וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן נגד תוספת התקציב שהקונגרס הקצה לישראל

15.6.2016 / 4:00

מחלקת התקציב הביעה את התנגדותה הרשמית לתוספת של 455 מיליון דולר שהקצה הקונגרס למימון התכנית של ישראל להגנה מפני טילים. "יעצנו לנשיא להטיל וטו". שדולת איפא"ק: "מאוכזבים עמוקות, התכנית קריטית לביטחון"

צילום: ועידת AJC, עריכה: אביב אירגז

בווידאו - סוזן רייס, יועצת אובמה לביטחון לאומי: "השמירה על ביטחון ישראל היא אינטרס אמריקני", בשבוע שעבר

מחלקת התקציב בבית הלבן הודיעה הלילה (רביעי) באופן רשמי כי היא מתנגדת לתוספת לטובת מימון התכנית של ישראל להגנה מפני טילים שאישר הקונגרס בחודש שעבר. התוספת שאושרה היא בגובה 600 מיליון דולר – 455 מיליון דולר יותר ממה שהקצה לכך ממשל אובמה בהצעת התקציב שלו לשנת 2017.

לפי ההצעה שאישר הקונגרס, היו אמורים לעבור 269 מיליון דולר למחקר ופיתוח, 62 מיליון דולר למערכת כיפת ברזל ו-270 מיליון דולר למערכות ההגנה מטילים "חץ" ו"קלע דוד". אלא שהלילה פרסמה מחלקת התקציב הודעה ארוכה של עשרות סעיפים, שבה נכתב כי הקונגרס החליט להגדיל את התקצוב לשנת 2017 בניגוד לעמדת הממשל. אחד מאותם סעיפים היה בנושא ההגנה מטילים. "הממשל מתנגד לתוספת של 455 מיליון דולר יותר מהצעת התקציב לשנת 2017 עבור רכש ישראלי להגנה מטילים, וכן עבור תכניות משותפות", נכתב בהודעה.

בהודעה נכתב מפורשות כי אם הקונגרס ינסה לקדם את כל השינויים התקציביים שצוינו במסמך, ובהם ביטול תוספת התקציב לישראל, אז "יועציו הבכירים של הנשיא ייעצו לו להטיל על כך וטו". כמו כן, בעת שהממשל הודיע על התנגדות לתוספת התקציב למימון תכניות הגנה מטילים עבור ישראל, במסמך נמתחת ביקורת על ההחלטה להפחית 324 מיליון דולר מתכנית ההגנה האמריקנית נגד טילים בליסטיים.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מסר הצהרה בעניין בטבח באורלנדו. רויטרס
"יועציו הבכירים של הנשיא ייעצו לו להטיל וטו". אובמה/רויטרס

המסמך של הבית הלבן תוקף בחריפות את התקציב שגובש בקונגרס ומכנה אותו "מסוכן ובזבזני". אמנם פסקת הפתיחה אינה מתייחסת ישירות לישראל, אלא לכלל הצעת התקציב, אך בין הדוגמאות המובאות במסמך ככאלה שהממשל מתנגד להן, כמו תוספות מימון לנושאות מטוסים וספינות קרב, נזכרת גם תוספת התקציב לישראל. "אסטרטגיית הביטחון של הממשל היא להשקיע כל דולר במקום שבו תהיה לו את ההשפעה הגדולה ביותר", נכתב בפסקת הפתיחה. "הממשל מתנגד בתוקף להכללה של הוראות אידיאולוגיות בעייתיות, שהן מחוץ לתחום בגיבוש תקציב".

איפא"ק: קוראים לקונגרס להמשיך בקידום התכנית

השדולה היהודית איפא"ק, שקידמה את אישור תוספת התקציב בחודש שעבר, פרסמה בתגובה הודעה חריפה. "אנחנו מאוכזבים עמוקות מהודעת הממשל, שביקרה את החלטת ועדת ההקצבות הביטחוניות לתקצב את שיתוף הפעולה בין ארצות הברית לישראל בתחום ההגנה מפני טילים", נכתב בהודעה. השדולה התייחסה גם למחלוקת בין ממשל אובמה לבין הקונגרס. אף שבקונגרס יש רוב רפובליקני, נטען בהודעת איפא"ק כי "הקונגרס הגדיל את הקצבת הממשל בתמיכה דו-מפלגתית, כפי שעשה בכל שנה זה יותר מעשור".

עוד נכתב בהודעת השדולה: "התכניות הללו קריטיות לביטחון ישראל בשעה שהאיומים סביבה גדלים, והיא יכולה גם לתרום באופן משמעותי לתכניות של ארצות הברית להגנה מפני טילים. אנחנו מריעים לקונגרס על תמיכתו העקבית בתכניות מפתח אלה וקוראים לו להמשיך ולקדם את התכנית במימון מלא בשנת 2017". משגרירות ישראל בוושינגטון לא נמסרה תגובה להודעת הבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully