וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בליכוד: "פרישת יעלון - מכה אנושה שעלולה לפרק את התנועה"

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

20.5.2016 / 13:30

הפצצה שהטיל שר הביטחון התקבלה בתדהמה במפלגה. השרה גמליאל: "אלמלא היחס המזלזל, הוא לא היה מתפטר". השר אלקין: "אוי ואבוי אם נחליף מפלגות בגלל עלבונות". מקורבים לנתניהו: "מעניין שאיבד אמון רק כשהבין שעליו לוותר על תיק הביטחון"

צילום: עדן מולדבסקי -משרד הביטחון, עריכה: יאיר דניאל

במערכת הפוליטית קיבלו הבוקר (שישי) בהלם את הודעתו של שר הביטחון, משה יעלון, על החלטתו לפרוש מהחיים הפוליטיים. בכיר בליכוד אף הזהיר כי "פרישתו של יעלון היא מכה אנושה שעלולה לפרק את התנועה".

שר העלייה והקליטה, זאב אלקין, ביקר בריאיון לגלי צה"ל את המהלך של יעלון. "כשאתה אומר – 'אני רוצה להתמודד ברשימת הליכוד לכנסת', אתה לוקח על עצמך מחויבות למפלגה ולדרך לא לתפקיד מסוים".

לדבריו, "לא באים לחיים הפוליטיים כדי להגיד אני אהיה שר הביטחון או שאני הולך אני חושב שזה לא טוב לליכוד. אוי ואבוי לנו אם פוליטיקאים יעזבו תפקידים ויחליפו מפלגות בגלל עלבונות".

הדרמה מאחורי הרחבת הממשלה || כותרות אחרונות
תומך בהסכם שלום אזורי - אבל קורא לכיבוש עזה: מה יעשה ליברמן בביטחון?
מחליפו של יעלון בכנסת: פעיל הימין יהודה גליק
הרצוג קרא ליעלון וללוי-אבקסיס להצטרף למחנה הציוני

המתיחות בין שר הבטחון משה בוגי יעלון וראש הממשלה בנימין נתניהו - ראיון אולפן עם טל שלו. מערכת וואלה
"סירב לקחת חלק בקרקס של נתניהו". יעלון וראש הממשלה/מערכת וואלה

מקורבים לנתניהו התייחסו להתפטרות ואמרו: "מעניין מאד שיעלון איבד את האמון בראש הממשלה רק כשהבין שלמען הרחבת הממשלה יצטרך לוותר על תיק הביטחון. לפני זה היה לו אמון מלא".

מנגד, ביקרה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל את היחס כלפי שר הביטחון היוצא. "התפטרותו היום של השר יעלון היא אבדה גדולה למחנה הלאומי בכלל ולמפלגת הליכוד בפרט. במשך עשרות שנים, עוד בימיו כקצין ומפקד בסיירת מטכ"ל ובהמשך כרמטכ"ל, יעלון תרם רבות למדינה וכולנו, ללא יוצא דופן, חייבים לו רבות על כך. אין לי ספק שאם ההתנהלות מולו היתה שונה ולא מזלזלת, היינו חוסכים את התפטרותו היום".

ח"כ אורן חזן התייחס אף הוא להודעת יעלון ואמר "בשנה שחלפה דרשתי מראש הממשלה להעביר את יעלון מתפקידו עקב מדיניות ביטחונית רופסת, טעויות חוזרות ונשנות בהתנהלותו, והקפאת בנייה מסוכנת. צר לי שיעלון לא הבין שבפוליטיקה אתה לא תמיד מנצח. אי אפשר להיות תמיד למעלה. בפוליטיקה יש לגלות עצבי ברזל, קור רוח וסבלנות ומי שלא מבין זאת עלול למצוא את עצמו בחוץ"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
השר משה בוגי יעלון וח"כ נפתלי בנט בהצבעה על חוק הרחבת הממשלה, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"החלטתו מחזירה כבוד לפוליטיקה". בנט ויעלון/נועם מושקוביץ

מהבית היהודי נמסר: "בוגי יעלון הוא איש ערכי שקיבל החלטה מצפונית המחזירה את הכבוד לפוליטיקה הישראלית. אנו מודים לו על תרומתו למדינת ישראל בכל תחנות חייו, ובטוחים שישוב לפעילות ציבורית למען מדינת ישראל".

שרת המשפטים איילת שקד הביעה תקווה כי יעלון יחזור בו. "השר יעלון הוא איש ערכי שתרם רבות למדינת ישראל. מקומו צריך היה להיות סביב שולחן הממשלה. צר לי על החלטתו לפרוש מהחיים הפוליטיים".

יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה, קרא ליעלון לשקול שוב את החלטתו. "הוא תרם תרומה בלתי רגילה למערכת הביטחון בישראל ופעילותו הייתה למופת. גם בהתנהלותו מול הציבור החרדי תמיד נהג בכבוד והדדיות ובהבנה, אף שלא בא מרקע דומה, יש בו מנהיגות מוכחת ונקווה שיחזור בו מההחלטה".

גם השר אריה דרעי אמר דברים ברוח דומה. "יעלון מילא בשנים האחרונות את תפקיד שר הביטחון בהצלחה רבה, ביושר ובנאמנות. השר יעלון הוא איש ערכי, שתרם עשרות שנים לביטחון ישראל, ואני קורא לו לחזור בו מהחלטתו ולהמשיך לכהן בממשלה".

"ההתפטרות היא צעד נמהר, יעלון היה מיועד לשר החוץ. צריך לחזור בו מהחלטתו"

יו"ר הקואליציה דוד ביטן מהליכוד ביקר את המהלך. "התפטרותו של יעלון היא צעד נמהר. הוא היה מיועד להיות שר החוץ ויכול היה להביא את יכולותיו הרבים ולתרום למדינת ישראל ממשרד החוץ. הרחבת הקואליציה היא אינטרס לאומי ולצורך גיבושה על כולם להתעלות מעל השיקולים האישיים. כולי תקווה שיעלון יחזור בו עד ליום שני ויישוב לעשייה".

ח"כ יואב קיש הצטרף לדברים ואמר כי נתניהו צריך לדאוג שיעלון ישוב למפלגה. "צר לי לשמוע על החלטתו של בוגי. שר הביטחון הוא אדם טוב ושר מעולה ושום מחלוקת לא יכולה לשנות זאת. עזיבתו תהיה הפסד לליכוד ולעם ישראל כולו. אני קורא לראש הממשלה לפעול ליישור ההדורים ולשר הביטחון לחזור בו מהחלטתו".

"להבעיר את הרחובות ולהביא לבחירות עכשיו"

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר כי "יעלון הוא אדם הגון. הוא עשה את הדבר ההגון: סירב להיות עוד ליצן בקרקס נתניהו, ועזב אותו בשאט נפש. זהו זמנם של האנשים ההגונים בלהבדיל את עצמם ממי שעושים מהפוליטיקה קרקס, וזמנו של הציבור, שהוא שמשלם את החשבון, להגיד 'עד כאן' למי שמבזים את שליחותם הציבורית".

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "יעלון איש אמיץ, שחשף את ערוותו המוסרית של נתניהו לעולם כולו", אמר. "צריך להבעיר את הרחובות ולהביא לבחירות עכשיו. הבא בתור ברשימת הליכוד: יהודה גליק. תחליף הולם לממשלת נוער הגבעות".

זאב אלקין, ישיבת ממשלה, 20 בדצמבר 2015. יונתן זינדל/פלאש90, פול צלמים
"לא באים לפוליטיקה בשביל תפקיד מסוים". אלקין/פול צלמים, יונתן זינדל/פלאש90

חברתו לסיעה, ח"כ ציפי לבני, אמרה: "חלקתי על עמדותיו המדיניות של שר הביטחון, אבל הערכתי ומעריכה את עמדותיו הערכיות. הבעיה שערכים הם לא בקווי היסוד של הממשלה הזאת".

ח"כ יואל חסון מהמחנה הציוני: "שר הביטחון מתפטר 'נוכח חוסר האמון בראש הממשלה' והמסר ברור: אזרחי ישראל לא יכולים לישון עוד בשקט בלילה. אין לנו על מי לסמוך וגורלנו נתון בידיו של ראש ממשלה ציני וחסר אחריות. בוגי מצטרף לשרשרת ארוכה של ביטחוסניסטים שהביעו אי אמון בנתניהו: ראשי שב"כ, ראשי מוסד, רמטכ"לים ואלופים, שכולם אומרים – נתניהו רע לביטחון".

"יעלון לא מוכן להיות ילד כאפות"

ח"כ מנואל טרכטנברג מהמחנה הציוני על פרישת יעלון: "עידן נתניהו קרב לקצו, וכוחות מרכזיים ממפלגתו שלו מביעים אי אמון משווע במנהיגותו. אני קורא שוב לשר הביטחון המתפטר יעלון ולשר האוצר כחלון לבנות איתנו פלטפורמה פוליטית חדשה ושפויה, יחד עם כוחות מתוך הכנסת ומחוצה לה. זוהי שעת כושר ואל לנו להחמיץ את ההזדמנות".

ח"כ נחמן שי מהמחנה הציוני אמר: "החלטתו האמיצה של שר הביטחון משה יעלון מסירה את המסיכה מפרצופה של הממשלה הימנית והקיצונית בתולדות ממשלות ישראל. יעלון אינו מוכן להיות עוד ילד הכאפות שלה. טרם קמה ואפשר כבר לחשב את קצה לאחור".

ח"כ עמיר פרץ מהמחנה הציוני כינה את המהלך "סיכול ממוקד". לדבריו, "היום נתניהו הבהיר לציבור כי איננו המנהיג של כל העם, אלא רק של החלק הקיצוני שבו. ביבי הצליח לעשות סיכול ממוקד לשר הביטחון של מדינת ישראל אחרי שארב לו פעם אחר פעם. אילו זה היה משיקולים לאומיים דיינו, אך מדובר בשיקולים פוליטיים צרים ובדרך התנהלות מכוערת. צר לי על פרישתו של בוגי יעלון מהכנסת שכן מדובר באדם ערכי שנוכחותו בשדה הפוליטי תרמה להעלאת רף הנורמות הציבוריות. למרות שאנו חלוקים אידאולוגית תמיד הערכתי את התנהלותו הממלכתית, אך כנראה שביבי מבין ומכבד רק את שפת הכוחנות וחוסר האחריות ולכן התנהלותו של בוגי אינה יכולה להתקיים בכפיפה אחת עם זו של בנימין נתניהו".

ראיון טלפוני עם ציפי לבני, על שליחותה הדיפלומטית בלונדון. מערכת וואלה
"תמיד הערכתי את עמדותיו הערכיות". לבני/מערכת וואלה

אלוף (במיל') וחבר הכנסת איל בן ראובן מהמחנה הציוני אמר: "בוגי, מנהיג ואדם. בימים האחרונים הפוליטיקה נמצאת בשפלותה. שר ביטחון מצוין וערכי, שמתמודד בחודשים האחרונים על דרך ערכית ומוסרית, והנה מגיע שר שדרכו היא כוחנית, אלימה וגזענית. גם כאשר שררו חילוקי דעות ביני לבין בוגי על הדרך, ראינו נכוחה - לא פעם ולא פעמיים תוך שיתוף פעולה הדוק - את המטרות העליונות של מדינה יהודית, דמןקרטית וערכית. כולי תקווה שפרישתו מסמנת תחילה של הקמת החזית הדמוקרטית הרחבה עם מנהיגים ראויים, שידעו להחזיר את מדינתנו למסלול השפיות".

ח"כ אילן גילאון ממרצ מסר: "בחירתו של נתניהו ביו אדם עתיר זכויות כמו יעלון, ותהא המחלוקת אתו גדולה ככל שתהא, לבריון מושחת כמו ליברמן, היא המחשה נוספת לכך שנתניהו יעשה הכל כדי לשרוד, גם אם המחיר הוא ביטחון ישראל. פרישת יעלון משמעותה לא רק איבודו של קול אחראי וישר בממשלה, כי אם הנצחתה של ממשלת ימין קיצונית מסוכנת, של אנשי הר הבית, לצד משיחי הבית היהודי, ובניצוחם של ליברמן וחבר מרעיו".

(עדכון ראשון: 9:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully