וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעשיות הביטחוניות חוששות מהחלטת הבית הלבן: "הפרויקטים יתעכבו"

15.6.2016 / 9:30

הודעת הממשל כי הוא מסרב לתוספת התקציב לישראל מהווה מכה לתעשייה המקומית, שתתקשה להשלים את פיתוח המערכות להגנה מפני טילים. ברקע העיכוב גם בחתימה על חבילת הסיוע, ביקורו של ליברמן בארה"ב בשבוע הבא יהיה מבחן הכוח הדיפלומטי הראשון שלו

צילום: רוני כנפו, עריכת תוכן: לירן מוסלי בן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

הודעת הבית הלבן הלילה (רביעי) ולפיה הוא מתנגד לתוספת של 455 מיליון דולר למימון תכנית ההגנה הישראלית מפני טילים מהווה מכה לתעשיות הביטחוניות בארץ. המהלומה העיקרית הונחתה בעיקר על התעשייה האווירית, שמשתפת פעולה לפיתוח ולייצור מערכת ה"חץ" ולחברת רפאל, שמשלבת את פיתוח וייצור מערכת "כיפת ברזל" עם חברת "רייתהון" האמריקנית. על אף שחלקים גדולים מהתקציב מיועדים לקנייה אצל חברות אמריקניות, נתח משמעותי ממנו עובר לחברות ישראליות.

באופן מסורתי, היה מחליט הממשל האמריקני על גובה התקציב שמוענק לישראל כסיוע ביטחוני, ולאחר מכן היו פונים גורמים ישראליים אל הקונגרס לקבל תוספת תקציב גדולה, בקשה שלרוב הייתה מתקבלת. את המסורת הזו, כנראה, רוצה הנשיא ברק אובמה להפסיק. הבית הלבן הבהיר לישראל כי בכוונתו לקצץ בגובה חבילת הסיוע הביטחוני, שהייתה אמורה להיחתם בתחילת השנה, ולא להיענות לתוספת של מיליארד דולר כפי שביקשה ישראל.

עוד בנושא:
הבית הלבן: "הסיוע הביטחוני לישראל יהיה הגדול ביותר בהיסטוריה"
רוב מוחץ בסנאט לאובמה: הגדל את הסיוע הביטחוני לישראל
חבילת הסיוע הביטחוני: בכיר ישראלי נפגש עם יועצי אובמה

מערכת שרביט קסמים ניסוי. אגף דוברות והסברה,, משרד הביטחון
ניסוי במערכת "שרביט קסמים", דצמבר/משרד הביטחון, אגף דוברות והסברה,

בירושלים טענו בשיחות רשמיות כי המזרח התיכון משתנה - מדינות ערביות מתחמשות באופן חסר תקדים ואיראן חתמה על הסכם עם המערב המאפשר לה להכניס לקופתה מאות מיליארדים בעתיד - ולכן יש להגדיל את הסיוע בשל הצורך לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל. בשל כך החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו להשעות את החתימה על הסכם הסיוע לעשור הקרוב, תוך רמיזה שימתין לנשיא החדש שיתחיל בתפקידו בינואר הקרוב.

בוושינגטון לא אהבו את גרירת הרגליים של ירושלים והעבירו מסר ברור כי התקציב לא יגדל. ואולם, הם הבהירו כי ייפתחו תחומים נוספים עבור ישראל, כולל שיתופי פעולה חדשים בתחום המודיעין והמרחב הקיברנטי. בירושלים לא השתכנעו ובלית ברירה הוחלט להמתין להתפתחויות לקראת הבחירות תוך ניסיונות שתדלנות בקונגרס. גם המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ לא בהכרח תרם לאווירה, כשהודיע שיש לקצץ בתקציב הסיוע הביטחוני. לאחר מכן הוא ניסה להבהיר את דבריו כדי לא לאבד את הקול היהודי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שר הביטחון אביגדור ליברמן בסיור ראשון מאז כניסתו לתפקיד, פיקוד צפון. 7 ביוני 2016. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
יעלה את סוגיית העיכוב במהלך ביקורו בארה"ב. ליברמן בשבוע שעבר/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

אובמה לא אהב בלשון המעטה את ניסיונות הכיפוף של ישראל והאפשרות שהנקמה תוגש באופן קר לממשלת נתניהו הייתה עניין של זמן. פקידים במערכת הביטחון סירבו להגיב לפרסומים והפנו למשרד ראש הממשלה למתן תגובות. בתעשיות הביטחוניות אמרו הבוקר כי הכתובת הייתה על הקיר. "לכולם היה ברור שזה עניין של זמן עד שאובמה יעשה מהלך באמצעות הקונגרס כדי לשבור את המסורת, במיוחד אחרי שהבהיר כי ישראל לא תקבל יותר ממה שהוא הציע מנשיא אחר", הסביר גורם בכיר בתעשיות. "אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון וישראל לא תכניס את היד לכיס, הפרויקטים יתעכבו".

בשלב זה ממתינים בתעשיות ובמערכת הביטחון לראות כיצד יגיבו נתניהו ושר הביטחון החדש אביגדור ליברמן, ועד כמה יוכלו הלוביסטים של חברות הענק כמו רייתהון ובואינג, שנפגעות אף הן מהמהלך, להשפיע על הבית הלבן לשנות את ההחלטה. זאת מאחר שלא רק פיתוח מערכות כמו "חץ", "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים" עלולות להיפגע, אלא גם ייצואן ומכירתן שנועדה להגדיל את הרווחים על הפרויקטים הללו.

ליברמן אמור להשתתף בשבוע הבא בטקס בארצות הברית לגלילת מטוס ה-F-35 הראשון שיימסר באופן רשמי לחיל האוויר. במערכת הביטחון מעריכים כי ליברמן, שזה יהיה ביקורו הראשון כשר הביטחון בארצות הברית, ייאלץ להעלות על סדר היום את ההחלטה של הבית הלבן ואת והעיכוב בתקציב הסיוע האמריקני, שאמור להיחתם עד סוף השנה הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully