וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד הגזרה העיד במשפט אזריה: "לא רואה הצדקה לירי של הנאשם"

מח"ט יהודה היוצא יריב בן עזרא הבהיר כי הורה לפנות גופות מהזירה לפני הגעת חבלן. "הפעם הראשונה שהבנתי שעלה חשד למטען על המחבל, זה דרך התקשורת", אמר. חייל שהיה בזירה: "פחדנו שהמדינה לא נותנת גב לחיילים". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, עריכת וידאו: ניר חן, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, צילום: מגד גוזני, ניב אהרונוסון ושבתי בנדט, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

מפקד חטיבת יהודה בצה"ל, אלוף-משנה יריב בן עזרא, הגיע היום (רביעי) לבית הדין הצבאי ביפו, על מנת להעיד במשפטו של אלאור אזריה, המואשם בהריגת מחבל מנוטרל בחברון.

עוד בוואלה! NEWS:
אביו של החייל היורה בחברון: "תופרים לו תיק; איפה ראש הממשלה?"
סקר: 43% מהציבור סבורים שאלאור אזריה לא זוכה למשפט הוגן
חוקר מצ"ח: בזירה נאמר לאביו של אלאור אזריה לשכור עו"ד טוב

18:38 אביו של החייל שהעיד אמר מחוץ לאולם הדיונים: זו טעות שהמשפט הזה מתקיים, אלאור הציל את הבן שלי. הילדים האלה נשלחו להגן על מדינת ישראל. זה בני יחידי שלחתי אותו בלי דאגות לשרת ביחידה קרבית ואני תומך בו כל הזמן. הוא נקלע לאירוע, רואים את התמימות שלו בזמן אירוע, הוא חזר משמירה. אלאור אזריה לא טעה. לא בסדר שהגישו נגדו כתב אישום. יש אירוע, זה לא טיול, היה פיגוע, אלאור קיבל החלטה לירות ירי בודד במחבל. בזכותו הבן שלי נשאר בחיים. המשפט הזה מיותר לחלוטין. אלאור הוא זכאי. אני אומר תודה לאלאור שנטרל את המחבל כי אם היה קורה אסון אני לא יודע מה היה קורה.

18:27 החייל סיים להעיד. לאחר שקם מכסאו לחץ את ידו של אזריה.

17:45 חייל נוסף שנכח בזירה עלה להעיד. "אחרי האירוע דיברו איתנו כי פחדנו שהמדינה לא נותנת גב לחיילים וניסו להוריד מאיתנו את הלחץ. חשנו שלא נותנים גב לאלאור שצריך לעבור את כל ההליך הזה. המפקדים אמרו שהאירוע לא בסדר, מי ששמע את הדברים היו החיילים, חלקם עדים כאן".

הסנגור עו"ד אייל בסרגליק: "איך אתה מרגיש שהמפקדים שאתה כפוף אליהם מכוונים אותך לאיך הם רואים את האירוע?" החייל השיב: "הייתי מעדיף לא להיות באירוע הזה". "זה השפיע עליך?" שאל הסנגור. "לא יודע", ענה העד, "אם כל הזמן אומרים לך שתה קולה, שתה קולה, אתה בסוף תשתה קולה". הסנגור: "המפקד אומר שהמעשה חמור ולא תקין?". העד: "מסכים".

17:09 הסתיימה עדותו של מח"ט יהודה, אל"מ בן עזרא, שחלקה האחרון התקיים בדלתיים סגורות.

אלאור אזריה – מועמד לדין באשמת הריגת מחבל מחבל – בבית הדין הצבאי ביפו. ניב אהרונסון
"לא נותנים גב לאלאור". אזריה ואביו צ'רלי יוצאים מאולם הדיונים/ניב אהרונסון
החייל שהעיד במשפטו של אלאור אזריה  - בית הדין הצבאי ביפו. ניב אהרונסון
"המפקדים אמרו שהאירוע לא בסדר". החייל שהעיד בדיון/ניב אהרונסון

13:40 סנגורו של אזריה התייחס לעדות של חייל נוסף, שטען כי המחבל נראה חשוד מכיוון שהוא לבש מעיל ביום חם. לכך השיב בן עזרא: "אני לא מכיר אותו ומה הוא ראה, אבל על פי מה שרואים בסרטונים, לא נראה שמישהו התנהג כאילו יש חשד למטען. אדם סביר שיש לו חשד כזה לא מתנהל בצורה כזו. המ"מ, המ"פ ועוד אנשים עמדו ליד הגופה בצורה טבעית וללא חשש למטען".

עם זאת, כשנשאל בן עזרא אם "כל ההסבר הזה מובן גם לחייל פשוט", ענה: "לא".

13:22 "אני משוכנע שחייל לוחם בצה"ל שיבין שעל מחבל יש מטען, כנראה לא ייקח אותו וירים אותו וישים אותו בתאג"ד אלא ידאג להעביר את הדיווח לאחור", אמר בן עזרא. הוא הוסיף כי "לא ידוע לי" על מחלוקות בין החיילים לכוחות המשטרה בנוגע לאפשרות שעל המחבל יש מטען.

13:15 בן עזרא טען: "לא היה ידוע לי שהזמינו חבלנים. בבדיקה שלנו לא עלה חשש למטען". לדבריו, "לוחם סביר ואדם סביר שמבין שיש לו בין הרגלים מטען כנראה לא יישאר בנקודה ובמרחק כפי שאנחנו רואים בסרט".

אל"מ יריב בן עזרא, מח"ט יהודה, בית הדין הצבאי יפו. 6 ביולי 2016. מגד גוזני
"השבוע האחרון לתפקידי היה מהקשים שחוויתי". בן עזרא, היום/מגד גוזני

12:03 לטענת בן עזרא, "זה היה נגמר בחקירת מצח", גם אם לא היה סרטון של הירי.

11:10 בן עזרא מציין כי "למיטב זכרונו" תום נאמן, מפקד הפלוגה ננזף. "על מה, אני לא זוכר", הוסיף. "צריך לברר עם החטיבה הישירה שלו".

10:35 עו"ד בסרגליק התייחס לדברים שאמר בן עזרא בתדריך למג"דים במילואים, ושאל: "אתה לא חושב שבריאיון כזה שאתה משפיע על ההליך?". לדברי בן עזרא, "לא התראיינתי, אלא דיברתי. אני מדבר על תחקירים בכל תדרוך ובכניסה של גדודים. זאת הדרך שלנו ללמוד ולהשתפר".

"אני אומר שלהבנתי לא הייתה סכנת חיים ושזה בחקירה", הבהיר בן עזרא. "להבנתי המקצועית, כשאתה רואה את הסרט, אף אחד לא הרגיש שהוא בסכנת חיים". עם זאת, הוסיף: "אני לא תחקרתי חייל-חייל שהיה בזירה. לא דיברתי עם הנאשם. מהדיווחים שקיבלתי ומהסרטון, זו חוות דעתי המקצועית".

10:25 סנגורו של אזריה, עו"ד אייל בסרגליק, החל לחקור את בן עזרא.

אל"מ יריב בן עזרא, מח"ט יהודה, בית הדין הצבאי יפו. 6 ביולי 2016. מגד גוזני
"הנהג שסירב להעלות פצועים פלסטינים הוא עופר אוחנה". בן עזרא, היום בבית הדין/מגד גוזני

10:00 העדות נמשכת בדלתיים סגורות.

9:59 "לא נתקלתי באירוע כזה", הבהיר בן עזרא. "לא בחריגות של ביצוע הירי מול נקודת הזמן שבו הסתיים האירוע, והסרטון שרואים את האירוע". הוא הוסיף כי לא נתקל מעולם בתפקידו מחבל ממולכד.

9:57 בן עזרא טען כי "בכל השלב הראשוני", לא הגיעה אליו הטענה כי אזריה ירה בשל חשש ממטען. "פעם ראשונה שאני מבין שהחשד עלה, זה בשעות הצהריים דרך התקשורת, כשהאירוע מתפרסם", הבהיר.

חייל צה"ל יורה למוות במחבל בחברון, 24 במרץ 2016. בצלם, אתר רשמי
"להעניק לו טיפול רפואי ולפנותו מהשטח". זירת הירי, 24 במרץ/אתר רשמי, בצלם

9:56 בן עזרא נשאל בנוגע לאליהו ליבמן, קב"ט היישוב היהודי בחברון, שהיה בזירה בזמן הירי. "הוא קב"ט היישוב היהודי למעלה מ-20 שנים, חווה הרבה פיגועים", הבהיר, כשנשאל בנוגע לניסיונו בזירות פיגוע. התובע הבהיר כי ליבמן נראה עובר ליד המחבל בזירה, ובן עזרא אישר כי גם הוא לא התריע בפניו על אפשרות של סכנה מצד המחבל.

9:53 "לא בשטח ולא בדרכי לזירה, אף אחד לא העלה טענו כזאת", הבהיר בן עזרא, בהתייחס לאפשרות שהמחבל ממולכד.

9:51 בן עזרא מבהיר שהוראות הפתיחה באש קובעות כי "מחבל מנוטרל שלא מהווה סכנת חיים, ההנחיה היא להעניק לו טיפול רפואי ולפנותו מהשטח", והבהיר כי חל איסור לירות בראשו. הוא שב וטען: "יש הרבה טענות, אבל ברגע שרואים את הסרט, אני לא רואה את קשר לטענות והצדקה לביצוע הירי". הוא הוסיף כי לבושו של המחבל לא היה חריג, בניגוד לטענות ההגנה.

9:47 בן עזרא נשאל אם הוא רואה הצדקה לירי, והשיב: "לא. גם לאור התחקור הראשוני וככל שהנתונים הלכו והצטברו במהלך היום, הירי לא היה מוצדק". לדבריו, "הירי מתקיים במצב שאין סכנת חיים, וככל שצפיתי בסרט מאוחר יותר השתכנעתי יותר באי ההצדקה. זה לאור התחקירים והתנהלות שאר הכח בזירה".

9:42 בן עזרא הבהיר כי רק "שלוש-ארבע שעות מהאירוע אני מבין שיש תיעוד של הירי". הוא הוסיף כי ההחלטה להעביר את הנושא לחקירת מצ"ח התקבלה לפני שהיה ידוע שקיים סרטון של הירי.

9:36 בן עזרא מספר כי יחד עם המג"ד והמ"פ, החלו בבדיקת המקרה. "הם מסבירים לי מה קרה בזירה", הסביר. "שאלתי אותם מה ההסבר לאירוע, והם אומרים 'לא ברור', ומספרים שהחייל אמר שמחבלים צריך להרוג". לדבריו, "לאחר מספר דקות ולאחר שיחות בינינו והפרקליט הצבאי, מח"ט 900 מעדכן אותי שאני לא יכול לטפל בזה וזה עובר למצ"ח. מכאן אני למעשה מפסיק לעסוק בחקירת האירוע. אנחנו מסיימים את כל מה שקשור לטיפול בזירת האירוע".

עצרת תמיכה בחייל אלאור אזריה בכיכר רבין. ראובן קסטרו
"לא נתקלתי באירוע כזה". עצרת תמיכה באזריה, אפריל/ראובן קסטרו

9:34 לדבריו, "רבש"ץ היישוב היהודי ניגש אליי ואומר לי שבמהלך האירוע היה ירי חריג ושאני צריך לבדוק אותו. הוא מתאר שלאחר שהסתיים האירוע הראשוני היה ירי, שלא ברור מדוע בוצע".

9:32 בן עזרא שחזר את הרגעים שלאחר הגעתו לזירה, וסיפר כי מפקד הגדוד ולמפקד הפלוגה "לבדיקה ראשונית של האירוע. הם מתארים לי את האירוע, אני מנחה אותם במספר נושאים, שהעיקרי לבצע בידוד בשטח עצמו ולהרחיק את הרכבים".

9:30 "העברתי את המסרים בצורה ברורה, גם שאין אני מפקדם הישיר של אנשי מד"א", הוסיף בן עזרא, בהתייחסות למחויבות של כוחות ההצלה בזירה לטפל בפצועים יהודים ופלסטינים כאחד. לדבריו, "הנהג שסירב להעלות פצועים פלסטינים הוא עופר אוחנה", שהעיד אתמול במשפט.

צלם "בצלם" שתיעד את הירי בחברון העיד במשפט. מערכת וואלה! NEWS
שלוש-ארבע שעות מהאירוע אני מבין שיש תיעוד של הירי". פעיל "בצלם" שתיעד את הירי/מערכת וואלה! NEWS

9:19 בן עזרא התייחס לאירוע שבו "אמבולנס מד"א סירב להעלות את הפצועה (הפלסטינית, ש"ב) עד לדיבור עם חבלן". לדבריו, "האירוע תועד ויצר לנו סרטי הסתה חמורים שפורסמו, ובפועל הכוח הראשון שטיפל במחבלת שבאה לדקור היה תאג"ד שלקח לו בערך עשר דקות להגיע לזירה".

"לאור הערכות המצב והתחקירים, למדנו על ההשפעה של התמונות הללו על האווירה ברחוב הפלסטיני", הבהיר.

9:16 "ראינו שהאירועים באים כנקמה, אל מול הסרטונים מאירוע לאירוע, ולאור התחקירים הבנו שבאירוע דקירה בשטח בנוי, שיש הרבה מצלמות, עלינו לפנות את הזירה כמה שיותר מהר כדי שלא ניתן סיבות לאירועים נוספים", הבהיר בן עזרא. "לאור כך, הגיעה ההנחיה והכוחות תודרכו לפינוי גופות ללא הקפצת חבלן לזירה".

9:10 בן עזרא סיפר בפתח דבריו כי במהלך הערכת מצב ביום האירוע, הוא קיבל דיווח על אירוע הדקירה ויצא בדרכו לזירה. "הפקודה שאני נותן היא לטפל בפצוע כמה שיותר מהר, ואני ממשיך לכיוון הזירה", הבהיר. "הפקודה הבאה, כמה שיותר מהר לפנות את הגופות".

seperator

אתמול סיים אל"מ בן עזרא את תפקידו באופן רשמי. בטקס מסירת הפיקוד על החטיבה לאלוף-משנה איציק כהן, אמר בן עזרא כי "השבוע האחרון לתפקידי היה מהקשים שחוויתי. היינו עדים לפיגועים רצחניים". לדבריו, "השבוע הזה הזכיר לי יותר מכל את חשיבות משימתנו - משימת ההגנה על תושבי הגזרה. ליבי כואב עם משפחות הנרצחים ואני מבטיח לכם שגם לאחר סיום תפקידי, חטיבת יהודה לא תנוח ולא תישן עד שתשים את ידה על המרצחים".

אלאור אזריה, בית הדין הצבאי יפו. 6 ביולי 2016. מגד גוזני
"כמה שיותר מהר לפנות את הגופות". אזריה, היום בדיון/מגד גוזני

אתמול, במסגרת דיון נוסף בשלב ההוכחות במשפטו של אזריה, העיד נהג האמבולנס עופר אוחנה שנחשב לעד מרכזי בתיק. במהלך עדותו אמר אוחנה כי הוא חושש מהפללה עצמית והודה כי שלח לצ'רלי, אבי החייל היורה, הודעת טקסט שבה נכתב: "יש להעמיד לדין את מי שלא ביצע וידוא הריגה במחבל". אוחנה הדגיש כי לא הוא כתב את ההודעה, אלא העתיק את המלל ושלח לאב.

בדיון הקודם חשף חוקר מצ"ח כי נערך חיפוש בטלפון הסלולרי של אוחנה. בחיפוש נמצאו רישומי שיחה זמן קצר לאחר התקרית בין אוחנה לבין אביו של הנאשם וכן הודעות מוקלטות וטקסט. אותרה גם שיחת ועידה שבה השתתף אזריה שבמהלכה אמר אוחנה לאב לחפש עורך דין טוב לבנו.

על דוכן העדים הודה אוחנה כי דיבר עם האב ביום האירוע וכן עם אזריה. הוא סיפר כי הקליט את השיחה, אך טען כי "ברגע שמצטברות מאתיים שיחות הן נמחקות. ניסיתי להעביר את השיחה לעורך דין של החייל וזה לא עבר". לדבריו, מסר את הטלפון למעבדה כדי לשחזר את השיחה.

אלאור אזריה חשוד בהריגת מחבל בדיון בעניינו בבית הדין הצבאי ביפו. מגד גוזני
"להעמיד לדין את מי שלא ביצע וידוא הריגה במחבל". אוחנה, אתמול/מגד גוזני

במהלך ההפסקה בין הדיונים התפרץ אביו של אזריה ויצא נגד התביעה ונגד ההתנהלות בבית המשפט. "זה לתפור תיק, רואים את זה, תופרים תיק לילד. רוצים להכניס אותו לבית סוהר – על מה? 'פעולה מבצעית'? לאן הגענו?", צעק.

"התובעים יודעים מה זה חברון? אני רק מבקש שיהיה משפט צדק. שכל השקרים יצאו החוצה. תקראו את הפרוטוקולים. מישהו מושך בחוטים. התובעים היו צריכים לרדת מהעץ. תיק רצח תפרו לו בהתחלה, על מה? מישהו מהם היה בחברון? מישהו מהם שלח ילד בן 18 לחברון? מישהו יודע את זה? יום ולילה אני שומע אותם, הם מדברים איתי החיילים. פחד, הם לא ישנים בלילות. הולכים מטר ופוחדים שידקרו אותם, מתפוצצים לנו אנשים, רוצחים לנו אנשים, בשביל זה שלחתי את הבן שלי להיות קרבי? איפה ראש הממשלה?".

אלאור אזריה חשוד בהריגת מחבל בדיון בעניינו בבית הדין הצבאי ביפו. מגד גוזני
"אלאור שאל אם המחבל עדיין חי". אזריה, אתמול בבית הדין/מגד גוזני

בשעות הערב עלה להעיד א', חייל שהיה בזירה בעת הירי. "שמענו יריות, עלינו על ציוד ויצאנו לזירה. התפקיד שקיבלתי היה לאבטח את המחבל עם הבגד השחור ולבודד משם את הזירה", שחזר. "המפקד אמר לי שהוא עוד חי ושאולי יש מטען עליו, ולא לתת לאנשים להתקרב".

כשנשאל לגבי מצבו מצד התביעה, ענה כי הוא היה "גוסס. הזיז טיפה את האצבעות וטיפה את הראש". לדבריו, "לא חששתי ממטען, למרות שהיה חשש כזה. לא חששתי מהמחבל". הוא הוסיף כי הוא עזב את הזירה דקות אחדות לפני הירי של אלאור.

"אלאור שאל אם המחבל עדיין חי ועניתי שהוא חי ושיש חשש שיש עליו מטען", סיפר. הוא הוסיף כי לא ראה את הירי, אך שמע את ההתרחשות אחריו. "אני שומע את תום המ"פ צועק 'מי ירה?', אלאור ענה: 'הוא דקר את חבר שלי'. ראיתי שהיו עוד דיבורים, אבל לא שמעתי מה".

(עדכון ראשון: 9:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully