וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצהרה מפתיעה מארדואן: "נעניק אזרחות לפליטים סורים"

נשיא טורקיה הכריז כי "משרד הפנים נקט צעדים" שיאפשרו לכ-2.7 מיליון הפליטים הסורים במדינה לקבל אזרחות. "טורקיה היא גם ביתכם", קרא. עם זאת, טרם התבררו פרטיה של היוזמה הטורקית הייחודית או היקפה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

בווידאו: הנשיא אסד שובר את הצום עם חייליו בחזית, השבוע

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הכריז אמש (שבת) כי כ-2.7 מיליון הפליטים ומבקשי המקלט הסורים שחיים כיום בטורקיה יוכלו להפוך לאזרחים טורקים – כך דווח בסוכנות הידיעות "אנטוליה". בדברים שנשא במחוז קיליס, הסמוך לגבול סוריה, ארדואן טען כי סורים רבים החיים במדינה מעוניינים להפוך לאזרחים.

"משרד הפנים נקט צעדים בנושא", אמר. "ניתן את ההזדמנות להשיג אזרחות, שתסייע לאחינו ולאחיותינו, באמצעות לשכות שיקים המשרד". ארדואן עוד התייחס בדבריו ללחימה בסוריה, שנמשכת משנת 2011, וטען כי מהסורים נמנעה הזכות לשלטון ריבוני, בשל פעילותם של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) והארגונים הכורדיים, שלדברי הנשיא "ממלאים את אותה המטרה".

עוד בוואלה! NEWS:
שיא עולמי במספר הפליטים והעקורים: אחד מכל 113 בני אדם בעולם
"הרתעה במקום הגנה": רופאים ללא גבולות דחה מימון מהאיחוד עקב הסכם הפליטים
"מיואשים מאירופה": עשרות פליטים משלמים למבריחים כדי לשוב לסוריה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בוועידה באיסטנבול, מאי 2016. AP
"העולם מתעקש להיות בור". ארדואן ומרקל בוועידה באיסטנבול בחודש שעבר/AP

ארדואן הוסיף, בפני הקהל בסעודת שבירת הצום, כי "טורקיה היא גם ביתכם". הוא הודה לתושבי קיליס הטורקים על קליטת הפליטים הסורים, שיותר שכ-120 אלף חיים במחוז. לדבריו, בהתייחסות לקליטת פליטים במדינות אחרות, "העולם מתעקש להיות בור בגישתו כלפי המשבר הסורי".

כארבעה מיליון סורים – שישית מאוכלוסיית המדינה – נאלצו להימלט מהמדינה, ומרביתם המכריע הגיעו למדינות האזור, בראשן טורקיה, ירדן ולבנון. למרות תכניות שונות לקליטת פליטים סורים, היוזמה הטורקית להענקת אזרחות היא ייחודית. עם זאת, טרם התבררו פרטיה של התכנית ועוד לא ברור מה יהיה היקפה.

גירוש מבקשי מקלט מנמל מיטיליני, לסבוס, יוון, לטורקיה, 8 באפריל 2016. AP
הכרזה בצל הסכם הפליטים עם האיחוד האירופי. גירוש מבקשי מקלט מיוון לטורקיה/AP

דבריו מגיעים פחות מחודש לאחר שהנציבות האירופית הכריזה כי אנקרה חייבת לעשות יותר על מנת למלא את תנאיו של האיחוד, על מנת שתוכל לזכות בפטור מאשרות שהייה לאזרחיה שיגיעו למדינות הגוש. זאת, במסגרת יישום "תנאי היסוד" בהסכם הפליטים בין אנקרה לאיחוד האירופי.

נציב האיחוד לנושאי הגירה, דימיטריס אברמופולוס, ציין כי על אנקרה למלא את התנאים כדי שבריסל תוכל "להסיר את דרישות הוויזה בקרוב עבור אזרחי טורקיה". עם זאת, אברמופולוס טען כי טורקיה הראתה "התקדמות מדהימה" בכך שמילאה 65 מ-72 הקריטריונים שהציב האיחוד. "אנשינו עובדים באופן צמוד עם הרשויות הטורקיות על מנת להשיג את המטרה", הוסיף.

בין השינויים שטורקיה טרם הצליחה ליישם נמנית התאמת חוקי הלוחמה בטרור שלה לסטנדרטים האירופיים. גורמים באיחוד דרשו את התאמת החוקים לאלו הנהוגים בגוש בשל חשש לפגיעה בזכויות אדם מצד השלטונות באנקרה. הקריטריונים שנקבעו סוכמו בעסקה שנחתמה במרץ האחרון, לפיו תקבל טורקיה, בנוסף לפטור מוויזות לאזרחיה, גם סיוע כספי והאצה של המגעים לצירוף אנקרה לאיחוד. בתמורה לכך, מסייעת טורקיה לעצירת גל הפליטים השוטף את חופי אירופה באמצעות החזרתם של מהגרים מהאיחוד האירופי לשטחיה.

(עדכון ראשון: 23:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully