וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר בארה"ב: טראמפ יטפל טוב יותר בטרור, אך התמיכה בו ירדה לשפל חדש

15.6.2016 / 18:00

לאחר הטבח באורלנדו, שיעור האמריקנים המחזיקים בדעה שלילית כלפי המועמד הרפובליקני המסתמן הגיע לשיא. האזרחים מפולגים בנוגע להחמרת תקנות הנשק, ו-69% מהם מתנגדים להגברת המעקב המודיעיני אחר מוסלמים

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

בווידאו: לאחר הטבח באורלנדו, טראמפ שב על הקריאה לאסור על כניסת מוסלמים לארה"ב

אזרחי ארצות הברית סבורים כי המועמד הרפובליקני המסתמן לנשיאות דונלד טראמפ יטפל טוב יותר באיום הטרור מיריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון, אך מעדיפים את שרת החוץ לשעבר כנשיאה – כך עולה מסקר חדש שפורסם הלילה (רביעי) באתר האמריקני "בלומברג". על פי סקר משותף של רשת ABC ושל "וושינגטון פוסט", 71% מהאמריקנים מחזיקים בעמדה שלילית כלפי טראמפ, ורק 29% מחזיקים בעמדה חיובית כלפיו - שפל מתחילת הקמפיין שלו לנשיאות.

על פי סקר של בלומברג שנערך במהלך סוף השבוע האחרון בקרב 750 נשאלים, חלקם לאחר הטבח במועדון הגייז "פולס" באורלנדו, פלורידה, קלינטון זוכה ל-49% תמיכה בשאלה "במי תתמוך בבחירות לנשיאות?". טראמפ זוכה ל-37% תמיכה בלבד. מועמד המפלגה הליברטריאנית, גרי ג'ונסון, שלאחרונה הבכיר הרפובליקני מיט רומני הביע בו תמיכה, קיבל תמיכה מפתיעה בסקר, עם 9% מקולות הנשאלים.

עוד בוואלה! NEWS:
טרנסג'נדרית שפגשה את המחבל מאורלנדו: "הוא היה סקרן"
עקב הטבח באורלנדו: בארה"ב דנים בהחזקת נשק – ומביטים לעבר ישראל
אשתו של המחבל מאורלנדו: "הסעתי אותו למועדון כדי לבחון את השטח"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, כשנשאלו המשתתפים בסקר מי יטפל טוב יותר באיום הטרור, המגמה התהפכה – אך הפער הצטמצם. 50% מהנשאלים השיבו כי יסמכו יותר על טראמפ, לעומת 45% שנקבו בשמה של קלינטון. גם בשאלה "במצב דומה לזו של תקרית הירי במועדון באורלנדו, על מי תסמוך יותר בתור נשיא?", רשם איל הנדל"ן מניו יורק יתרון על פני קלינטון, עם 45% מול 41%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסקר המחיש היטב את הפילוג בציבור האמריקני בכל הנוגע לתיקון השני לחוקה, המאפשר לכל אזרח להחזיק בנשק. הסוגיה שבה למרכז השיח הציבורי בימים האחרונים, לאחר שהתבררה הקלות שבה רכש היורה עומר מטין את הנשק ששימש אותו ביום ראשון. על השאלה "האם על ארצות הברית לאסור מכירה של רובים אוטומטיים או חצי אוטומטיים לאזרחים?", השיבו 50% כי הם מתנגדים לאיסור שכזה, ואילו 48% תמכו בו.

סקר נוסף, של רשת CBS, מעלה נתונים דומים. על פי סקר זה, 57% מהאמריקנים תומכים בהחמרת תקנות הנשק – עלייה של 13 נקודות מהנתון המקביל בחודש דצמבר האחרון – אולם ניכר כי קיים פער משמעותי בין מצביעי שתי המפלגות הגדולות. 79% מהנשאלים שהביעו תמיכה במפלגה הדמוקרטית קראו להגבלת רישיונות הנשק, ואילו רק 36% מהמצביעים הרפובליקנים תמכו בכך.

עדי ראייה ובני משפחותיהם מחוץ למשטרת אורלנדו אחרי הירי ב"פולס", 12 ביוני 2016. רויטרס
מעשה טרור - וגם פשע שנאה נגד להט"בים. עדי ראייה מחוץ למשטרת אורלנדו/רויטרס

בניגוד לכך, קיימת הסכמה נרחבת בקרב הציבור האמריקני כולו כי יש צורך לערוך בדיקות רקע לכל מי שמבקש לרכוש כלי נשק. כ-90% מהנשאלים, רפובליקנים, דמוקרטים ומצביעים עצמאיים כאחד, תומכים בכך, על פי סקר CBS. בנוסף לכך, 57% מהנשאלים סבורים כי הטבח באורלנדו היה מעשה טרור וגם פשע שנאה נגד להט"בים. רק 14% סבורים כי היה זה מעשה טרור בלבד, ו-25% סבורים כי מדובר בעיקר בפשע שנאה.

בסקר "בלומברג", נשאלו המשתתפים בנוגע לקריאתו של טראמפ לנשיא ברק אובמה להשתמש במונח "אסלאם קיצוני". אתמול הגיב לכך אובמה בנאום בבית הלבן: "נהוג לבקר אותי ואת ממשלי על כך שלא השתמשנו במינוח 'איסלאם קיצוני'. הם אומרים כי אי אפשר להביס את דאעש בלי להשתמש במינוח הזה". לדבריו, "מה זה ישנה? האם זה יהפוך את דאעש למחויב פחות להרג אמריקנים? התשובה היא לא. לקרוא לאיום בשם אחר לא אומר שהוא ייעלם, מדובר בהסחת דעת פוליטית".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מסר הצהרה בעניין בטבח באורלנדו. רויטרס
"לקרוא לאיום בשם אחר לא אומר שהוא ייעלם". אובמה, אתמול/רויטרס

47% מהנשאלים הסכימו עם הטענה כי "הימנעות משימוש במונח 'אסלאם קיצוני' גורמת לארצות הברית להיראות חלשה במאבק מול הטרור". עם זאת, 44% מהם התנגדו לה. במקביל, מרבית המשתתפים דחו את דבריו של טראמפ, שטען כי אובמה לא נלחם מספיק בטרור. כמו כן, 51% מהנשאלים בסקר של רשת CBS הביעו התנגדות לתגובתו של טראמפ לטבח באורלנדו.

61% מהנשאלים בסקר "בלומברג" התנגדו לטענה כי "הנשיא אובמה לא נוקט צעדים חזקים כדי לעצור את הטרור בתוך ארצות הברית כי הוא מצדד במוסלמים", ורק 31% תמכו בה. 44% מהנשאלים בסקר של רשת CBS תומכים בתגובתו של אובמה לטבח באורלנדו, ו-34% מתנגדים לה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שאלה נוספת בסקר התייחסה לטענתו של טראמפ כי "רשויות החוק צריכות להגביר את המעקב על אמריקנים מוסלמים, גם אם זה נוגד את החירות האזרחית שלהם". 69% הביעו התנגדות לאמירה זו, ורק 27% תמכו בה. באופן דומה, 62% מהנשאלים בסקר CBS התנגדו לאיסור מוחלט על כניסת מוסלמים לארצות הברית, ו-31% תמכו בהצעה זו. הנתונים דומים גם בפילוח מפלגתי.

דונלד טראמפ בנאום במנצס'טר, ניו המפשייר, 13 ביוני 2016. רויטרס
71% מהנשאלים מחזיקים בדעה שלילית כלפיו. טראמפ, השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully