וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר פלסטיני: 65% מעוניינים שאבו מאזן יתפטר מתפקידו

בסקר שערך מכון פלסטיני בקרב תושבי הגדה ורצועת עזה ניכרת הירידה בתמיכה ביו"ר הרשות, ונראה כי אם היו נערכות בחירות היום - היה מרואן ברגותי זוכה. למרות הירידה בתמיכה בפיגועי דקירה, 54% מהנשאלים תומכים באינתיפאדה חמושה

צילום: רויטרס

(בווידאו: שרי חוץ מהמעצמות התכנסו למען התנעת תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים)

65% מהפלסטינים מעוניינים שאבו מאזן יתפטר מתפקידו – כך עולה מסקר של "המכון הפלסטיני למחקרים מדיניים ולסקרים" (PSR) שנערך בסוף השבוע האחרון בקרב 1,270 תושבי הגדה ורצועת עזה. לצד זאת, חלה ירידה גם בתמיכה בחמאס ובאיסמעיל הניה כנשיא.

לו היו נערכות הבחירות בגדה וברצועה היום, כך על פי הסקר, הניה היה גובר על אבו מאזן, אם כי בפער קטן, זאת לאחר שהפער בין השניים הצטמצם מהסקר הקודם שנערך לפני שלושה חודשים מ-11% ל-5% בלבד. בסקר זכה מרואן ברגותי ל-30% תמיכה, הניה זכה ל-22% וראש ממשלת הרשות הפלסטינית ראמי חמדאללה זכה ב-6% תמיכה בלבד. בהתמודדות של אבו מאזן מול הניה, מוביל הניה עם 48% לעומת 43% לאבו מאזן.

בבחירות לרשות המחוקקת היה זוכה פתח לפופולריות רבה יותר מחמאס, ועורכי הסקר מייחסים זאת להתפתחויות הדיפלומטיות של השבועות האחרונים. כמו כן, נמוגה האופטימיות בדבר חידוש יחסי חמאס עם מצרים ופתיחתו המחודשת של מעבר רפיח. עם סגירתו של המעבר מחדש חושש רוב הציבור הפלסטיני ממלחמה נוספת בין ישראל לחמאס. בבחירות לפרלמנט השיבו 75% כי יגיעו להצביע, ובהם ענו 30% כי יצביעו לפתח ו-31% לחמאס.

עוד בוואלה! NEWS:
כמה פלסטינים חיים ביהודה ושומרון? דיון סוער בוועדת הכנסת
גורם מדיני: נתניהו הבהיר לצרפת כי פסגת השלום בפריז עלולה להזיק
"האופציה הירדנית" שמפיחה תקווה בפלסטינים - אך נראית רחוקה מתמיד

ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה, איסמעיל הניה. מאי, 2012. רויטרס
היה גובר על אבו מאזן בבחירות ברשות. הניה/רויטרס

הסקר עסק גם בגל הטרור האחרון וממנו עלה כי מורגשת "ירידה משמעותית" בתמיכה בפיגועים ובציפייה לפעולות טרור נוספות. בנוסף, כמחצית מהפלסטינים סבורים שגל הטרור האחרון הגיע לקצו. על פי הסקר, חלה ירידה בתמיכה בפיגועי הדקירה ל-51% לעומת 58% מהסקר הקודם. בנוסף, 25% סבורים שהעימותים הנוכחיים יסלימו לאינתיפאדה חמושה. 17% סבורים שהם יסלימו ל"התנגדות עממית בהיקף נרחב" ו-29% סבורים שגל הטרור יישאר כפי שהוא כיום. 13% מהנשאלים השיבו כי גל הטרור "ידעך בהדרגה".

בהיעדר תהליך שלום, השיבו 54% מהנשאלים העידו כי הם תומכים באינתיפאדה חמושה, 75% תומכים בהצטרפות לארגונים בינלאומיים ו-56% תומכים ב"התנגדות עממית לא חמושה". כמו כן, 58% (68% בעזה ו-52% בגדה) מאמינים בסיכוייה של אינתיפאדה חמושה להשיג את זכויות הפלסטינים, ו-41% (52% בעזה ו35% בגדה) מאמינים בסיכוייה של "התנגדות עממית" (הפגנות המוניות ללא שימוש בנשק) להשיג זאת. 32% בלבד מאמינים כי המשך העימותים בצורתם הנוכחית יעניקו לפלסטינים הישגים כלשהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על יוזמת השלום הצרפתית השיבו מחצית מהנשאלים כי הם תומכים ביוזמה, אם כי שיעור נמוך יותר מאמין כי היא עתידה להוביל לשלום בין ישראל לפלסטינים. 29% השיבו כי הם סבורים שהיוזמה תצליח ו-59% סבורים שהיא תיכשל. בנוסף, 56% העידו כי הם תומכים בביטול הסכמי אוסלו ו-36% אמרו כי הם מתנגדים לכך. 67% אמרו כי אבו מאזן אינו רציני בכוונתו לבטלם, ורק 27% מאמינים שהוא יפעל לעשות זאת.

עורכי הסקר שאלו את הנשאלים מה משתי האפשרויות סבירה יותר במקרה של ביטול ההסכמים: התמוטטות הרשות או כניסת ישראל למשא ומתן רציני עמה. 46% ענו שהתמוטטות הרשות סבירה יותר ו-41% ענו שאפשרות של משא ומתן סבירה יותר.

מחנה פליטים בלטה בשכם, ינואר 2016. יותם רונן
32% מאמינים כי היעד העיקרי של הרשות הוא זכות השיבה לפליטים. מחנה בלטה/יותם רונן

נושא נוסף בסקר היה היעדים העיקריים של הרשות הפלסטינית. 45% מהנשאלים השיבו כי היעד העיקרי של הפלסטינים צריך להיות "מדינה עצמאית בגבולות 67'", ו-32% מאמינים שהיעד העיקרי צריך להיות זכות השיבה לפליטים. רק 10% מאמינים שהיעד העליון צריך להיות כינון שלטון דמוקרטי פלסטיני. כמו כן, 52% מהנשאלים מתארים את הרשות כ"עול על הציבור הפלסטיני", בעוד 41% מתארים אותה כהישג.

עוד עולה כי 38% מהמשיבים מאמינים כי הבעיה הגדולה ביותר של הפלסטינים היא שיעור האבטלה הגבוה, ורק 31% חושבים כי הבעיה הגדולה ביותר היא המשך הכיבוש. 17% מאמינים כי הבעיה הגדולה ביותר היא המצור על עזה, ו-10% מאמינים כי זו השחיתות ברשות הפלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully