וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מארגני מצעד הגאווה בבאר שבע עתרו לבג"ץ: "המשטרה נכנעה ללחץ פוליטי"

האגודה לזכויות האזרח ו"בית גאה" בעיר פנו לבית המשפט בדרישה לאפשר את קיום המצעד בתוואי המתוכנן ברחוב ראשי. "החלטת המשטרה לחזור בה אינה סבירה ופוגעת בחופש המחאה", נטען בעתירה. המשטרה: "שינוי המסלול – נטול שיקולים פוליטיים"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: אלפים במצעד הגאווה בחיפה, לפני כשבועיים)

עמותת "בית גאה" בבאר שבע והאגודה לזכויות האזרח עתרו היום (שלישי) לבג"ץ נגד משטרת מחוז הדרום, בדרישה להפוך את החלטת המשטרה ולאפשר למצעד הגאווה בעיר להיערך בתוואי המתוכנן במרכזה. אמש הודיעה המשטרה למארגני המצעד, שייערך ביום חמישי, כי תוואי המצעד בשדרות רגר אינו מאושר, והציעה שתי אפשרויות של רחובות צדדיים לקיום המצעד.

המארגנים דחו את הצעות הפשרה וטענו כי המשטרה נכנעה ללחצים פוליטיים מצד בכירים בעיריית באר שבע ומצד הרב הראשי של העיר, יהודה דרעי. "משטרת ישראל אישרה לנו את תוואי הצעדה ואמרו לנו שצריך רק חתימה פורמלית של מפקד המחוז, ועכשיו הם החליטו לשנות את תוואי המצעד לרחובות פנימיים", הסבירה עו"ד סמדר בונן, המייצגת את מארגני מצעד הגאווה. לדבריה, "ראש העיר רוביק דנילוביץ' ורב העיר נפגשו עם מפקד המחוז ניצב דוד ביתן כדי להגיע לפשרה, שהאירוע לא יהיה ברחוב המרכזי. המשטרה נכנעה ללחצים פוליטיים ופועלת שלא על פי חוק".

עוד בוואלה! NEWS:
בדרך לבג"ץ: קהילת הלהט"ב בבאר שבע נלחמת על קיום מצעד גאווה
קהילת הלהט"ב בבאר שבע מתכננת מהפכה ודורשת תקצוב ומצעד גאווה
"אנחנו בכל מקום": מצעד הגאווה באיסטנבול הוא מלחמת קיום

מצעד הגאווה בחיפה, יוני 2016. ערן גילווארג
מצעד הגאווה בחיפה, בחודש שעבר/ערן גילווארג
"ראוי להראות באופן ברור שבמדינת ישראל חופש הביטוי וזכותם של אזרחים להפגין הן זכויות יסוד, המוקנות לכל אדם באשר הוא"

בעתירה לבג"ץ, שהגישו עורכי הדין אבנר פינצ'וק ושרונה אליהו חי, נטען כי "החלטת המשטרה לחזור בה ערב קיום המצעד מהמסלול שסוכם אינה סבירה ופוגעת בחופש המחאה". לדברי עו"ד אליהו חי, "נראה כי סירוב המשטרה לאשר את המצעד ברחוב המרכזי בעיר נובע מהפליה פסולה ומשפילה של בנות ובני קהילת הלהט"ב, תוך כניעה ללחצים ולשיקולים זרים. אנחנו מאמינים שבית המשפט יאפשר לקהילה הגאה בבאר שבע לממש את זכויותיה".

כמו כן, היום העבירה ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן מכתב, ובו קראה לו להתערב במאבק ולאשר את קיום המצעד. במכתבה, ציינה בירן את השתלשלות האירועים שהובילה, "כנראה בהתערבות גורמים פוליטיים", לדבריה, לסירוב המשטרה להעניק רישיון למצעד, חרף התחייבות שניתנה בעל פה בשני מקרים.

"למשטרה אין ואסור שיהיה תפקיד בפתרון סוגיות פוליטיות, בין אם ברמה הארצית ובין אם ברמה המקומית", ציינה בירן. "תוואי המצעד כבר קיבל אישור, ועל כן ברור שהשיקולים שעל המשטרה לשקול בנוגע לביטחון ולשמירה על הסדר הציבורי כבר נשקלו, ואינם הסיבה לדחייה התמוהה והמאוחרת בהוצאת הרישיון לאירוע". היא הוסיפה: "ראוי לסיים אחת ולתמיד את הסאגה המתמשכת בענייני קיום מצעדי גאווה בערים השונות, ולהראות באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים שבמדינת ישראל חופש הביטוי וזכותם של אזרחים להפגין הן זכויות יסוד, המוקנות לכל אדם באשר הוא".

גם ח"כ נחמן שי העביר פניה בנושא, למפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך. "את מצעד הגאווה מציינים בערים רבות בעולם, הוא מסמל פתיחות ודמוקרטיה, ואין כל סיבה שהעיר באר שבע לא תקיים מצעד ברחוב הראשי של העיר כפי שנהוג בערים נוספות", כתב שי. "אני קורא לך להורות לאלתר לקיים את מצעד הגאווה במועד ובנתיב שאושר בעל פה. כמו כן אני דורש לבחון את התנהלות המשטרה באישור האירוע".

לדבריו, "מסכת הטרטורים שהועברו פעילי הקהילה הגאה בבאר שבע היא בלתי-סבירה ובלתי-נסבלת. לא יתכן שנשלים עם התנכלות שכזו". הוא הוסיף כי "חוסר סובלנות וצרות דעת אינן יכולות להכתיב מדיניות; לא את מדיניות התקצוב של עיריית באר שבע, ולא את זכותה של הקהילה הלהט"בית להפגין. חוצפתה של המשטרה לחזור בה מהסיכומים ומההבנות יומיים לפני קיום המצעד מקוממת. זהו חוסר הגינות בסיסי. התירוצים אינם מקובלים עלינו".

"באר שבע בנויה על מרקם של כבוד הדדי. לא ברור למה הם מסרבים להצעת הפשרה"

גדי מזוז, חבר מועצת העיר מטעם סיעת הבית היהודי הוסיף וטען כי קיום המצעד בעיר יפר את הסטטוס קוו. "הבית היהודי מתנגד לצעדה המדוברת", טען. "היה סטטוס קוו שאת האירוע המדובר עושים במקום צנוע ובאופן מסודר שלא פוגע ברגשות התושבים בעיר. באר שבע בנויה על מרקם של כבוד הדדי ואין בעיר גורמים קיצוניים. לא ברור לי למה הם מסרבים לקבל את הצעת הפשרה".

גורם במשטרה דחה את טענות המארגנים, וטען כי הסיבה לשינוי התוואי היא הערכת מצב שנערכה במשטרת המחוז הדרומי, שלפיה קיים סיכון לצועדים, אם אכן ייערך המצעד בשדרות רגר. "משטרת ישראל מאשרת לקיים את ההפגנה במועד ובמתווה שהפונים ביקשו", נמסר בתגובה מהמשטרה. "כמו כן, המשטרה הסכימה ואף אישרה מרכזי חלופי בו תנוע התהלוכה, מסלול בולט ומרכזי שיאפשר לקיים את תכלית ההפגנה המבוקשת, ויחד עם זאת יצמצם את הפגיעה בסדר הציבור למינימום ההכרחי".

עוד נמסר מהמשטרה: "השיקולים לשינוי המסלול הינם בהתאם להיערכות מבצעית, מקצועית ונטולת שיקול או גוון פוליטי. לנגד עיני המשטרה עומדים אך ורק האינטרסים הציבוריים, תוך מציאת נקודת האיזון הנכונה והראויה בין קיום זכות היסוד לחופש המחאה והביטוי לבין שמירת שלום הציבור, גופו ורכושו".

קמפיין למען קיום מצעד הגאווה בבאר שבע, יולי 2016. פייסבוק, צילום מסך
"לא תשתיקו אותנו". קמפיין של "בית גאה" בבאר שבע בעד קיום המצעד/צילום מסך, פייסבוק

"בית גאה" בבאר שבע מקדם בחודשים האחרונים את מצעד הגאווה בעיר, כנהוג בערים גדולות אחרות בישראל ובעולם. התוואי המתוכנן למצד, שדרות רגר, הוא רחוב מרכזי שבו מתקיימים באופן תכוף אירועים גדולים, כולל אירועי מחאה. הרשויות בעיר הערימו קשיים על בקשות המארגנים, והמצעד נדחה פעמים רבות. לבסוף, נקבע התאריך לקיום המצעד ביום חמישי הקרוב, מחניון ויטמן שבעיר העתיקה ועד בניין העירייה לאורך שדרות רגר, אולם האישור הרשמי טרם נחתם.

ביום ראשון נערכו ניסיונות לברר במשטרה מדוע האישור לא מגיע, ונציגי המשטרה השונים טענו בפני נציגי "בית גאה" כי יש "התפתחויות חדשות", ומכך נובע העיכוב. באותו יום פורסם שרב העיר באר שבע נפגע עם מפקד מחוז הדרום ועם ראש עיריית באר שבע, ולחץ עליהם להעביר את המצעד למקום לא מרכזי. מאוחר באותו היום הודיעה משטרת באר שבע למארגנים כי היא חזרה בה מהכוונה לאשר את המצעד בתוואי שסוכם וכעת מוכנה לאשר ל"בית הגאה" לצעוד רק ברחובות צדדיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully