וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סם ממית לחולים סופניים: ההצעה שתתיר המתת חסד חוזרת לממשלה

10.7.2016 / 7:50

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון בהצעת ח"כ שלח, שלפיה חולה סופני יוכל לקבל מרשם לסם ממית מבלי שהרופא יואשם ברצח. מערכת הבריאות תומכת, אך הצעות דומות סוכלו במשך השנים בידי הממסד הדתי

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: תושב מעלה אדומים ירה למוות באשתו החולה והתאבד, אפריל)

המתות החסד חוזרות לשולחן הממשלה: ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לדון היום (ראשון) בהצעת חוק "מוות במרשם רופא" שהגיש ח"כ עפר שלח (יש עתיד), שלפיה חולה המוגדר "נוטה למות" יוכל לקבל מרשם לסם ממית מבלי שהרופא יישא באחריות פלילית לכך. מדובר בגלגול נוסף של הצעת חוק שמעסיקה את הרשות המחוקקת זה שנים, אך מעולם לא עברה, בעיקר בשל ההתנגדות ההלכתית להצעה מטעמי "קדושת החיים".

על פי הצעת החוק, יוכלו חולים סופניים שלהם שישה חודשים בלבד לחיות לקבל מרופא מרשם לתרופה מרדימה במינון ממית. חוק החולה הנוטה למות מ-2006 מתיר הימנעות מפעולות מצילות חיים למי שחייו תלויים באמצעים מלאכותיים, והצעת החוק מבקשת להרחיב את ההגדרה ולכלול גם חולים שאינם תלויים באמצעי דיאליזה או הנשמה, אך סובלים נפשית או פיזית.

עוד בוואלה! NEWS:
הרצוג: במחצית השנייה של 2017 יתקיימו פריימריז במפלגת העבודה
ללחוץ ידיים במקומות שהיו בעבר עוינים לישראל: מסעו של נתניהו באפריקה
זועבי הגישה קובלנה נגד חזן ובוקר: "יצרו מצב שבו נשקפת סכנה לחיי"

ח"כ עופר שלח נואם במליאת הכנסת, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
"רק בישראל הסוגיה הכאובה הזו תקועה שנים". שלח/יואב דודקביץ'

"חולים כאלה אינם יכולים לממש את זכותם האנושית והאזרחית הבסיסית למוות מוקדם וגואל, ובשם החוק הם נידונים להמשיך ולהתייסר", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "אין זה מפתיע כי לא מעטים מהם בוחרים לסיים את חייהם בהתאבדות, הנעשית לעתים בצורה ברוטלית ומותירה צלקת נוראה בלב בני המשפחה".

בדברי ההסבר נכתב בנוסף כי החוק נועד לתת מענה למקרים טראגיים שבהם בני משפחה מסייעים בהתאבדות החולה, ומיד לאחר מכן מתאבדים בעצמם כדי שלא יואשמו ברצח. כך, על פי ההצעה, החולה יידרש להציג בקשה בכתב ולחתום על טופס בנוכחות שני עדים, לפיו הבקשה הוגשה "מתוך רצון חופשי ועצמאי, על יסוד הבנה ושיקול דעת".

לדברי שלח, "בכל מדינות המערב אנחנו רואים חקיקה מתקדמת, המאפשרת לאנשים סובלים וחסרי מרפא לסיים את חייהם וסבלם בכבוד". ביוני אישר הפרלמנט בקנדה חוק המתיר המתת חסד, ובכך הצטרפה המדינה לשווייץ, בלגיה, לוקסמבורג, הולנד וחמש מדינות בארה"ב המתירות זאת. "רק בישראל הסוגיה הכאובה הזו תקועה כבר שנים, בניגוד לדעת הרוב בציבור ובכנסת. החוק שאני מציע הוא מידתי ומתבקש, וזכה לתמיכה מאנשי מקצוע ואתיקה כאחד", אמר.

המפלגות החרדיות יסכלו את החוק?

הצעת החוק של שלח מתבססת על גרסה דומה שקידם ח"כ לשעבר חיים אורון (מרצ), הנשענת על החוק במדינת אורגון שבארצות הברית. באורגון מתיר החוק מוות בסיוע רופא תחת תנאים מוגדרים ומחמירים. במרוצת השנים, היוזמה זכתה לתמיכה של בכירים במערכת הבריאות, אך גם עוררה סלידה חזקה כמעט בכל זרמי הממסד הדתי, שסיכלו ניסיונות קודמים לחקיקה בנושא.

בכנסת הקודמת, אז הייתה מפלגת יש עתיד בקואליציה, הצליח שלח לגבש תמיכה בוועדת שרים לחקיקה. אז ישבו המפלגות החרדיות באופוזיציה, ומי שעצר את ההחלטה הייתה מפלגת הבית היהודי שהגישה ערר בנושא.

בקואליציה הנוכחית, שבה המפלגות החרדיות משחקות תפקיד משמעותי, אין אופק ממשי לקידום ההצעה, שחתומה רק על ידי ח"כים מהאופוזיציה. למרות זאת, שלח קרא לחברי ועדת השרים "להצביע לפי מצפונם" ולאשרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully