וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב הטבח באורלנדו: בארה"ב דנים בהחזקת נשק – ומביטים לעבר ישראל

15.6.2016 / 9:10

הירי במועדון הלהט"בי הצית מחדש את הוויכוח על סוגיית החזקת הנשק וגרר השוואות בין המדיניות המתירנית בארה"ב לזו הנוקשה בישראל. "בחור כזה לא יכול היה לקבל אישור לרכוש נשק בארץ"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

מאז הפיגוע שאירוע במועדון הקהילה הגאה באורלנדו בסוף השבוע, ארצות הברית מחפשת תשובות לשאלות הקשות ביותר: איך אירע הדבר? למה? ומה ניתן לעשות כדי למנוע מקרים דומים בעתיד? השאלות הללו נמהלו בוויכוח הפוליטי הקשה שניטש במדינה על רקע הבחירות לנשיאות, שבמסגרתו מדגישים במפלגה הרפובליקנית את העובדה שהרוצח היה מוסלמי שהזדהה עם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ואילו הדמוקרטים מדגישים את הקלות הבלתי-נסבלת שבה אותו רוצח הצליח לרכוש נשק אוטומטי קטלני. בארצות הברית אירעו בשנה החולפת קרוב לשליש ממקרי הירי ההמוני ברחבי העולם - יותר מבכל מדינה אחרת על פני כדור הארץ.

כחלק מהניסיון למצוא תשובות, יש בתקשורת האמריקנית מי שמפנה את מבטו דווקא לעבר ישראל, מדינה המתמודדת זה שנים רבות עם איום טרור קשה ופיתחה מיומנויות רבות בתחום. במקביל, בישראל יש חוקים נוקשים הרבה יותר מאלה של ארצות הברית בכל הקשור למכירת כלי נשק לציבור הרחב.

עוד בנושא:
אשתו של המחבל מאורלנדו: "הסעתי אותו למועדון כדי לבחון את השטח"
"בחור שקט וחביב": ביקור במסגד שממנו יצא המחבל מאורלנדו
מבלים במועדון באורלנדו: "היורה ביקר בקביעות והתחיל עם גברים"

זירת הירי במועדון גייז באורלנדו, פלורידה, ארצות הברית, 12 ביוני 2016. AP
"למה לעזאזל צריך לאפשר לכל אחד לרכוש רובה אוטומטי?" אזור המועדון באורלנדו לאחר הטבח/AP

רשת "פוקס ניוז", המזוהה עם הימין בארצות הברית וידועה בהתנגדותה הנחרצת לפיקוח על מכירת נשק, נאלצה אתמול לחרוג מעט מהקו הנצי שלה בנושא הזה כששידרה ריאיון עם ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד ברק. במהלך הריאיון הדגיש ברק את חשיבות ההתמודדות עם איום הטרור האיסלאמיסטי, אך התייחס גם לפערים בין ארצות הברית לישראל בכל הקשור להגבלות על מכירת נשק.

"בחור כזה לא יכול היה לקבל אישור לרכוש נשק בישראל", הסביר ברק למראיינת ליז קלאמן. "למעשה, בישראל אף אחד, כולל אני, לא יכול לקבל רישיון למשהו יותר מאקדח פשוט". זאת בשעה שבארצות הברית אנשים החשודים בטרור, או כאלה שהייתה להם בעבר בעיה נפשית, יכולים לרכוש רובים אוטומטיים באין מפריע. "אפשר להבין את האתוס האמריקני של החזקת נשק", אמר ברק", אבל אנשים ברחבי העולם לא מבינים למה לעזאזל צריך לאפשר לכל אחד לרכוש רובה אוטומטי".

באתר של רשת פוקס נכתב בעקבות הריאיון כי "חוקי הנשק בישראל הם יחסית נוקשים. אסור למכור רובי סער, ובעלי אקדחים מוכרחים לרשום אותם ברישום ממשלתי. בעלים של אקדח בישראל חייב להיות בן 21 לפחות, וגם אזרח או תושב קבע של ישראל". ברק ציין בריאיון כי על רשויות החוק האמריקניות למצוא את האיזון הנכון בין הזכויות החוקתיות של האזרחים לבין ביטחון הציבור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אהוד ברק, 23 במרץ 2016. ראובן קסטרו
"אפשר להבין את האתוס האמריקני של החזקת נשק". ברק/ראובן קסטרו

גם בצד השמאלי של מפת התקשורת האמריקנית, באתר החדשות הפופולארי "האפינגטון פוסט", עלתה ישראל לכותרות לאחר הטבח באורלנדו - והפעם בהקשר חיובי יחסית. זאת בכתבה נרחבת שפורסמה באתר על חוקי החזקת הנשק בישראל.

הכתבה נפתחה בהשוואה בין הפיגוע באורלנדו, שכוון נגד מועדון של הקהילה הגאה בעיר, לבין פיגוע הדקירה שביצע לפני כשנה המחבל היהודי ישי שליסל במצעד הגאווה בירושלים. "שליסל, בניגוד למחבל מפלורידה עומר מטין, מתגורר במדינה שבה יש חוקי נשק נוקשים", הוסבר בכתבה. "לכן, כאשר הוא תקף במצעד הגאווה בירושלים בשנה שעברה, הוא היה חמוש בסכין - לא ברובה סער. לפני שנתפס הוא דקר שישה אנשים, ובהם נערה בת 16 (שירה בנקי – א"ת) שנהרגה. לעומתו, עומר מטין השתמש ברובה אוטומטי וירה ביותר ממאה אנשים, ומהם 49 נהרגו".

עומר מטין החשוד ברצח 50 בני אדם במועדון המזוהה עם קהילת הלהט"ב באורלנדו, ארצות הברית. 12 ביוני 2016. רויטרס
בישראל היה כנראה נאסר עליו להחזק בנשק. מטין/רויטרס

בהמשך הכתבה הוסבר כיצד ישראל אינה מאפשרת לכל אדם לרכוש נשק ללא פיקוח ומגבלות, בניגוד לנוהג במדינות רבות בארצות הברית. אחד המרואיינים בכתבה, ד"ר דניאל גורדיס ממרכז שלם בירושלים, נשאל אם אזרח או תושב בישראל יכול היה לרכוש את הרובה הקטלני שרכש מטין כחוק, ובאמצעותו ביצע את הטבח בפלורידה. "לעולם לא, אין סיכוי", השיב גורדיס בביטחון וסיפר כיצד התקשה בעבר, כאזרח ישראלי שומר חוק, לקבל רישיון לאקדח.

בכתבה צוין גם כי רבים מפיגועי הירי שביצעו פלסטינים בחודשים האחרונים, כולל הפיגוע במתחם שרונה בתל אביב בשבוע שעבר, נעשו בעזרת כלי נשק מאולתרים המיוצרים בשטחים, ואינם מתקרבים לאיכות של כלי הנשק שהפעיל מטין במועדון בפלורידה. ואכן, בסרטון של הפיגוע במתחם שרונה ניתן לראות כי לאחד המחבלים הייתה תקלה בנשק במהלך הירי. אפשר רק לדמיין כיצד היו נראים פיגועים אלה אם לכל מחבל פלסטיני שהיה חושק בכך הייתה אפשרות לקנות בחנות הסמוכה לביתו רובה סער מאותו דגם שרכש מטין בפלורידה.

הדיון בנושא הגיע גם לערוץ הטלוויזיה הממלכתי PBS המשדר מוושינגטון, ושם ערכו תחקיר המשווה בין חוקי הנשק המקלים בארצות הברית לבין אלה הקיימים בשאר מדינות העולם. בהקשר של ישראל נכתב כי "בישראל יש חוק גיוס חובה לצבא, ורובים הם חלק מחיי היום-יום במדינה. ואולם, המתגייסים לצבא עוברים סינון פסיכולוגי ומקבלים הדרכה לשימוש בנשק. לאחר השירות הצבאי, אזרחי ישראל מחויבים לציית לחוקי הנשק במדינה, שהם יחסית נוקשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully