וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המג"ד הטיח באזריה אחרי הירי: "אתה כבר לא לוחם, אתה שקרן"

12.7.2016 / 13:38

במהלך עדותו של מפקד הגדוד שבו משרת החייל המואשם בהריגת מחבל בחברון, ציטט הסנגור מחקירתו במצ"ח וטען כי עשה לו משפט שדה. מוקדם יותר אמר המפקד כי שוחח עם אזריה כשעה וחצי אחרי התקרית ואמר שהוא לא חשש ממטען. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: ניצן ליבנה

בית הדין הצבאי ביפו ימשיך היום (שלישי) לשמוע את עדויות עדי התביעה במשפטו של החייל היורה אלאור אזריה, המואשם בהריגת המחבל, עבד אל-פתאח א-שריף, בחברון. אחד העדים הוא מפקד גדוד שמשון, שבו אזריה משרת, סגן-אלוף דוד שפירא.

בזמן החקירה הנגדית, הטיח הסנגור בשפירא את התצהיר שנגבה ממנו על ידי חוקרי מצ"ח: "במקום להרגיע את החייל, אתה אומר לו ואני מצטט: 'אני לא צריך לוחם כמוך אתה כבר לא לוחם אתה שקרן' . עשית לו משפט שדה". המג"ד השיב: "אמרתי לו את זה אחרי שהוא מסר את גרסתו לירי, ואני לא רואה שום בעיה לומר לו את האמת בפנים, כשהוא משנה את הגרסה שלו".

שפירא התייחס לשיחה שלו עם אזריה."ניסיתי להבין מדוע ביצע את הירי", אמר. "הוא אמר לי שהוא זיהה את המחבל זז ולידו סכין. שאלתי אותו למה לא התקרבת ובעטת בסכין וירית הוא ענה שחש סכנה. אמרתי לו שאני חש שהוא לא דובר אמת כי לתום הוא אמר משהו אחר". התובע שאל אותו אם בשיחה עם אלאור הוא דיבר איתו על חשש ממטען. שפירא ענה: "הוא לא דיבר על חשש ממטען, רק מסכין שהייתה בסמוך למחבל".

לקריאה נוספת:
עד במשפט אזריה: "אם הייתי יודע שהוא הולך לירות הייתי עוצר אותו"
חולצות "עם ישראל חי" וסיור בערוץ 20: קמפיין לסיוע כספי לאזריה
מפקד הגזרה העיד במשפט אזריה: "לא רואה הצדקה לירי של הנאשם"

מג"ד שמשון סא"ל דוד שפירא מעיד בדיון על החייל היורה אלאור אזריה בבית הדין הצבאי ביפו, 12 ביולי 2016. יותם רונן
מג"ד שפירא בבית הדין הצבאי, היום/יותם רונן

בתחילת עדותו התבקש המג"ד לדבר על תעודת ההצטיינות שהעניק לאזריה בסיום המסלול הקרבי, ועליה דיבר בעדותו. "לכל אורך הדרך, אזריה היה אחד מהחיילים הטובים ביותר משקיע וללא אירועי משמעת. כמה שבועות לפני האירוע אישרתי את המינוי שלו לחובש פלוגתי (חופ"ל) כי מדובר באחד החיילים הטובים ביותר ובאחד החובשים הטובים היותר".

סא"ל שפירא סיפר כי ארבעה ימים לפני התקרית, ב-20 במרץ, התקשר אליו אביו של אזריה, צ'רלי, ודיבר איתו על המצוקה שחש בנו. "הוא אמר שירד לו החיוך מהפנים ושהם מוטרדים". לפי שפירא, אזריה כנראה היה מודאג מכניסתו לתפקיד חופ"ל ומהעומס הגדול שנפל עליו. "דיברתי עם תום (נעמן, מפקד הפלוגה) על תוכן השיחה עם ההורים וסיכמנו שתום ידבר עם אלאור".

ביחס ליום התקרית, אמר סא"ל שפירא: "הפקודה לתום הייתה לדאוג לפנות את המחבלים מהזירה כמה שיותר מהר בין שהם חיים או מתים מהזירה. הנחיתי אותו לבידוד הזירה וטיפול בפצועים". כשהגיע לזירה ראה את המחבלים: "שניהם נראים לי גמורים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"גולגולת מתנפצת". אזריה יורה לעבר המחבל/מערכת וואלה!, צילום מסך

שפירא סיפר כי במהלך העברת הדיווח על הפיגוע למח"ט יהודה, "תום ניגש אליי ואמר לי שדווח מרבש"ץ חברון על ירי חריג שבוצע בזירה, וביקש שאבדוק זאת. שאלתי את תום אם היה משהו חריג בזירה ותום אמר שיותר חריג ממה שאני חושב. הוא תיאר שבשלב הראשון הוא התעסק בבידוד המרחב וכשהגיע ליד המחבל עם החולצה השחורה, הוא ראה תנועות ראש של המחבל, שעד אז היה בטוח שמת. כמה שניות לאחר מכן הוא רואה את הגולגולת של המחבל מתנפצת לידו, הוא ניסה להבין מה היה הירי הזה ואמרו לו שאלאור ירה".

התובע שאל את המג"ד אם הוראות פתיחה באש מבחינות בין זיהוי ודאי למטען לבין חשש ממטען. המג"ד השיב בחיוב והסביר: "בחשד למטען יש לבודד את הזירה ולהמתין לחבלנים ובמצב שיש מטען חבלה ויש כוונה, כשרואים שהוא עומד להפעיל את המטען ויש יכולת למחבל להפעיל אותו, אז ההוראות אומרות שיש לירות במחבל כדי לנטרל את האיום". התובע המשיך: "אתה מכיר עוד אירועים כאלו?". המג"ד השיב: "אני לא מכיר עוד אירוע כזה של ירי במחבל פצוע".

הסנגור למג"ד: "אתה לא מחובר לחיילים שלך, מנותק מהמציאות"

עם תחילת החקירה הנגדית של הסנגורים, אמר עו"ד אייל בסרגליק, המייצג את אזריה לשפירא: "אתה לשיטתי, לא מחובר לחיילים שלך ואפילו מנותק מהמציאות. אתה לא יודע מה החיילים אמרו בעדותם במצח בנוגע לחשש מסכנה". בסרגליק המשיך ושאל: "חיילים שלך העידו שלא עברו אימון על בידוד זירת אירוע ולא תדריכים ודימוי מצבים של חגורת נפץ על מחבלים?". שפירא השיב: "קודם כל אני לא הייתי בעדותם במצ"ח ואני לא יודע את כל מה שהם אמרו לכם, אני מתייחס לעובדות שאני מכיר. עשו תרגילים ויש תדריכים לפני התעסוקה ובמהלכה, אז האמירה הזו היא מן הסתם חלקית ואני לא מקבל אותה". הוא הסביר עוד כי "האיומים המרכזיים שבהם עסקנו בתדריך לפני כל משימה היו דקירה וירי".

בהמשך עמד בסרגליק על הקשר בין אזריה למג"ד בימים שאחרי התקרית, ואם דברי האחרון על האירוע השפיעו עליו. "אתה חשבת שתהיה עד בתיק, והמשכת לדבר איתם?", תהה הסנגור. "אני מפקד שלהם ומחובתי לדבר איתם מלבד על החקירה והתחקיר המבצעי". עורך הדין הקשה: "אתה אומר להם שזה אירוע חמור, זה לא משפיע עליהם?". שפירא מסר: "אכן ציינתי שמדובר באירוע חריג. אמרת חמור? יכול להיות לא זוכר".

"ידעת שאלאור נדרש לאסוף את המוח של המחבל?", הפציר עורך הדין במג"ד. "ידוע לי שהוא השתתף בניקיון הזירה והכוח השתתף בזה אני לא רואה שום פסול בזה", אמר שפירא. "על ידי היורה? דווקא הוא? זאת לא אטימות שחייל שעבר טלטלה נפשית כזו?", מתח ביקורת הסנגור. "זה קרה לפני השיחה שלי, בזמן שהמשיך להיות חלק מהצוות ואני לא רואה בזה פסול". עם זאת, המג"ד הבהיר כי לא נאמר לו שהחייל נדרש לאסוף את חלקי המוח של המחבל.

שפירא בעדותו במצ"ח: "אזריה אמר למפקדו: 'מחבל צריך למות'"

כפי שפורסם, שפירא, לאחר שעודכן בפרטי הירי ממפקד הפלוגה נעמן, עדכן את מפקד חטיבת כפיר, אל"מ גיא חזות שהגיע אחרי כארבע שעות לחברון והורה להשעות את אזריה מפעילות. בהמשך הוא דיווח לפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, והוחלט על פתיחה בחקירת מצ"ח שבעקבותיה הוגש כתב האישום נגד אזריה.

מג"ד שמשון סא"ל דוד שפירא מעיד בדיון על החייל היורה אלאור אזריה בבית הדין הצבאי ביפו, 12 ביולי 2016. יותם רונן
"ירד לו החיוך מהפנים". אזריה, היום בבית הדין/יותם רונן

עדות זו כמו עדויות נוספות שנשמעו עד כה במהלך המשפט מחזקות את הטענה כי גרסתו של אזריה לחשש ממטען נשמעה רק לאחר שהתייעץ עם עורכי דין וזאת ככל הנראה כדי לנסות ולמנוע הגשת כתב אישום נגדו. אף שחלק מהעדים אשררו את טענות ההגנה כי היה חשש ממטען בזירה, התנהגות הכוח צבאי והקצינים במקום לא העלתה חשש ממשי ממטען בזירה. החיילים בזירה היו רגועים ולא בודדו אותה, כצפוי בתרחיש שבו יש חשש למטען על מחבל.

גם העדויות של חיילים נוספים שנשמעו אתמול בבית הדין, העלו את החשש מהמטען, אך חיזקו באופן ברור את הטענה כי אזריה ירה במחבל משום שרצה להרוג את המחבל שדקר את חברו ולא כי חשש לחייו. החיילים שהעידו אתמול חזרו על האמירה שנשמעה כבר פעמים רבות, לפיה אזריה אמר לאחר הירי: "הוא דקר את החבר שלי ומגיע לו למות".

אלאור אזריה חשוד בהריגת מחבל בדיון בעניינו בבית הדין הצבאי ביפו. מגד גוזני
אזריה לא ביטא תחושת סכנה. החייל/מגד גוזני

התביעה אתמול ציינה כי בעוד שבוע, לכל המאוחר, תסתיים פרשת התביעה ומבחינתה ביום רביעי הקרוב תוכח אשמתו של אזריה בבית הדין. עוד צוין כי אזריה עצמו צפוי להעיד ב-24 או ב-25 ביולי. בעדותו ינסה אזריה לשכנע את בית הדין, שאף שכל הנוכחים בזירה היו רגועים והסתובבו בחופשיות ליד המחבל, שלא היה חמוש בסכין ולא נשא מטען, עדיין הייתה סכנה שהצדיקה את הירי בראש המחבל המנוטרל.

בתוך כך, בעדויות עלתה לכאורה התנהלות בעייתית של הכוח בזירה בכל הקשור לטיפול בזירות פיגועים. חלק מהחיילים העידו כי הם לא הוכנו לתרחישים כאלו. בנוסף לכך, מח"ט חברון היוצא, אל"מ יריב בן עזרא, העיד בשבוע שעבר כי עוד לפני התקרית הנחה כי לאחר בדיקה ראשונית שבמהלכה מוסר החשש ממטען, יש לפנות כמה שיותר מהר את גופות המחבלים. אך הנחיה זו לא הועברה לדרג החיילים בשטח ועל פי עדותם הם לא היו מודעים אליה כלל. עם זאת, ספק אם בעייתיות זו תסייע לקו ההגנה ולזיכויו של החייל היורה.

(עדכון ראשון: 09:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully