וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: המידע על פגיעה בצועדים מצדיק שינוי ציר מצעד הגאווה בב"ש

בדיון בעתירת מארגני המצעד בעיר לקיימו בשדרה המרכזית בעיר, בניגוד להחלטת המשטרה, הוצג מידע שלפיו יש סכנה לאלימות "משני הצדדים". השופטים: "אין בשינוי כדי לפגוע בחופש ההפגנה". העותרים דחו פשרה לקיום המצעד ברחובות צדדיים

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: ניצן ליבנה.

שופטי בג"ץ דחו היום (רביעי) את עתירת מארגני מצעד הגאווה בבאר שבע, שביקשו לקיים את האירוע בתוואי העובר בנתיב מרכזי בעיר, כפי שאושר עקרונית על ידי המשטרה לפני סירובה לאבטח את המצעד. בדיון שנערך בעתירה טענה המדינה כי המשטרה הציגה מידע לפיו "יש סכנה לפגיעה ולשימוש בנשק חם משני הצדדים". בהחלטת השופטים נכתב כי המידע המודיעיני שהוצג מצדיק סטייה חלקית מרחוב רגר המרכזי, וכי אין בשינוי תוואי המצעד פגיעה בחופש ההפגנה ובחופש הביטוי.

"לאחר ששקלנו את המכלול, השתכנענו כי המידע המודיעיני שהוצג לעיוננו מצדיק סטייה חלקית מציר רגר. אנו סבורים כי אין בשינוי כדי לפגוע בחופש ההפגנה ובחופש הביטוי של העותרות, אלא איזון שהתבקש מחובתו של המשיב לדאוג לשמירה על הביטחון והסדר הציבורי", הוסבר בהחלטה.

הארגונים העותרים - האגודה לזכויות האזרח והבית הגאה בבאר שבע, דחו מוקדם יותר את הצעת הפשרה של המשטרה, שהוצגה גם על ידי שופטי בג"ץ, לפיה יעבור המצעד ברחובות צדדיים בעיר. ההצעה נדחתה משום ש"ללא נראות, המצעד יהיה חסר משמעות".

עוד בנושא:
מארגני מצעד הגאווה בבאר שבע עתרו לבג"ץ: "המשטרה נכנעה ללחץ פוליטי"
המשטרה מתנגדת למצעד הגאווה בבאר שבע: "סיכון ממשי לחיי אדם"
בדרך לבג"ץ: קהילת הלהט"ב בבאר שבע נלחמת על קיום מצעד גאווה

מצעד הגאווה בחיפה, יוני 2016. ערן גילווארג
"החשיבות של המצעד גדולה". מצעד הגאווה בחיפה, בחודש שעבר/ערן גילווארג

בדיון אמרו נציגי המשטרה כי "קיים סיכון ממשי, ברמת הסתברות של ודאות קרובה, לפגיעה בחיי אדם במהלך האירוע, אם יתקיים בציר רגר". עם זאת, המשטרה טענה כי בצירים חלופיים היא תוכל להיערך ולהגן טוב יותר על המשתתפים באירוע.

השופטים כתבו בהחלטתם כי חלק מהנימוקים שהועלו על ידי המשטרה בדיון היו בידיעתה עוד כשנתנה את האישור העקרוני לקיום המצעד בתוואי המרכזי. עקב כך הבענו בדיון את מורת רוחנו על התנהלותה של המשטרה בהקשר זה. עם זאת, מה שהכריע בסופו של דבר את הכף, היו המידעים המודיעיניים שהוצגו בפנינו", נכתב.

קיום המצעד הותנה בהחלטת בג"ץ בכך שמארגני המצעד יודיעו על החלטתן ועל המסלול המועדף עליהם לקיום האירוע עד השעה 21:00, כדי לאפשר היערכות. "אנו תקווה כי התהלוכה והאסיפה יעברו בשלום וללא אירועים חריגים, והכל תוך מימוש זכויות היסוד הטבועות באירוע מסוג זה וכיבוד הדדי", כתבו השופטים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

צעירי מרצ מסרו בתגובה להחלטת בג"ץ: "ההחלטה הפסולה של בג"ץ בדבר העברת תוואי מצעד הגאווה בבאר שבע מחר היא עדות חיה לחוסר השוויון במדינה. גם ב-2016 גברים ונשים לא זוכים להכרה בזכותם לבחור את מי לאהוב.
השימוש הציני בקהילה הגאה בארץ לצרכי תיירות בעוד זכויותיה האחרות נשללות ממנה בטיעוני דת הזויים רק מבהירה את הציניות של הנהגת המדינה כלפי אזרחיה. הקהילה הגאה ואזרחי המדינה אינם חפץ חד-פעמי של 'להשתמש ולזרוק', ודמוקרטיה לעולם לא תתממש ללא שוויון אמיתי".

מוקדם יותר שאלו השופטים את העותרים בדיון מדוע מסלול הצעידה משנה, אם בכל מקרה יסתיים המצעד בבניין העירייה. בתשובתם לטענה זו, הדגישו העותרים את החשיבות ההיסטורית של קיום מצעד גאווה בעיר הנמצאת בפריפריה, וכי המצעד עצמו הוא המהותי – ולא רק ההתכנסות בעירייה. "באר שבע היא עיר שהעירייה בה מסרבת להכניס פעילויות של חוש"ן, והחשיבות של מצעד כזה לבני נוער להט"בים היא גדולה", נטען.

מצעד הגאווה בתל אביב, יוני 2016. ראובן קסטרו
מצעד הגאווה בתל אביב בחודש שעבר/ראובן קסטרו

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר: "לא הגיוני שבשנת 2016 ישנה התעקשות להפנות את הקהילה הגאה למצעד גאווה במסלול צדדי ולא ברחובותיה הראשיים של העיר. הדבר נכון במיוחד בבאר שבע, שבה הקהילה הגאה זוכה לתת-תקצוב ומעולם לא נערך בה מצעד גאווה. אנו גאים בעמידתנו לצד הבית הגאה בבאר שבע ולצד נציגותיו שבחרו שלא להיכנע ללהט"בופוביה ולאיומים. דחינו את הצעת הפשרה של בית המשפט".

עוד נמסר כי "אם ישנם איומים, על המשטרה לטפל בהם גם ברחובות צדדיים וגם ברחובות ראשיים, ואין לקבל מצב בו האיומים פוחתים רק לאחר העברת המצעד למסלול צדדי יותר. הופעת מפקד מחוז הדרום של המשטרה מול בית המשפט חיזקה את הטענות כי הופעלו לחצים פוליטיים על הרשויות בבאר שבע במטרה להסיט את המצעד משדרות רגר. זאת על אף שהבית הגאה הבהיר כי במסלול אין התרסה כלפי הציבור הדתי, וכי חלק מהצועדים ומהמארגנים באים בעצמם מבתים מסורתיים ודתיים. הקהילה הגאה בבאר שבע זכאית לקבל מעמד שווה בעיר גם מהמשטרה וגם מהעירייה, ולצעוד ברחוב ראשי".

"אם לא יכולים להגן על הצועדים בבאר שבע, איך יגנו בירושלים?"

עו"ד שרונה אליהו חי מהאגודה לזכויות האזרח הסבירה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS על הסיבה לדחיית הצעת הפשרה של המשטרה, שהוצעה גם בבג"ץ. "כל העניין במצעד הגאווה זה הנראות של אנשים שאומרים שצועדים ואומרים 'לא עוד', לא נתחבא בתוך ארון, לא נתבייש במי שאנחנו ואנחנו רוצים להראות את זה בפני כולם", אמרה. היא הוסיפה כי החלופה שהוצעה ברובה כוללת רחובות צדדיים, והמארגנים "לא יכולים לקבלה".

"זו התנהלות שערורייתית של המשטרה, הוגשה בקשה עוד לפני חודשיים ומאז מטרטרים אותם הלוך ושוב", הוסיפה אליהו חי. "יש לנו מכתבים שמראים אישור של המשטרה על רחוב רגר. הדבר היחיד שיכול היה לשנות את התכנית אלה נסיבות קיצוניות וחריגות שהמשטרה לא יכולה להתמודד איתן".

"אם המשטרה אומרת שהיא לא יכולה לאבטח את המצעד זה חמור מאוד. אם הם לא יכולים להגן בבאר שבע, למה המשטרה יכולה להגן על המצעד בירושלים שמתוכנן לשבוע הבא?", אמרה אליהו חי. היא הוסיפה כי איומים הם דבר שבשגרה במצעדי גאווה, וכי המשטרה לא מתמודדת עם עניין זה בפעם הראשונה. לדבריה, "הם היו צריכים לצפות זאת מראש. העותרות אפילו העבירו בעצמן את האיומים שקיבלו למשטרה".

(עדכון ראשון: 17:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully