וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השם החם בבורסת ההימורים לרשת את אבו מאזן: ראש הממשלה לשעבר

5.7.2016 / 19:20

אחמד קריע בן ה-80, שכיהן כראש ממשלת הרשות, עשוי להיות יו"ר הרשות הזמני אם יזכה לתמיכת פתח ואש"ף. בינתיים, עד שייבחר מחליף, תימשך כנראה העלייה באלימות הפנימית של הפלסטינים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בווידאו: אבו מאזן לפרלמנט האירופי - "רבנים בישראל מבקשים להראעיל את מי השתייה שלנו"

השם החם ביותר בבורסת ההימורים על יורשו המיועד של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הוא אחמד קריע, לשעבר ראש ממשלת הרשות. מדובר בהימור מפתיע משום שבעוד פחות משנה ימלאו לו 80, והוא כלל אינו חבר בהנהגת הפתח, הוועדה המרכזית של התנועה. אבו עלא מוזכר בשיחות שונות ברמאללה כמי שיכול להיבחר ליו"ר זמני בלבד, המקובל על צמרת פתח וגם על צמרת אש"ף. שמו עלה לנוכח הקרבות, הסמויים ברובם, המתנהלים מאחורי הקלעים בין חברי הנהגת הפתח סביב שאלת הירושה.

החוק הפלסטיני גורס כי אם נבצר מיושב הראש מלהמשיך לכהן בתפקידו, אמור יו"ר הפרלמנט למלא את מקומו למשך 60 ימים, עד לקיום בחירות כלליות. אולם יו"ר הפרלמנט במקרה הזה הוא איש חמאס, השייח' עזיז דוויק. על פי החוק לפחות, אמור הפרלמנט לאשר בכל שנה מחדש את מינויו של היו"ר. במקרה של דוויק, הפרלמנט לא התכנס במשך תשע שנים.

לכן, דרושה תכנית חלופית. האדם שיתמנה ליו"ר אש"ף, הוא ככל הנראה זה שימלא את מקום נשיא הרשות הפלסטינית עד לקיומן של בחירות, שלא ברור מתי ייערכו אם בכלל. זאת, לנוכח התנגדותה הצפויה של ישראל להשתתפות חמאס בבחירות וקיומן במזרח ירושלים.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
סקר: 43% מהציבור סבורים שאלאור אזריה לא זוכה למשפט הוגן
"אבא איזן בין קודש לחול": בנו היוצא בשאלה של הנרצח בפיגוע מדבר
משפחת המחבל שרצח את הלל יפה אריאל קיבלה צו הריסה לביתה

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בטקס קבלת פנים לכבוד נשיא הודו פרנב מוקהרג'י, אוקטובר 2015. רויטרס
עומד להיפרד מהתפקיד? אבו מאזן/רויטרס

איך בוחרים יו"ר חדש לארגון? הוועד הפועל של אש"ף, גוף ההנהגה המצומצם והבכיר ביותר עורך הצבעה ובוחר במועמד המועדף עליו. או שהמועצה המרכזית של אש"ף, הדרג שמתחת לוועד הפועל, היא שתבחר בו.

גם כאן יש כמה אופציות: הוועדה המרכזית של פתח תבחר ברוב פשוט את המועמד המועדף עליה, סביר שמבין חבריה, והוא יזכה לרוב של הוועד הפועל של אש"ף. ואולם, אם בית המשפט לענייני חוקה, שהוקם לאחרונה על ידי אבו מאזן, יחליט כי הגוף היחיד שיכריע בנושא הוא המועצה המרכזית של אש"ף, שמונה כ-120 חברים, הרי שצפוי קרב קשה בין המועמדים השונים מטעם פתח. להשיג רוב בתוך הוועדה המרכזית של הפתח, המונה 22 חברים - זה עניין אחד. להשיג רוב מבין 120 צירים זה עניין אחר. ועדיין, אם צמרת פתח תתאגד סביב אחד מחברי הוועדה המרכזית הוא צפוי להיבחר גם במועצה המרכזית.

אלא שהריבונות בתוך הוועדה המרכזית של פתח בעייתית, וכמעט לא מאפשרים להגיע למועמד אחד מוסכם. כולם מתחרים בכולם, כל אחד מנסה לסכל את מועמדותו של האחר וכולם רוצים לסכל את המועמדות של מרואן ברגותי, הפופולרי מכולם, בכיר פתח הנושא חמישה מאסרי עולם עקב רצח ישראלים.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
פתח לא מגנה, ופרס את חסותו על סוכות האבלים של המחבלים
כתר על חברון: הסבלנות פקעה אחרי פיגוע שלישי ביומיים
חסינים להרתעה: גדרות חכמות לא ירסנו את יצר הנקמה של הנוער הפלסטיני

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני אחמד קריע - אבו עלא. AP
נחשב לשועל ותיק. קריע/AP

קריע, ששמו הוא האחרון שעלה ברשימה, סולק למעשה מצמרת פתח בבחירות שהיו לוועדה המרכזית במסגרת ה"וועידה השישית". האדם שכנראה דאג לסילוקו הוא לא אחר מאשר אבו מאזן עצמו, שרצה למנוע סיכונים פוליטיים. אולם קריע הוא חבר הוועד הפועל של אש"ף, וככזה הוא יכול להיבחר לתפקיד יו"ר הארגון, בטח ובטח אם המועצה המרכזית רוצה בו.

אבו עלא נחשב לשועל ותיק מאוד, לא רק במשא ומתן מול ישראל, אלא גם בכל הקשור לפוליטיקה הפנים-פלסטינית ובעיקר זו של הפתח. הוא מכיר היטב את ישראל, עוקב אחר המתרחש בה ויכול להיות מועמד שיזכה לתמיכת הרוב כדי למנוע מלחמות יתרות בין חברי צמרת הפתח. האם הצעירים בגדה יתמכו בו? זה כבר עניין אחר לגמרי.

אווירת סוף קורס ביהודה ושומרון

בינתיים, התחושה ביהודה ושומרון מזכירה את המונח הצה"לי הישן-נושן "אס"ק", כלומר, אווירת סוף קורס. ההרגשה של הציבור, בדומה לרבים מהבכירים בפתח, היא שעידן אבו מאזן כבר קרוב לסיומו ולמעשה לא הרבה צפוי להשתנות כל עוד הוא בתפקיד. אולי בגלל זה אנו רואים את בכירי הרשות ופתח מרשים לעצמם לצאת בהצהרות תוקפניות במיוחד נגד ישראל, כמו זו של סולטאן אבו אל עינין, מהפולטיקאים ההזויים של הפתח, שטען כי אם יפגוש ישראלי ישסף את צווארו.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, החרים את תעודת ה-VIP שלו, המאפשרת לו להיכנס לשטח ישראל, אך בכך הפך אותו לגיבור לרגע של ההמונים. האווירה הזו מתבטאת גם בתקריות הירי המתרבות לאחרונה בגדה של פלסטינים שיורים לעבר פלסטינים, גילויי כאוס או במונח הערבי המוכר, פאודה. חודש הרמדאן, שיסתיים בקרוב, נחשב תמיד מועד לפורענות. הרעב, הצמא, התשוקה לסיגריה, מעלים את מפלס המתח ופעמים רבות את מפלס האלימות.

השנה הותיר אחריו הרמדאן יותר הרוגים ופצועים מבדרך כלל, עקב קרבות פנים-פלסטיניים, "טושה", מלחמות בין משפחות ובין חמושים לחברי מנגנונים - וזאת עוד מבלי שנאמר דבר על המצב המתוח עם ישראל והפיגועים הקשים. התקריות הפנימיות התרחשו לעתים על רקע כלכלי, רומנטי, או סתם בגלל המתח שנוצר בגלל הצום והאיסור על עישון. בשבוע שעבר נהרגו ברחבי יהודה ושומרון חמישה בני אדם, בתקריות אש בין משפחות ובין החמושים ואנשי המנגנונים (שכם). התקרית האחרונה, בשכם, החלה בירי של חמושים לעבר ביתו של שוטר פלסטיני שממנו נפצעה אשתו. לאחר מכן התפתח קרב יריות בין עמיתיו לבין החמושים, שבמהלכו נהרגו שני הקצינים. משהו מתרופף באווירה הכללית בגדה, ובניגוד אולי למה שרוצים לחשוב ברשות, זה לא רק בגלל הרמדאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully