וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סעודיה איימה על מזכ"ל האו"ם - והוא הסיר אותה מהרשימה השחורה"

9.6.2016 / 15:29

גורמים דיפלומטיים טוענים כי ערב הסעודית הפצירה בבאן להסירה מהרשימה שמאשימה אותה בהרג ילדים, ואיימה כי תורה על הוצאת פסק הלכה שתאסור על קשרים עם האו"ם. עוד נמסר כי הסעודים הזהירו כי יפסיקו לתמוך בארגון הסיוע לפלסטינים

צילום: AP, עריכה: שניר דבוש

האו"ם הכריז ביום שני האחרון כי הסיר את הקואליציה הנאבקת בחות'ים בהובלת ערב הסעודית מהרשימה השחורה של מפרי זכויות הילד, שאליה נכנסה שבוע קודם לכן בגין הרג ילדים במהלך המתקפות האוויריות שהיא עורכת בתימן. כעת, גורמים דיפלומטיים טוענים כי ערב הסעודית ובעלות בריתה הפעילו לחץ רב על מזכ"ל האו"ם באן קי מון, ואף הפנו אליו איומים שונים, כדי שיפעל לביצוע המהלך.

לדברי הגורמים, ריאד הבהירה לבאן כי אם הקואליציה לא תוסר מהרשימה, היא תפסיק לתמוך ולממן ארגונים שונים של האו"ם, בהם ארגון אונר"א המסייע לפליטים הפלסטיניים, ואף תדרוש מאנשי הדת הסעודיים להוציא פסק הלכה (פתווה) שיאסור על המדינות המוסלמיות לקיים קשרים עם הארגון. בנוסף, הגורמים אמרו כי משרדו של מזכ"ל הארגון הוצף בשיחות טלפון משרי חוץ של מדינות מוסלמיות.

לפי האו"ם, הקואליציה הוסרה מהרשימה השחורה רק לאחר שהמדינה הסכימה לבחון במשותף מקרים שבהם מתו ילדים ממתקפות בתימן. ההסרה עוררה זעם רב בארגוני זכויות אדם, שהאשימו את מזכ"ל הארגון בכניעה ללחץ ממדינות רבות השפעה.

עוד כתבות מהעולם:
שוטרים בכיתות והסתכנות במאסר ממושך: סין נאבקת במעתיקנים בבחינות
גורם בכיר בצרפת: כוחותינו מסייעים למורדים במאבק נגד דאעש
חיות מתות וקליעים חיים: איטליה יוצאת למלחמה באיומי המאפיה

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון בסיאול, קוריאה הדרומית, 20 במאי 2015. רויטרס
"הופעל עליו לחץ כבד". מזכ"ל האו"ם באן/רויטרס

"בריונות, איומים, לחץ", אמר גורם דיפלומטי בהתיחסו לתגובת מדינות המפרץ לכניסה לרשימה השחורה. "זו הייתה סחיטה אמיתית". אחד הגורמים אישר כי אחד האיומים היה הוצאת פתווה שתכריז על האו"ם כארגון אנטי-מוסלמי. לדבריו, משמעו של פסק ההלכה הוא כי המדינות המוסלמיות יפסיקו את יחסיהם עם הארגון, ויפסיקו לתמוך ולתרום כספים לפרויקטים שלו.

גורמים נוספים טענו כי הגוף שהיה נפגע באופן משמעותי אם הקואליציה לא הייתה יוצאת מהרשימה השחורה הוא אונר"א. ערב הסעודית היא אחת התורמות המרכזיות לארגון, ובשנה שעברה העניקה לו כ-100 מיליון דולרים.

בתגובה להאשמות, שגריר ערב הסעודית באו"ם, עבדאללה אל-מועלמי, אמר: "אנו לא משתמשים באיומים או בהפחדה. ריאד מחויבת לאו"ם". הוא אף הכחיש את האיום בהוצאת פסק ההלכה. "זה מגוחך ומעורר זעם", אמר, וציין כי פגישת אנשי הדת הסעודים הקרובה נועדה כדי לגנות את ההכנסה לרשימה השחורה, ולא כדי להוציא פתווה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ההכרזה על "חזון 2030" של ערב הסעודית, ריאד, 25 באפריל 2016. רויטרס
"הסעודים איימו כי יפסיקו לתמוך באונר"א". מלך סעודיה סלמאן/רויטרס

התלונה המרכזית של הסעודים בנוגע להכנסה לרשימה השחורה גורסת כי האו"ם לא ביסס את ההחלטה על מידע שהגיע ממשלת תימן, ולא התייעץ עם הממשל הסעודי. עם זאת, דובר האו"ם טען לאחר פרסום הדוח כי הארגון כן התייעץ עם גורמים מערב הסעודית.

לצד ערב הסעודית חברות בקואליציה למאבק בחות'ים איחוד האמירויות הערביות, בחריין, כווית, קטאר, מצרים, ירדן, מרוקו, סנגל וסודאן. שגרירת ירדן באו"ם, דינה כוואר, אישרה כי שר החוץ שוחח עם מזכ"ל האו"ם בנושא והביע את התנגדותו, וכך עשו גם שרי חוץ אחרים.

דובר מחלקת המדינה מרק טונר הבהיר כי ארצות הברית לא יצרה קשר עם האו"ם בנוגע לדוח. "אנו מתייחסים ברצינות להגנת הילד במאבק בתימן ונמשיך לקרוא לכל הצדדים לשמור על האזרחים ולפעול על פי החוק ההומניטרי הבינלאומי", אמר. כמה דיפלומטים ציינו כי ההחלטה שלא להכניס לרשימה השחורה את ישראל בשנה שעברה בגין הרג ילדים במהלך מבצע "צוק איתן", בעקבות לחוץ ישראלי ואמריקני, ואמרו כי הדבר מוכיח שמזכ"ל האו"ם רגיש לאיומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully