וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בחור שקט וחביב": ביקור במסגד שממנו יצא המחבל מאורלנדו

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לאורלנדו

14.6.2016 / 10:20

עומר מטין, שרצח 49 בני אדם, הצטייר "נורמלי לחלוטין" בעיני חלק מהקהילה המוסלמית בעיירה פורט פירס שבפלורידה, שמונחית לגלות קיצוניות בין חבריה. מתפלל במסגד לשליח וואלה! NEWS באורלנדו: "הוא ביקר פה ביום שישי"

צילום: צולם באמצעות סמרטפון של וואווי, עריכה: שניר דבוש

כשהשמש הראתה סימנים של שקיעה בעיירה פורט פירס שבדרום-מזרח פלורידה, החלו להגיע המתפללים הקבועים של מסגד "המרכז האסלאמי של פלורידה-פורט פירס" כדי לאכול את סעודת האיפטאר בסיומו של יום נוסף בחודש הרמדאן. האימאם של המסגד שהגיע גם הוא למתחם, הבחין בקבוצת העיתונאים שהמתינה לו בחוץ. הוא עצמו לא מוכן לדבר עם התקשורת, אך הוא מאפשר לצלם בתוך המסגד, שאותו פקד רק ביום שישי האחרון המחבל עומר מטין שרצח למחרת 49 בני אדם במועדון "הפולס", כמעט 190 קילומטרים משם.

פורט פירס, עיר קטנה שמונה כ-40 אלף תושבים, שוכנת על חוף הים באמצע הדרך שבין מיאמי לאורלנדו. האווירה השלווה והנופים הפסטורליים מקשים לקבל את העובדה כי שני מחבלים יצאו מאזור זה בשנתיים האחרונות. האחד הוא מוניר מוחמד אבו סלאח שביצע פיגוע התאבדות בסוריה בשנת 2014. האחר הוא מטין.

אימאם המסגד, שביומיים האחרונים דווקא הסכים לדבר עם העיתונאים, החליט אתמול (שלישי) למנות דובר מטעמו, ווילפרדו רואיז איש הקהילה המוסלמית בפלורידה. כשנשאל הדובר על מגמת ההקצנה בקהילתו, השיב: "הקהילות שלנו מונחות לאתר סימנים להקצנה בתוכן, וברגע שקיצוניות שכזו מתגלה יש צוות שלם של מומחים מתחום בריאות הנפש, הדת, עובדים סוציאליים ועורכי דין שיכולים לשוחח עם האדם הזה". לדבריו, "הכוונה היא לאדם שמגלה סימני הקצנה ולא לאדם שהולך לבצע פשע, כי אז הפרוטוקול הזה לא תקף. במקרה כזה הפרוטוקול הוא לפנות למשטרה".

לקריאה נוספת:
מבלים במועדון באורלנדו: "היורה ביקר בקביעות והתחיל עם גברים"
טראמפ לאחר הטבח באורלנדו: "מוסלמים יגייסו את ילדינו לדאעש"
"לא לתת לפחד לנצח": בקהילת הלהט"ב באורלנדו מעכלים את האובדן

המרכז האסלאמי פורט-פירס באורלנדו, פלורידה. יוני 2016. עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, עמרי נחמיאס
"צוות שלם של מומחים מטפל בהקצנה", המסגד בפורט פירס/עמרי נחמיאס , עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

אחד העיתונאים מקשה על רואיז ומציין כי מדובר בקהילה קטנה ורומז על כך שמטין אינו המחבל הראשון שיצא מהעיר. "אם האדם הזה לא מגלה סימני הקצנה כלפי המשפחה או הסביבה הקרובה שלו, אי אפשר באמת לאתר כל מקרה", השיב הדובר. זאת אף שאשתו לשעבר סיפרה כי מטין נהג להכות אותה. לשאלת וואלה! NEWS אם היו סימנים שכאלה במקרה של מטין, ענה רואיז בהתחמקות: "אני לא יודע כי מעולם לא פגשתי את עומר. אני לא מהקהילה הזו, אני רק מכיר את האימאם".

"המרכז האסלאמי" בנוי כבית מגורים סטנדרטי. חדר אחד משמש לתפילה, חדר אחר מיועד לשיעורים, ובין שניהם ישנו מטבח. סעודת "האיפטאר" נערכת בסלון המתחם. ככל שהערב יורד גוברת התכונה בתוך המרכז. עוד ועוד מתפללים נכנסים פנימה, נושאים עמם מאכלים שבישלו לסעודה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
המרכז האסלאמי פורט-פירס באורלנדו, פלורידה. יוני 2016. עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, עמרי נחמיאס
"נפגשים ומנהלים שיחות חולין". מתכוננים לסעודה/עמרי נחמיאס , עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

מרבית הבאים למסגד נמנעים גם הם מלענות לשאלות העיתונאים. מוסא אמלייט היה בין היחידים שהסכים לשפוך אור על אופיו של המחבל. הוא תיאר אותו כ"בחור שקט וחביב", וסיפר כי פגש אותו ביום שישי האחרון, יממה לפני שיצא למסע הטרור הרצחני במועדון באורלנדו. "היינו נפגשים פה ומנהלים שיחות חולין. 'מה שלומך, מה שלום הילד', דברים מהסוג הזה", שיתף אמלייט.

כשנשאל איך הגיב כשהבין שחברו לבית התפילה עומד מאחורי מקרה הירי החמור ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, ענה: "לא האמנתי למשמע החדשות. כלומר, ראיתי את השם והפנים, ידעתי בדיוק מי הוא, אבל הייתי בשוק". לשאלת וואלה! NEWS על תדירות התפילות של המחבל במסגד, השיב מוסא כי הוא היה מגיע פעמיים-שלוש בשבוע. "ביום שישי האחרון הוא נראה רגיל והתנהג נורמלי לחלוטין", קבע.

המבנה בו גר המחבל שביצע את הטבח באורלנדו, פלורידה. יוני 2016. עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, עמרי נחמיאס
נערכו סריקות מחשש לחומרי נפץ. מתחם הדירות שבו התגורר/עמרי נחמיאס , עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

מטין התגורר בקומה התחתונה של קומפלקס דירות "וודלנד", מרחק נסיעה קצר מהמסגד שבו נהג להתפלל. דיירי הבניין הסתגרו הערב בדירותיהם. מי שנקלע הלילה למקום לא יכול היה להעלות על דעתו את גודל הדרמה שהתרחשה שם רק 24 שעות קודם, כשכוחות ביטחון גדולים פשטו על המתחם, וסרקו אותו מחשש להימצאות חומרי נפץ בדירתו של מטין. למעט כמה צוותי צילום וניידת אבטחה שנשלחה למתחם, לא נראו דיירים רבים בסביבה.

מסיור ברחובות פלורידה מוסיף האבל להיות מורגש בכל פינה. הדגלים ברחבי המדינה הורדו לחצי התורן. מתחמי הקניות, ששלטי החוצות האלקטרוניים שלהם מבשרים בדרך כלל על מבצעים מיוחדים, שינו את הכיתוב ל"התפללו למען אורלנדו". גם בתחנות הרדיו, אפילו אלה המשדרות בדרך כלל אך ורק מוזיקה, נפתח מעין "גל פתוח" שבמסגרתו ניתנה לתושבים אפשרות להתקשר ולשתף בחששותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully