וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד השלום: המזרח התיכון הוא האזור האלים ביותר; ישראל בתחתית

81 מדינות שיפרו את מצבן ו-79 הפכו אלימות יותר, אולם הפער בין הקצוות גדל, והממוצע העולמי צנח. ישראל במקום 144. עלות האלימות בשנה האחרונה: 1,867 דולרים לכל אדם על פני הכדור

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

בווידאו: תקיפות אוויריות נגד יעדי המורדים בחאלב, סוריה

העולם הפך לאלים יותר בשנה האחרונה – כך עולה ממדד השלום העולמי שפרסם היום (רביעי), בשנה העשירית ברציפות, המכון לכלכלה ולשלום. על פי המדד, 81 מדינות שיפרו את מצבן בשנה האחרונה ו-79 החמירו, אולם הפער בין המדינות האלימות ביותר לשלוות ביותר גדל באופן ניכר, והממוצע העולמי צנח, בין היתר בשל האלימות הקשה במזרח התיכון ובצפון אפריקה. כמו כן, העשור האחרון הוא הראשון מאז מלחמת העולם השנייה שנרשמה בו מגמה שלילית קבועה מבחינת השלום והביטחון בעולם.

את המדד מובילות, כצפוי, איסלנד ודנמרק, ובהמשך אוסטריה, ניו זילנד ופורטוגל במקום החמישי. קנדה נמצאת במקום השמיני, אולם שכנתה מדרום ארצות הברית – במקום ה-103. ביחס למזרח התיכון, ישראל נמצאת במקום טוב באמצע – 144 מתוך 163 מדינות. ירדן, ערב הסעודית ומדינות המפרץ הפרסי, איראן, תוניסיה, אלג'יריה ומרוקו כולן לפני ישראל בדירוג. מצרים מובילה במעט, במקום ה-142, טורקיה במקום ה-145, מיד אחריה לבנון, ובמקום ה-148, הרשות הפלסטינית.

עוד בוואלה! NEWS:
סקר פלסטיני: 65% מעוניינים שאבו מאזן יתפטר מתפקידו
אסד: נשחרר כל סנטימטר מסוריה, חאלב תהיה בית הקברות של ארדואן
אין שוויון: אחוז אחד מהעולם מחזיק בכמחצית מהעושר העולמי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחתית הרשימה מדינות רבות שנאבקות בארגוני טרור אלימים או שנמצאות בעיצומן של מלחמות אזרחים עקובות מדם. סוריה, שהיא שילוב של השתיים, נמצאת במקום ה-163 והאחרון. עוד בתחתית הרשימה ניגריה, קוריאה הצפונית, רוסיה, סודאן, אוקראינה, תימן, סומליה, אפגניסטן, עיראק ודרום סודאן.

האזור השלו ביותר הוא מרכז אמריקה והקריביים, ולאחריו דרום אמריקה וצפונה. הפער בין האזורים השונים קטן למדי, כולל אירופה במקום האחרון לפני הסוף – עד למזרח התיכון במקום האחרון, שנמצא בפער שלילי משמעותי משאר אזורי העולם. בנוגע לישראל צוין כי "למרות הכישלון בקידום מאמצי השלום עם הפלסטינים, הקלה מסוימת ביציבות הפוליטית ובהוצאה הביטחונית הביאה לשיפור קל בתוצאה הכוללת" של המדינה.

ממוצע מדד השלום העולמי ירד ב-0.53% בשנה האחרונה, וברחבי העולם נרשמה ירידה בביטחון החברתי ובסכסוכים מתמשכים, אולם נרשם שיפור קל במדד המיליטריזציה. השיפור הגדול ביותר נרשם במדד התרומה לכוחות שמירת השלום של האו"ם ובמדד השיטור. עוד צוין בדוח כי מקרי האלימות, בסכסוכים פנימיים וחיצוניים, השיתה על כלכלת העולם עלות של 13.6 טריליון דולרים – כ-13.3% מהתוצר הגולמי של העולם כולו, או 1,876 דולרים לכל אדם על פני כדור הארץ בשנה האחרונה.

פנמה, תאילנד, סרי לנקה, דרום אפריקה ומאוריטניה רשמו השנה את השיפור היחסי הגדול ביותר בממד השלום, ואילו תימן, אוקראינה, לוב, בחריין וטורקיה – שמעורבת בלחימה בסוריה, מתמודדת עם איום המחתרת הכורדית וארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ומידרדרת בכמה מדדים הנוגעים לחיים האזרחיים, תחת נשיאותו של רג'פ טייפ ארדואן – רשמו את הצניחה הגדולה ביותר. הנתונים במדד מתבססים על שורה ארוכה של מדדים, כולל מקרי אלימות אזרחיים, שיטור, גישה לנשק, אי-יציבות פוליטית, טרור, הוצאה ביטחונית, השקעה בנשק גרעיני, פליטים, ייצוא נשק, לחימה במדינות זרות ומקרי מוות כתוצאה מסכסוכים פנימיים או חיצוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully