וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היה מחנה ריטמן, והיה מחנה גיא": עדותו של ראש להב 433 נחשפת

21.6.2016 / 10:30

לוואלה! NEWS הגיעה עדות ניצב רוני ריטמן בפני הקצין הבודק שחקר את התנהלות חטיבת המודיעין הרגישה, שבראשה עמד יריבו, תנ"צ גיא ניר. היא מגלה מחנאות קיצונית ויחסים לא תקינים בין ניר לבין הקצינה מ', שלאחר מכן התלוננה נגד ריטמן. "קראו לה הרח"טית", העיד

צולם באמצעות הסמרטפון של וואווי, עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עדותו של ראש להב 433, ניצב רוני ריטמן, במסגרת הליך קצין בודק, שמונה לחקור את התנהלותו של תת-ניצב גיא ניר והקצינה שהתלוננה נגד ריטמן, הגיעה לידי וואלה! NEWS ונחשפת לראשונה. "שמעתי על מחנה רוני ומחנה גיא, למ' קראו הרח"טית (ראש חטיבת המודיעין) האמתית", כך תיאר ריטמן, את היחסים העכורים בחטיבה הרגישה בעת שבראשה כיהן ניר.

ניר נבדק בגין חשדות להתנהלות לא תקינה והאצלת סמכויות בלתי תקינה לקצינה מ'. בעקבות ממצאי הבדיקה הוצא ניר לחופשה כפויה. הבוקר דן בית המשפט המחוזי בירושלים בבקשתו של ניר לשוב לעבודה. ברבות הימים, אחרי הליך הקצין הבודק, הגישה אותה קצינה תלונה במחלקה לחקירות שוטרים נגד ריטמן בגין הטרדה מינית. תלונה זו נסגרה על ידי היועץ המשפטי לממשלה וריטמן הוחזר לתפקידו. עם זאת, עצם התלונה עדיין ממשיכה להסעיר את המשטרה.

כעת, עדותו של ריטמן על ההתנהלות הקשה שהייתה בחטיבה, אחת הרגישות והסודיות במשטרה, בפני ניצב דוד ביתן, מהווה בסיס להמלצה להגשת כתב אישום משמעתי נגד ניר, שצפוי להיות מוגש בקרוב. בעדותו מתאר ריטמן את הקצינה: "אינטליגנטית ומוכשרת". הוא אף הוסיף: "גם אני שקלתי בשלב מסוים לקחת אותה כעוזרת".

לקריאה נוספת:
פרישת הקצינים הבכירים במשטרה: רובם כשלו במבחן האמינות של אלשיך
"אמר שסקסיזם הוא שיח סביר": נחשף מכתב המתלוננת נגד ריטמן לאלשיך
ביקורת על החלטת המפכ"ל להחזיר את ריטמן לתפקידו: "זלזול במתלוננת"

רוני ריטמן מפקד להב בטקס החלפת מפקדי מג"ב. ניב אהרונסון
רוני ריטמן/ניב אהרונסון
"העוזרת סיפרה לי שעל ההתחלה החליפו אותה ושהיא נרדפת. מבחינתה היה קיים רצון להזיק לה כי היא מזוהה איתי"

ראש להב 433 פתח את דבריו בסקירת פועלו. "אני משרת במשטרה משנת 1987", אמר. "שימשתי כראש חטיבת המודיעין מחודש מאי 2010 ועד ספטמבר 2013 ויצאתי למב"ל (לימודים חיצוניים). החליף אותי תת-ניצב ניר והתנתקתי מהארגון למשך כשנה עד שחזרתי לתפקיד. שמעתי שמערכת היחסים לא טובה ושהיחסים בין גיא לעוזרת נראים להרבה אנשים כלא תקינים. מערכת לא נכונה בין מפקד לעוזר אישי".

בהמשך, התייחס ריטמן לראש הלשכה שלו, וסיפר "קיבל אותה בירושה" מראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב מני יצחקי. "מלי מילאה את תפקידה על הצד הטוב ביותר", העיד ריטמן. "לאור בקשת גיא, ביקשתי ממנה להישאר בתפקידה ולסייע לו בכניסה חלקה לתפקיד. היא סיפרה לי שעל ההתחלה החליפו אותה ושהיא נרדפת. מבחינתה היה קיים רצון להזיק לה כי היא מזוהה איתי".

"שמעתי על האמירות 'מחנה רוני ומחנה גיא' אבל אני לא יודע להגיד מעבר לזה", הסביר. בהמשך, תיאר ריטמן את תחושתם של הקצינים המקורבים אליו. "הם סיפרו לי על תחושה של מחנאות ואמרו שיש להם סוג של תחושה שנוקמים בהם". ריטמן הוסיף כי הם הביעו תמיהה על האיסור לפנות לאגף משאבי אנוש באופן ישיר. "היו קודים, אבל אף פעם לא מנעתי משוטרים וקצינים פנייה כזו", אמר.

ריטמן: "ממקורביי שמעתי שיש תחושות קשות וזה פוגע בתפקוד"

בשלב זה, החל ריטמן לספר על הדומיננטיות של הקצינה המתלוננת בחטיבה, עם מינויו של ניר ועם מינוייה לתפקיד: "קוראים לה רח"טית (ראש החטיבה). אם זה כך, ההתנהלות לא תקינה. בתחושה של המקורבים אליי, זה פגע בהם עד כדי כך ופגע באווירה בחטיבה. אנחנו נפגשים מעת לעת ואנשים מדברים ואומרים להם קיבלתם בסוף תפקידים טובים, אבל ראיתי עצב ושמעתי כאב. שמעתי למשל על ע', שרבה עם מ' והועברה מתפקידה".

בשלב זה, שאל ביתן את ריטמן: "לפי העדויות, ראש חטיבה קיבל החלטות ממ', שפגעו בקצינים ופגיעה בתפקוד החטיבה. האם שמעת על פגיעה?". ריטמן השיב כי הוא נמנע מהשיח הרכילותי, אך סיפר: "ממקורביי שמעתי שישנה פגיעה וגם תחושות קשות ואם ישנן תחושות כאלו, אז זה פוגע בתפקוד, אבל צריך גם לבדוק את התפקיד שלה".

ביתן: "מניסיונך, מה רמת האמינות ומהימנות של קצינים ושוטרים, שדיברו איתך וסיפרו לך, ותפרט אם זה בריא לאווירה במידת ההבנה שלך".

ריטמן: "מי שנשארו איתי בקשר הם חבריי, הם אמינים מאוד ומסורים ואם לא, הם לא יהיו חברים שלי. אם כל מה שהם מספרים נכון, זה פוגע בהתנהלות ואני מבין שהאווירה הטובה ולא בריאה פגעה".

תנ"צ גיא ניר, מפקד חטיבת המודיעין במשטרה. 2011. ניר קידר, הארץ
תנ"צ גיא ניר/הארץ, ניר קידר

ביתן התעכב עם ריטמן גם על הודעת הווטסאפ, שבטעות נשלחה בקבוצה של החטיבה, שם הופיעו מסרים לא הולמים של ניר לקצינה. מיד עם שליחת ההודעה כינס ניר את החטיבה ודרש להפסיק עם השמועות על הרומן בין השניים. תשובתו של ריטמן לנושא זה הייתה מפתיעה: "שמעתי שכינס את החטיבה ונתן בראש. זאת לא התנהלות שאני הייתי עושה. גם אם בטעות נשלחה הודעה, לא צריך להשליך על אחרים. זה לא נשמע הגיוני. אנשים מדברים ושמעתי שזרקו על רומן. לדעתי, אין רומן וגיא הצטייר כבעל משפחה ולא נראה לי שהיה רקע רומנטי, אולי תלות לא סבירה, אבל לא נראה לי בתחושה סובייקטיבית, למרות התנהלות בין-אישית לא סבירה, לא נראה לי רומן".

ביתן: "האם ההתנהלות בחטיבה לא זועקת?"

ריטמן: "מהשמועות, זה משהו שצריך לעשות לו סוף ולא לתת לו להתנהל כשנתיים. למה לא נעשה, צריך לשאול. אלו שדיברו איתי הם אנשים שהם חברים אישיים שלי. מזמן היה מקום לעשות חריש עמוק".

ביתן ביקש לבדוק עם ריטמן אם היה מודע על הנחיות לשליחת שוטרים מהחטיבה לעבודות התנדבותיות במקום שבו עובדת אחותה של הקצינה. תשובתו של ריטמן הייתה כי לא ידוע לו עליהן, אך "אני לא רואה בזה פסול".

ביתן: "האם שמעת אם גיא עזב את הבית?"

ריטמן: "הייתה שמועה כזו, אך לא האמנתי שעזב את הבית".

בהמשך, שאל ביתן את ריטמן אם זה מקובל כי לעוזרת ראש החטיבה יהיה רכב, שכן הדבר לא היה בתקן. ריטמן ענה: "כשאני הגעתי, לא היה לעוזרת רח"ט רכב ולקודמתה. הייתה טענה למה אין לה רכב, כי יש הקפצות. סברתי שראוי שיהיה רכב ועשיתי רה-ארגון וסיפחתי רכב לעוזרת. בהחלט ראוי שיהיה לעוזרת ראש חטיבה יהיה רכב, אין כאן שאלה בכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully