וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה אזרחים עברו לעזה בתוך שנתיים: "כמעט בלתי אפשרי לעצור אותם"

13.7.2016 / 0:17

גורמי ביטחון טענו כי אמצעי התצפית באזור הגדר עובו, אך האזרח הבדואי שחצה את הגבול רץ לעומק השטח בטרם כוח גבעתי הגיע אליו. בצה"ל הבהירו לאחר תחקיר חצייתם של מנגיסטו וא-סייד כי המידע נאסף בעיקר בצד הפלסטיני – ולא הישראלי. ח"כ ילין: "זה רק עניין של כסף"

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: ניצן ליבנה , צילום: אמיר בוחבוט, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

(ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד עם ראש ממשלת אתיופיה וביקש סיוע בהשבתו של אברה מנגיסטו, בשבוע שעבר)

שעות אחדות לאחר שחצה אזרח בדואי את גדר המערכת לרצועת עזה, טענו אמש (שלישי) גורמי ביטחון כי בעקבות חצייתם של אברה מנגיסטו והישאם א-סייד בשנת 2014 הוחלט לעבות את אמצעי התצפית בצד הישראלי ולהרחיב את שיטת האיסוף. זאת, כדי להגדיל את המעקב אחרי פעילות במרחק של מאות מטרים מהגר. ואולם, לאחר שנחשף דבר הימצאם של מנגיסטו וא-סייד ברצועה, אמר קצין בצה"ל לוואלה! NEWS כי "אם אזרח בצד הישראלי רוצה לעבור לצד הפלסטיני, כמעט בלתי אפשרי לעצור אותו. במיוחד שלא נשקפת סכנת חיים, לא רואים כוונה באמצעותו לבצע פיגוע ולא אמצעי".

בספטמבר 2014 טיפס מנגיסטו על הגדר באזור החטיבה הצפונית של אוגדת עזה, כשעל גבו תיק והחל לרוץ לעומק השטח הפלסטיני. כוחות גדולים של צבא הוקפצו אל מקום האירוע, בשל החשש שחודשים אחדים לאחר סיום מבצע "צוק איתן" היה ניסיון לחטוף אזרח או להסיח את דעתם מאירוע גדול יותר כמו חטיפת חיילים. זמן קצת לאחר מכן, נעצר מנגיסטו על ידי חמאס ועל הפרשה כולה הוטל צו אסור פרסום. חקירה משותפת של חוליית הפח"ע במשטרת מחוז הדרום ושל שב"כ הביאה לזיהויו של מנגיסטו, תושב אשקלון בן 28 הלוקה בנפשו.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
"ניסיון התאבדות": חצי שנת מאסר לתושבת נצרת שאיימה בסכין בעפולה
המג"ד הטיח באזריה אחרי הירי: "אתה כבר לא לוחם, אתה שקרן"
קולות הקשר אחרי קרב הצנחנים בלבנון נחשפים: "איבדנו 3 לוחמים"

הנקודה ממנה חצה אברהם מנגיסטו את הגדר  ועבר אל רצועת עזה, יוני 2015. שי מכלוף
הנקודה שבה חצה מנגיסטו את הגבול לרצועה/שי מכלוף

בעקבות המקרה התעוררה ביקורת חריפה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון דאז משה יעלון, על המאמץ שנעשה להשיבו לישראל אף שחצה את הגדר מיוזמתו. השניים מינו את מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי לעסוק בנושא מאחר שמדובר באזרחים שהגיעו לרצועה עצמאית, בשונה מהמשא ומתן על גופותיהם של הלוחמים הדר גולדין ואורון שאול שנהרגו במבצע "צוק איתן".

המקרה תוחקר לעומק בהיבט המבצעי והוצג למטה הכללי כדי לבחון הישנות מקרים דומים בעתיד. קצינים בכירים בפיקוד דרום הבהירו בעקבות התחקיר, כי הכוחות שפועלים בשטח אוספים מידע ופועלים נגד התרחשויות בשטח הפלסטיני ולא בצד הישראלי. ואולם, הם כן מביטים על אזור הגדר, ולכן האזרח שחצה אותה אתמול אותר לפני שעבר לצד הפלסטיני – אך כשכוח גבעתי הגיע אליו הוא כבר היה בעומק השטח.

סיכום משדר מיוחד בעקבות מידע שהותר לפרסום - אברהם מנגיסטו מוחזק על ידי החמאס. מערכת וואלה!
"גדר מהסוג שיש בגבול מצרים תחסוך כאבי ראש לצה"ל מכל הבחינות". מנגיסטו/מערכת וואלה!

לדברי גורמי ביטחון, עיבוי אמצעי התצפית באזור הוא חלק מהיערכות להתמודדות עם מנהרות התקפיות של חמאס שעלולות להיפתח בשטח הישראלי ללא מודיעין מוקדם. בקיץ 2006 מחבלי החמאס יצאו מתוך מנהרה בשטח ישראל, חטפו את גלעד שליט וחצו עמו בריצה את גדר המערכת לצד הפלסטיני. גורמים בצה"ל טענו לאחרונה כי "האירוע עדיין מצוי בתחקיר".

בתוך כך, ח"כ חיים ילין (יש עתיד) וראש המועצה האזורית אשכול לשעבר התייחס לאירוע בשיחה עם וואלה! NEWS, וטען כי גדר הייתה יכולה למנוע את חציית הגבול. "אם היו מקימים גדר בגבול רצועת עזה כמו בגבול מצרים, לא היה חוצה אזרח ישראלי לצד הפלסטיני. אף אחד לא יכול לטפס על גדר בגובה שבעה מטר, גם לא מהצד הפלסטיני לצד הישראלי", אמר. "גדר מהסוג שיש בגבול המצרי תמנע הרבה כאבי ראש לצה"ל מכל הבחינות. כרגע לא קורה כלום למרות ההתחייבויות. לא בונים את הגדר החדשה. 250 מיליון שקל יפתרו את כל הבעיות הללו. אם המערכת רוצה, היא בונה את הגדר תוך שישה חודשים".

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully