית". עם זאת, הבהיר דנילוביץ': "אנחנו מכבדים את החלטת בג"ץ".

(עדכון ראשון: 18:00)

עמית מאיר ולירון שליש השתתפו בהכנת הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully