וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על החלטת בג"ץ: "מצעד הגאווה היה צריך להתקיים ברחוב הראשי בב"ש"

14.7.2016 / 10:30

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' הצר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS על החלטת המארגנים לבטל את מצעד הגאווה, בתגובה להחלטת בית המשפט להיעתר לדרישת המשטרה. רב העיר: המפגינים מסוכנים יותר מהמתנגדים למצעד. מארגני המצעד יפגינו מול העירייה

צילום: רוני כנפו, בני בן סימון, אדריאן הרפשטיין, עריכת וידאו: ליאור נאור, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: ניצן ליבנה.

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', התייחס הבוקר (חמישי) לסערה סביב מצעד הגאווה בעיר, לאחר שבג"ץ סירב אתמול לשנות את התוואי המקורי. "כואב לי שזה המצב שהגענו אליו, המצעד היה צריך להתקיים ברחוב הראשי", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

לדבריו, "באר שבע היא עיר סובלנית, ולא קל להפחיד אותי באיומי פרישה מהקואליציה בעירייה. הקהילה חשובה מאוד לעיר – ולי אישית".

מארגני מצעד הגאווה בבאר שבע החליטו אמש לאחר דיונים ממושכים לבטל את האירוע, שהיה אמור להתקיים היום. זאת, בעקבות החלטת בג"ץ לדחות את עתירתם לקיים אותו בשדרות רגר המרכזיות בבאר שבע, דבר שאפשר למשתתפים לצעוד ברחובות הצדדיים בלבד. במקום לקיים את המצעד, המשתתפים יפגינו מול בניין העירייה.

עוד בוואלה! NEWS:
עקב הכרעת בג"ץ: המארגנים החליטו לבטל את מצעד הגאווה בבאר שבע
אביה של שירה בנקי קורא למתנגדי מצעד הגאווה: הצטרפו אלינו
"אנחנו בכל מקום": מצעד הגאווה באיסטנבול הוא מלחמת קיום

מצעד הגאווה בחיפה, יוני 2016. ערן גילווארג
מצעד הגאווה בחיפה, בחודש שעבר/ערן גילווארג

"אני אמרתי למשטרת המחוז שמבחינתי הם יכולים לצעוד ולמחות בצורה תרבותית ומכובדת", הבהיר ראש העיר. "התבטאתי בצורה חד משמעית. אפילו הצעתי ציר חלופי מאוד מרכזי בכיוון ההפוך. באר שבע היא עיר של כולם, ואני חושב שברגעים אלה צריכים לבנות אמון מחדש. באר שבע היא עיר מאוד סובלנית ופלורליסטית". עם זאת, הבהיר דנילוביץ' כי "אנחנו מכבדים את החלטת בג"ץ".

"התפקיד שלי הוא להיות ראש העירייה של כולם, לעזור ולתקצב את כולם", מדגיש ראש העירייה. "אני מאמין ברוח של הידברות, שהתפקיד שלנו הוא לא לנצח אחד את השני, אלא לחיות יחד. תפקידו של ראש העירייה הוא לפשר, ולכן צריך היה לאפשר לקהילה לצעוד, שכן זו זכותה הבלעדית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
דנילוביץ': "זה הזמן שראשי הקהילה יגלו מנהיגות ואחריות"

"אנחנו תומכים באיגי, אנחנו גם בקשר עם ההנהגה הארצית של הקהילה הלהט"בית", סיפר דנילוביץ', "הם חשובים מאוד לעיר שלנו. צריך לגלות מנהיגות ואחריות, אמנם מצעד הגאווה הוא דבר חשוב, אבל הוא לא חזות הכול. לארגון איגי יש קשר עם מערכת החינוך, ויש עבודה משותפת בכל מה שקשור לתרבות הפנאי".

דנילוביץ' הוסיף כי הצד השני לא תמיד משתף פעולה. "לפני שלושה שבועות נפגשתי עם הנהגת הקהילה, וביקשתי לדעת מה הצרכים שלה. עד היום לא קיבלתי מסמך דרישות, וזה כואב לי וצורם לי".

רב העיר: ההתעקשות על המתווה המקורי - פרובוקציה

הרב יהודה דרעי, רב העיר באר שבע שצוטט מתנגד נחרצות לקיום המצעד, אמר כי הוא לא מרגיש תחושת ניצחון. "ניצחונות והפסדים יש רק בשדה הקרב, ולא בין אחים. אני לא מרגיש שום ניצחון, אני מרגיש שהתבונה וההיגיון ניצחו והעיר ניצחה", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "צריך לזכור שיש פה החלטה של בית המשפט הכי מכובד ישראל, שלמד את החומר שעות רבות, קיבל מידע מודיעני. אם לא ניתן אמון במשטרת ישראל, בבית משפט, במידע מודיעני שהמשטרה מציגה, אז במה אנחנו מאמינים?"

לדבריו, התוואי שהוצע פוגע ברגשות דת של תושבי הסביבה. "אנחנו התנגדנו למצעד במתווה המקורי, שאמור היה לעבור על מפתן של שמונה בתי כנסת, ישיבה, שכונת מגורים שברובה דתית. אמרנו שהעיר באר שבע מספיק גדולה, יש בה צירים מרכזיים אחרים, הצענו את רחובות הרצל ושז"ר. יש הצעה הוגנת שהציע בית המשפט ומה לעשות שהקהילה התעקשות בלתי מובנת ולדעתי הם טעו. יכלו לקיים את המצעד שלהם, יכלו לקיים את חופש הביטוי וחופש ההפגנה המוקנה להם, ואני מכיר בזכות שלהם. אבל בא בית המשפט ואמר שגם לזכויות הפגנה ואזרח יש קווים אדומים, והקו האדום הוא פגיעה בשלום הציבור".

הרב יהודה דרעי, הרב הראשי של העיר באר שבע וחבר ברבנות הראשית. עומר מירון
"גם לזכויות הפגנה ואזרח יש קווים אדומים". רב העיר באר שבע יהודה דרעי/עומר מירון
רב העיר באר שבע: "אני מייצג ציבור ענק בעיר, ומרבית התושבים לא רוצים שיצעדו מול העיניים שלהם, הם לא רגילים למחזות כאלה. למה צריך להתעלל ב-700 שוטרים?"

עוד הוסיף הרב דרעי כי אין להקל ראש בהתרעות על סכנה למפגינים. "באה המשטרה ואומרת המתווה המקורי שהוצע יש עליו התרעות – אגב, אני לא מבין למה לא אומרים שהאיומים באו משני הצדדים, ויודעי דבר אומרים שיותר מהצד השני הרבה יותר מהצד הראשון. ההודעה הרשמית של בית המשפט היא שהאיומים היא משני הצדדים. בית המשפט קיבל את עמדתה והצענו מתווים פשרות מרחיקות לכת ומתווים חלופיים. למה הקהילה לא קיבלה את ההצעות האחרות? הרי גם בהן הם יכלו לקיים את ההפגנה והמחאה שלהם בצורה לגיטימית ולסיים ברחבת העירייה. ההתעקשות הזה והמתווה שהם התעקשו עליו אומר דרשני, ואומר שזו פרובוקציה".

רב העיר סיכם את דבריו: "אני מייצג ציבור ענק בעיר באר שבע, ומרבית התושבים לא רוצים שיצעדו מול העיניים שלהם, הם לא רגילים למחזות כאלה. אנחנו מציעים מתווים חלופיים. המשטרה הציגה בפני כי הם אמורים להביא 700 שוטרים שצריכים להגן על ביטחון המדינה במקומות אחרים, למה צריך את זה? למה צריך להתעלל ב-700 שוטרים שאפשר לקיים את אותו חופש פולחן ומחאה במקומות אחרים? אני הייתי שמח שהיו מקימים את המפגן במקומות החלופיים שהוצעו והשקט היה חוזר לעיר".

עו"ד סמדר בונן, אחת העותרות, אמרה על דברי דנילוביץ' כי "כל הסאגה של החודשיים האחרונים לא הייתה מתחילה אילו עיריית באר שבע לא הייתה אומרת לנו שהעיר היא ללא מצעדים. אבל כולנו עברנו תהליך, ואם העירייה גם עברה את התהליך, אז שיבטיח שבשנה הבאה אנחנו נצעד על רגר, לאורך כל המצעד, בתמיכה של העירייה ושאנחנו לא נצטרך לעשות את המאבק התקציבי הזה ביום של אחרי. אני מקווה שלמצעד נגיע בשותפות".

על טענותיו של דנילוביץ' לפיהן הנהגת "הבית הגאה" פנתה למשטרה במקום להיכנס להידברות, אמרה: "זה לא נכון. נפגשנו עם עוזרו האישי באפריל ועם היועמ"ש של העירייה, והם אמרו לנו שבבאר שבע אין מצעדים, ושהאופי של העיר הן מנסים לשמר ללא מצעדים. וכששאלתי מדוע, נאמר לנו שאנו מתלהמים. זה ברור שעיריית באר שבע באמצעות הטענה שאנו מתעלמים מנסה ליצור דה-לגיטמיציה לארגון, וחבל לי מאוד שהיא אומרת דבר אחד ועושה דבר אחר. ואני מקווה שהפרשה האחרונה תשנה את הגישה הזו".

מצעד הגאווה בחיפה, יוני 2016. ערן גילווארג
מצעד גאווה בחיפה, בחודש שעבר/ערן גילווארג

המשטרה טענה כי אם הצעדה תעבור כולה בשדרה, הדבר עלול להביא לפגיעה בחיי אדם וכי יש בידה מידע מודיעיני על רצון לבצע שימוש בנשק חם נגד הצועדים.

החלטת בג"ץ הביאה לתגובות קשות גם במערכת הפוליטית. "שינוי תוואי המצעד הוא פרס ניצחון לאלימות ולבריונות, אמרה ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני). "אם המשטרה חושבת שהמצעד מסכן את הצועדות והצועדים, שתפנה את המאמצים כלפי אלה שמפעילים את האלימות ולא לאלה שסובלים ממנה. לקהילה יש זכות קיום במרחב הציבורי כמו לכל אזרחית או אזרח בישראל".

"רק שנה עברה מאז ששירה בנקי נרצחה בגלל שהאמינה בזה, ואסור לתת לזה לקרות שוב", אמרה מיכאלי. ח"כ זהבה גלאון הוסיפה: "הניסיון של המשטרה ועיריית באר שבע להחביא את מצעד הגאווה בעיר הוא שפל מביש".

(עדכון ראשון: 09:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully