וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סייע להשמדה באושוויץ: חמש שנות מאסר לאיש אס-אס לשעבר בן 94

17.6.2016 / 15:50

ריינהולד הנינג הורשע בסיוע לרצח 170 אלף בני אדם. במהלך משפטו, שעשוי להיות אחד האחרונים בגין פשעי השואה, הוא התנצל על מעשיו, אולם ניצולים שהעידו נגדו אמרו שזה לא מספיק: "איבדתי 35 בני משפחה, איך אתה יכול להתנצל על כך?"

צילום: רויטרס

ריינהולד הנינג, איש אס-אס לשעבר בן 94 ששירת כשומר במחנה אושוויץ, הורשע היום (שישי) בסיוע לרצח 170 אלף בני אדם. במה שעשוי להיות אחד מהמשפטים האחרונים בגין פשעי השואה, הנינג נידון לחמש שנות מאסר בשל חלקו בסיוע להשמדת בני אדם במחנה אושוויץ, בין ינואר 1942 ליוני 1944.

בסוף חודש אפריל, הודה הנינג בפני בית המשפט בעיירה דטמולד שבגרמניה כי ידע מה קורה במחנה ולא עשה דבר כדי לעצור זאת. הוא הוסיף כי הוא מתבייש במעשיו וכי הוא רוצה לנצל את משפטו כדי להתנצל בפני ניצולי השואה. "אני רוצה לומר שזה מפריע לי מאוד שהייתי חלק מארגון פשיעה כזה", אמר. "אני מתבייש שראיתי עוול ומעולם לא עשיתי משהו לגבי זה, ואני מתנצל על מעשיי. אני מאוד, מאוד מצטער".

בדיון נכח ליאון שוורצבאום, ניצול אושוויץ בן 95. הוא אמר כי הוא שמח שהנינג התנצל, אבל זה לא מספיק. "איבדתי 35 בני משפחה, איך אתה יכול להתנצל על כך?", אמר. "אני לא כועס, אני לא רוצה שהוא ילך לכלא, אבל הוא צריך להגיד יותר למען הדור הצעיר, כי האמת ההיסטורית היא דבר חשוב".

לקריאה נוספת:
הגרמני שנלחם להעמיד לדין את אחרוני הנאצים: "למען הקורבנות"
70 שנה אחרי: תכשיטים שהחביאו קורבנות אושוויץ נמצאו בספל ישן

ריינהולד הנינג, איש אס-אס לשעבר ששירת כשומר במחנה אושוויץ, בבית משפט בעיירה דטמולד שבגרמניה,  29 באפריל 2016. AP
"מתבייש שראיתי עוול". הנינג במשפטו/AP

עורך דינו של הנינג הקריא בבית המשפט הצהרה שבה פירט כיצד התנדב הנינג לוואפן אס-אס ב-1940, כשהיה בן 18, על פי הצעתה של אמו החורגת, ונלחם בכמה קרבות בתחילת מלחמת העולם השנייה. בזמן הלחימה הוא נפצע, וכשהחלים הוצב באושוויץ. לדבריו, כשנשלח למחנה המוות לא היה מודע לנעשה בו, אך גילה במהלך שירותו שם. "אנשים נורו, הורעלו בגז ונשרפו. יכולתי לראות איך גופות מועברות ממקום למקום, יכולתי להריח את הגופות נשרפות", סיפר.

בהמשך שובץ הנינג במגדל שמירה במחנה. לדבריו, כל השומרים קיבלו פקודה לירות בכל מי שינסה להימלט, אך הוא לא אמר אם אי פעם ירה במישהו בעצמו. "כל חיי ניסיתי לשכוח מהתקופה הזאת", אמר. "אושוויץ היה סיוט".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ליאון שוורצבאום, ניצול שואה במשפטו של ריינהולד הנינג ששירת כשומר במחנה אושוויץ, בבית משפט בעיירה דטמולד שבגרמניה,  29 באפריל 2016. AP
ניצול השואה ליאון שוורצבאום מעיד נגדו/AP

עד לאחרונה, התביעה בגרמניה הייתה נדרשת לספק עדויות לכך שהנאשמים היו מעורבים ישירות במעשי הרצח ההמוניים. ואולם, זה השתנה ב-2011, אז קבע בית המשפט שפעילותו של ג'ון דמיאניוק, ששירת במחנה ההשמדה סוביבור, נחשבת לשותפות לדבר עבירה ברצח המוני.

בשנה שעברה גזר בית משפט בגרמניה ארבע שנות מאסר על אוסקר גרונינג בן ה-94 בגין סיוע לרצח של 300 אלף בני אדם באושוויץ. גרונינג כונה "מנהל החשבונות של אושוויץ", מאחר שהיה אחראי על הכספים שהוחרמו מהאסירים במחנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully