וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת הטבח באורלנדו: "ליורה לא הייתה אף מטרה מלבד המועדון"

סוכן ה-FBI המוביל את חקירת הירי ב"פולס" הבהיר כי נמשכת חקירת המקרה, שמוגדר "פשע שנאה וגם פיגוע טרור". יו"ר צוות המודיעין בסנאט הוסיף כי הרשויות טרם הצליחו לבסס קשר בין היורה, עומר מטין בן ה-29, לארגוני טרור בינלאומיים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

סוכן הבולשת הפדרלית האמריקנית, FBI, רונלד הופר, המוביל את חקירת הטבח במועדון הגייז "פולס" באורלנדו, פלורידה, ביום ראשון האחרון, מסר הערב (רביעי) במסיבת עיתונאים כי "אין כל דבר המצביע על כך שליורה הייתה מטרה כלשהי מלבד מועדון 'פולס'". זאת, בהתייחסות לדיווחים שצצו בימים האחרונים בדבר "סיורים" שביצע היורה, עומר מטין, במוקדים נוספים באזור, כולל פארק שעשועים.

"זה היה מעשה אלים שנבע משנאה, והטיל טרור על קהילה שלמה", הבהיר הופר. "לכן, אגדיר זאת כפשע שנאה, ואגדיר זאת כטרור. זה שני הדברים". הסוכנות קוראת לעדי ראייה נוספים למתקפת הירי במועדון הגייז "פולס" שבה נהרגו 49 בני אדם, ליצור קשר עם החוקרים, והופר הבהיר כי הצוותים ממשיכים לבחון את הראיות הרבות מהזירה ומחפציו של היורה.

עוד בוואלה! NEWS:
סקר בארה"ב: טראמפ יטפל טוב יותר בטרור, אך התמיכה בו ירדה לשפל חדש
טרנסג'נדרית שפגשה את המחבל מאורלנדו: "הוא היה סקרן"
עקב הטבח באורלנדו: בארה"ב דנים בהחזקת נשק – ומביטים לעבר ישראל

זירת הירי ההמוני במועדון הלהט"ב "פולס" בעיר אורלנדו בארצות הברית. 12 ביוני 2016. GettyImages
קוראים לעדי ראייה נוספים להעיד. זירת הירי, יום ראשון/GettyImages

מוקדם יותר פורסם, בין היתר, כי נחקרה רעייתו של מטין, נור זהי סלמאן, שסיפרה לחוקרים כי היא עמדה לצד בן זוגה בעת שרכש את התחמושת והמחסנית ששימשו אותו בביצוע הירי, ואף הסיעה אותו למועדון "כדי לבחון את השטח". הופר הבהיר כי חקירתה הייתה "רק אחד מעשרות ראיונות" שקיימו אנשי FBI בימים האחרונים.

יו"ר צוות המודיעין של הסנאט האמריקני, הסנאטור ריצ'רד בר, הוסיף גם הוא הלילה מידע נוסף לגבי החקירה ואמר כי הרשויות לא הצליחו לבסס עדיין כל קשר בין מטין ובין ארגוני טרור בינלאומיים. "לא היו לו קשרים לקבוצות שעליהן אנחנו יודעים כיום", אמר בר לכתבים לאחר תדרוך לגורמי ממשל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
דונלד טראמפ בנאום במנצס'טר, ניו המפשייר, 13 ביוני 2016. רויטרס
"הנושא היחיד שאנחנו חייבים לדבר עליו עכשיו הוא האסלאם הקיצוני". טראמפ/רויטרס

בתוך כך, מתקפת הירי עוררה מחדש דיון ציבורי נרחב על מדיניות הנשק בארצות הברית. היום מסר המועמד הרפובליקני המסתמן לנשיאות דונלד טראמפ כי הוא ייפגש עם נציגי לובי הנשק NRA, על מנת לדון בדרכים למנוע מאזרחים שנמצאים תחת מעקב של סוכנויות הביון לרכוש כלי נשק. איגוד הרובאים השיב בהצהרה רשמית, שבה נטען כי "עמדתנו הרשמית לא השתנתה".

"ה-NRA מאמין כי לטרוריסטים אסורה להיות גישה לרכישת נשק או להחזקתו, נקודה", הבהיר כריס קוקס, מנכ"ל "המכון לפעילות חקיקתית" של הארגון. לדבריו, "כל מי שנמצא ברשימת המעקב של גורמי טרור ומנסה לרכוש נשק חייב להיחקר על ידי ה-FBI, ויש להשהות את המכירה כל עוד החקירה נמשכת".

דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט התייחס לפגישה המתוכננת, ומסר כי "הנשיא מאמין שהכוונה למנוע מחשודים לרכוש נשק היא הצעה די הגיונית. זה מסוג הדברים שאפילו אנשים עם חילוקי דעות עמוקים אמורים להסכים עליהם". לטענתו של ארנסט, המחוקקים הרפובליקנים בלמו חקיקה כזאת בעבר. הוא הוסיף: "בשלב הזה, לא ברור ממש מה כוונותיו", בהתייחסות לטראמפ, "נקדם בברכה תמיכה מכל אחד, כולל המועמד הרפובליקני המסתמן".

הילרי קלינטון בעצרת בחירות של המפלגה הדמוקרטית בדטרויט, מישיגן, ארצות הברית, 6 במרץ 2016. רויטרס
"אני לא מבינה איך אפשר לבנות חומה שתחסום את האינטרנט". קלינטון/רויטרס

זאת, לאחר שבימים האחרונים סירב טראמפ להתייחס באופן מפורש להגבלות על נשק, וטען כי "הנושא היחיד שאנחנו חייבים לדבר עליו עכשיו הוא האסלאם הקיצוני". אתמול מסר אד הנסון, בעלי חנות הנשק בסנט לוסי, פלורידה, שבה רכש היורה את כלי הנשק ששימשו לטבח, כי הוא עבר את כל בדיקות הרקע הנדרשות. לדבריו, "אנחנו לא מחליטים על החוקים, אנחנו פשוט מיישמים אותו".

יריבתו הדמוקרטית של טראמפ, הילרי קלינטון, הבהירה הערב באירוע עם משפחות של אנשי צבא בהמפטון, וירג'יניה כי יש להחמיר את תקנות הנשק. "אני לא מבינה איך אפשר לבנות חומה שתחסום את האינטרנט", טענה בהתייחסות להצעתו של טראמפ להקים חומה בגבול מקסיקו, והבהירה כי מעשה כזה לא יסייע כלל במאבק בטרור. לדבריה, יש צורך לאפשר לסוכנויות הביון את כל המשאבים הנחוצים על מנת להגיע לחשודים פוטנציאליים, ו"למנוע מהגורמים האלה לשים את ידיהם על כלי נשק".

עדי ראייה ובני משפחותיהם מחוץ למשטרת אורלנדו אחרי הירי ב"פולס", 12 ביוני 2016. רויטרס
"הכישלון לעשות משהו לא נתפס". עדי ראייה מחוץ למשטרת אורלנדו, יום ראשון/רויטרס

במקביל, הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי פתח הערב ב"פיליבאסטר", במטרה להכריח את חברי הסנאט לקדם חקיקה הנוגעת להגבלת תפוצת הנשק בארצות הברית. לדבריו מרפי, הוא יישאר באולם הסנאט "עד שנקבל סימן כלשהו שאפשר להגיע להסכמה". בפתח דבריו, הוא התייחס לירי בבית הספר היסודי סנדי הוק בניוטון, שבמדינתו קונטיקט, בשנת 2012. "הכישלון לעשות משהו, כלשהו, על מנת לעצור את הטבח הזה מכאיב ולא נתפס", אמר.

מרפי מבקש לקדם הצבעה על הצעת חוק שקידמה הסנאטורית הדמוקרטית דיאן פיינשטיין, שתאפשר לממשלה למנוע מכירת נשק וחומרי נפץ לגורמים החשודים בטרור, ולהרחיב את בדיקות הרקע הנדרשות. הצעת החוק עלתה לראשונה בחודש דצמבר, לאחר הירי בסן ברנרדינו, שבו נהרגו 14 בני אדם. עם זאת, המחוקקים הרפובליקנים התנגדו לה.

(עדכון ראשון: 21:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully