וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ממהרת לחגוג: הלילה המפתיע של קלינטון - שחוששת מהפסד מביך

7.6.2016 / 8:45

ההכרזה שקלינטון הבטיחה את מועמדותה לייצוג הדמוקרטים בבחירות תפסה אותה בהפתעה. היא לא ממהרת לשמוח לפני הבחירות המקדימות הלילה בקליפורניה, ובכל מקרה הדרך לבית הלבן עוד ארוכה. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכת תוכן: לירן מוסלי, סיגל סיריוס. הפקה: תום רוכלין. תחקיר: אסתי סדקה, עומר שליט, עריכת וידאו: ניר חן

ההכרזה של כלי תקשורת אמריקניים, בהם סוכנות הידיעות אי-פי ו-CNN, כי הילרי קלינטון כבשה את מועמדות המפלגה הדמוקרטית תפסה אותה מעט מופתעת. היא תכננה בקפידה את אירוע הניצחון הרשמי שלה, שייערך בלילה שבין שלישי לרביעי בברוקלין, מיד עם הגעת התוצאות הראשונות מהחוף המזרחי.

עבורה, הכנס שבו הופיעה הלילה (שלישי) בלונג ביץ', קליפורניה, היה אמור להיות עוד מאמץ בניסיון לגייס רוב במדינה שמחלקת את מספר הצירים הגדול ביותר. קלינטון ניסתה להימנע ממבוכה גדולה במקרה שיריבה, הסנאטור הסוציאליסט ברני סנדרס, יצליח לגבור עליה אף שאיבד כל סיכוי לזכות במועמדות. אם היה מנצח זה לא רק היה מעיב על חגיגות הניצחון שלה, אלא מעמיד בסימן שאלה את היכולת שלה לנצח בבחירות הכלליות בנובמבר.

ואולם, דקות לפני תחילת הכנס התפרסמה הספירה המעודכנת של אי-פי שבישרה כי הבחירות שצפויות הלילה הן למעשה לפרוטוקול בלבד: כמה מצירי העל הודיעו שיתמכו בקלינטון, מה שהביא אותה ל-2,383 צירים, מספר הצירים הדרוש כדי להכריז עליה כמנצחת. מתוך 2,383 הצירים, 1,812 הם צירים רגילים ו-571 הם צירי על.

לקריאה נוספת:
אתר הענק ביטל חוזה פרסום עם הרפובליקנים: "טראמפ מזיק"
קלינטון מריחה את הניצחון - וקוראת לסנדרס להתאחד סביבה
טראמפ פרסם תמונה של משפחה שחורה ש"תומכת בו" - ועורר סערה

המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית הילארי קלינטון בתיאטרון היווני בלוס אנג'לס. רויטרס
מודאגת שמצביעים לא יצאו היום לקלפיות. קלינטון בלוס אנג'לס, היום/רויטרס

כך יצא, שהקפיצה הקצרה ללונג ביץ' הפכה להכרזת ניצחון מאולתרת מאוד. מזכירת המדינה לשעבר נזהרה שלא לשאת נאום חגיגי מדי, כזה שייתר את החגיגות שהכינה למחר, ויגרום לתומכיה בשש המדינות שיצביעו הבוקר לוותר על ההליכה לקלפי מתוך מחשבה שהניצחון כבר הובטח. "מחר יום חשוב, לכו להצביע", הפצירה בתומכיה וציינה בקצרה כי "אנחנו נמצאים על סף הבטחת המועמדות", מבלי להכריז רשמית על ניצחון.

לא לחינם קלינטון משאירה את החגיגות למחר ונזהרת משאננות. היא יודעת היטב ששורת הפסדים ב"סופר טיוזדיי" האחרון של עונת הפריימריז, בשלב שבו המועמדות מובטחת לה, תצייר אותה כמי שהמפלגה לא מתלכדת מאחורי המועמדות שלה. הדבר יוביל להיארכות ההתעסקות הפנים-מפלגתית בשעה שדונלד טראמפ מצמצם בהתמדה את הפער ממנה בחודשים האחרונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
המועמדת לראשות המפלגה הדמוקרטית הילרי קלינטון בכנס תומכים בסקרמנטו לאחר ניצחונה בפריימריז בפורטו ריקו. 6 ביוני 2016. AP
"מחר יום חשוב, לכו להצביע". קלינטון/AP

אז איך קרה שקלינטון הוכרזה כמנצחת אף שלא נערכה אמש הצבעה באף מדינה? לפי שיטת הבחירות במפלגה הדמוקרטית, ישנם שני סוגי של צירי ועידה. הרוב המוחלט הם "צירים מחויבים". כלומר, אדם הנשלח לוועידת המפלגה בפילדלפיה, ומחויב להצביע כפי שקבעו המצביעים באזור הבחירה שלו, ללא קשר לדעתו האישית.

כמה מאות מתוך אותם צירים הם "צירי על". מדובר בעסקני מפלגה, חברי קונגרס, בעלי תפקידים לשעבר ופונקציונרים בממסד הדמוקרטי, שיכולים להצביע למי שהם רוצים מתוקף מעמדם במפלגה. הלילה סוכנות הידיעות אי-פי הצליחה להשיג טלפונית עוד כמה צירי על שהסכימו להשיב לשאלה במי יתמכו, ונקבו בשמה של קלינטון.

סנדרס מסרב לקבל את התוצאות של אי-פי

מטבע הדברים, גם עבור סנדרס הגיעה הבשורה הזו בעיתוי הכי גרוע שיש, שעות לפני פתיחת הקלפיות שמנבאות לו קרב צמוד עם אפשרות לנצח במדינת קליפורניה. עם זאת, מי שציפה שהדבר יגרום לסנאטור הסוציאליסט מוורמונט להרים ידיים ולהודות בהפסדו, התבדה. סנדרס מיהר להודיע כי "זה מצער שהתקשורת נוהגת בפזיזות ומתעלמת מספירת הצירים המחויבים".

ברני סנדרס שהתמודד לראשות המפלגה הדמוקרטית בארה"ב בעצרת בסן פרנסיסקו. רויטרס
קלינטון זקוקה לתומכיו. סנדרס בסן פרנסיסקו/רויטרס

הטיעון של סנדרס הוא שצירי העל יכולים לבחור במי שהם רוצים, ולכן הם יכולים עוד לשנות את דעתם עד לוועידת המפלגה, כך שלהכרזת ניצחון בשלב הזה אין כל משמעות. אך הסיכוי שכמות מאסיבית של מאות צירי על ישנו את דעתם ויעברו לתמוך בסנדרס אחרי שהודיעו על תמיכה בקלינטון נראה אפסי, במיוחד לנוכח העובדה שסנדרס נמצא בפער רב גם במספר הצירים ה"רגילים", כזה שהוא לא צפוי לסגור בפריימריז הלילה בכל מקרה.

ועדיין, קלינטון יודעת היטב שללא תומכיו הצעירים והנלהבים של סנדרס יהיה לה קשה לנצח את הבחירות הכלליות. כבר בתחילת השבוע התחילה להשמיע מסרים פייסניים כלפי סנדרס וקראה לו לאחד את המפלגה, אולם רבים מתומכיו פשוט לא מתכוונים לצאת מהבית ולהצביע לה. כדי לרכך את ההתנגדות שלהם למועמדות של מי שנתפסת בעיניהם כמועמדת מסואבת שמייצגת את קשרי ההון-שלטון, יהיה עליה לאפשר לסנדרס להשפיע על מצע המפלגה בוועידה ביולי ולקחת אותו שמאלה יותר ממה שהייתה יכולה לדמיין לפני כמה חודשים.

בנוסף לכך, הדבר יאלץ אותה לגייס סגן או סגנית שיוכל להביא את קולות הצעירים, שלא מתרשמים ממי שנמצאת במערכת הפוליטית כבר עשרות שנים ומצטיירת בעיניהם כמי שלא מביאה עמה בשורה. בינתיים, מצפה קלינטון בכיליון עיניים להבעת התמיכה של הנשיא ברק אובמה, שצפויה להתקבל ככל הנראה כבר מחר. שרת החוץ לשעבר מצפה שהגב של אובמה, שזוכה בימים אלה ל-52 אחוזי תמיכה, ישפר את מדד הפופולריות השלילי שלה ויצליח להפיח חיים בקמפיין המקרטע שהציגה עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully