וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 שנה אחרי: תכשיטים שהחביאו קורבנות אושוויץ נמצאו בספל ישן

אוצרי מוזיאון אושוויץ בפולין גילו טבעת זהב ושרשרת שהוחבאו בתחתית הכלי, שמוצג במקום יחד עם עשרות אלפי פריטים נוספים שנבזזו מיהודים במחנה. "למשפחות היהודיות הייתה תקווה שחפצי הערך יעזרו להן"

ספל שנמצא במחנה ההשמדה אושוויץ ובו הוחבאו תכשיטים. 18 במאי 2016. Mirosław Maciaszczyk, אתר רשמי
הזמן עשה את שלו - והתחתית הכפולה הופרדה. הספל שבו אותרו התכשיטים/אתר רשמי, Mirosław Maciaszczyk

אוצרים במוזיאון במחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ-בירקנאו שבפולין נתקלו בתגלית מפתיעה בזמן פעילות תחזוקה ושימור מוצגים – תכשיטים שהוחבאו בתוך ספל אמייל בן יותר מ-70 שנה. כפי הנראה, התכשיטים הוחבאו בידי יהודים שהגיעו למחנה והביאו עמם את הספל. תחתיתו הכפולה של הכלי, שהודבקה כדי להסתיר את התכשיטים, נהרסה עם הזמן וחשפה את חפצי הערך שהוסתרו.

הספל הוא חלק מתצוגה בת 12 אלף מוצגים ובה כוסות, קערות וצנצנות שנלקחו בידי הגרמנים ממזוודותיהם של האסירים והקורבנות שהובאו למחנה. כעת, עם מציאת התכשיטים, המוזיאון מתכנן להעבירם שיקום ושימור ולאחר מכן למקמם בתצוגה הקבועה שלו. עם זאת, הואיל ואין עליהם סימני זיהוי, נמסר כי הסיכויים לאתר את הבעלים נמוכים מאוד.

עוד ידיעות מהעולם:
צרפת: במהלך מחאת השוטרים על אלימות נגדם – ניידת הוצתה
המודיעין האמריקני: "האקרים זרים מרגלים אחר המועמדים לנשיאות"
הצוואה ש"המחבל בכובע" ניסה למחוק: "המחבלים מפריז – גיבורים"

תכשיטים שנמצאו בתוך ספל במחנה ההשמדה אושוויץ. 18 במאי 2016. Marcin Inglot, אתר רשמי
יוצרה בפולין לפני המלחמה. טבעת הזהב שנמצאה בתחתית הספל/אתר רשמי, Marcin Inglot

"התברר כי לאחד הספלים יש תחתית כפולה", סיפרה האנה קוביק, העובדת במוזיאון. "היא הייתה מוסתרת היטב, אבל מאחר שעבר זמן רב, מצבו של החומר הידרדר והתחתית השנייה נפרדה מהספל". בין תחתיות הכלי נמצאו טבעת עשויה זהב ושרשרת עטופה פיסת בד. בדיקת התכשיטים העלתה כי הם יוצרו בפולין בין השנים 1921 ו-1931.

מנהל המוזיאון, ד"ר פיוטר ציבינסקי, הסביר כי החבאת חפצי ערך מוזכרת רבות בעדויותיהם של ניצולי המחנה. לדבריו, "הנאצים שיקרו שוב ושוב ליהודים ואמרו להם שהם ייושבו מחדש ויוכלו לקחת כמות קטנה של חפצים עמם. בצורה זו, הם יכולים היו להיות בטוחים שימצאו את החפצים יקרי הערך האחרונים שהיו בידיהם של המשפחות המגורשות". הוא הוסיף כי העובדה שחלק מהחפצים הוחבאו טוב כל כך, כמו בין תחתיות הספל, "מוכיחה מצד אחד את ערנותם של הקורבנות לאופיו הגזלני של הגירוש, אבל מצד שני זה מראה גם שלמשפחות יהודיות היה תמיד שביב של תקווה, שאולי הפריטים היקרים האלו יעזרו להם להתקיים בהמשך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
תכשיטים שנמצאו בתוך ספל במחנה ההשמדה אושוויץ. 18 במאי 2016. Mirosław Maciaszczyk, אתר רשמי
השרשרת עטופה פיסת בד שנמצאה בתוך הספל/אתר רשמי, Mirosław Maciaszczyk

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully